Connect with us

Actueel

Waarom heeft Sylvana Simons zo´n hekel aan overleden Ron Brandsteder? ´Zwaar incident´

Avatar foto

Published

on

Het nieuws over het overlijden van Ron Brandsteder heeft veel mensen diep geraakt. In de media en op sociale platforms wordt zijn carrière en invloed uitgebreid besproken. Echter, de uitspraken van Sylvana Simons, enkele uren na zijn overlijden, zorgen voor veel opschudding en verbijstering. Haar harde woorden over Brandsteder vallen bij velen verkeerd en roepen de vraag op waarom ze zo reageerde op deze verdrietige gebeurtenis.

Ophef na overlijden

Ron Brandsteder was een bekende en geliefde televisiepersoonlijkheid. Zijn overlijden laat een grote leegte achter bij familie, vrienden en collega’s. Juist daarom werd er met ongeloof gereageerd op de uitlatingen van Sylvana Simons. Kort na het nieuws van zijn overlijden noemde zij hem een ‘zelfingenomen klootzak’. Dit bracht veel mensen in verwarring en riep heftige reacties op. Vooral de timing van haar woorden wordt als ongepast beschouwd.

Discussie bij Vandaag Inside

Ook in Vandaag Inside werd dit onderwerp besproken. Wilfred Genee bracht de kwestie ter sprake en vroeg aan zijn tafelgasten hoe zij hierover dachten. Johan Derksen had geen hoge pet op van Simons en vond haar reactie onsympathiek. “Het is niet zo dat je verplicht bent om alleen maar goede dingen te zeggen over iemand die net is overleden, maar je kunt ook gewoon je mond houden.”

René van der Gijp sloot zich hierbij aan. “Waarom zou je dan iets sturen? Als je niets goeds te zeggen hebt, kun je beter zwijgen.” De heren waren het erover eens dat Simons beter had kunnen afzien van een publieke reactie.

Wat is de reden?

De harde woorden van Sylvana Simons roepen de vraag op waar haar afkeer vandaan komt. Zij en Ron Brandsteder werkten ooit samen als presentatoren van Dancing with the Stars. Blijkbaar heeft deze samenwerking geen goede indruk op haar achtergelaten. Johan Derksen suggereerde zelfs dat er mogelijk meer achter haar uitspraken zit. “Onderzoeksjournalisten zouden nu moeten gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd.”

Smakeloze actie

Tafelgast Job Knoester had weinig begrip voor Simons’ gedrag. “Op zo’n moment is het gewoon smakeloos om zoiets te zeggen.” Volgens hem had Brandsteder niets misdaan en was haar reactie buitenproportioneel. Ook Wilfred Genee vond het opmerkelijk dat Simons vermeldde dat ze door de media werd benaderd voor interviews. “Dan doe je toch gewoon even helemaal niks?”

Respect of sensatie?

De discussie rondom Sylvana Simons’ uitspraken brengt een bredere kwestie aan het licht: hoe ga je om met het overlijden van een publiek figuur? Hoewel niemand verplicht is om positieve woorden te uiten, is er een algemene verwachting van respect, zeker richting nabestaanden. Haar beslissing om juist op dat moment harde kritiek te uiten, wordt door velen als onnodig kwetsend ervaren.

Conclusie

Het overlijden van Ron Brandsteder is voor veel mensen een moment van rouw en herinnering aan zijn bijdrage aan de Nederlandse televisie. De uitspraken van Sylvana Simons hebben echter de aandacht verlegd van dit verlies naar een controversiële discussie. Of er meer achter haar reactie schuilt, blijft onduidelijk. Wat wel vaststaat, is dat haar woorden de emoties hoog hebben doen oplopen en voor veel ophef hebben gezorgd.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading