Actueel
Victor Reinier deelt vreselijk nieuws

Deze week werd bekend dat Victor Reinier niet meer zal terugkeren bij Flikken Maastricht. De acteur heeft te maken met speculaties rondom zijn vertrek, maar geeft aan zich op dit moment niet bezig te willen houden met de geruchten. In een emotionele verklaring laat hij weten dat hij een groot persoonlijk verlies heeft geleden. “Ik heb andere dingen aan mijn hoofd,” aldus Reinier.
Einde van een tijdperk bij Flikken Maastricht
Eergisteren werd duidelijk dat Reinier, die jarenlang de geliefde rol van Floris Wolfs vertolkte, stopt bij de populaire p0litieserie. Dit besluit komt te midden van ophef over de werksfeer op de set. Er zouden klachten zijn binnengekomen over ‘vrouwonvriendelijk gedrag’ en daarnaast circuleren er geruchten over het gebruik van verd0vende middelen op de set.
Ook zou er sprake zijn van een conflict met zijn tegenspeelster Angela Schijf. Vlaamse media berichtten dat de spanningen tussen de twee collega’s zo hoog waren opgelopen dat ze niet langer door één deur konden.
Reinier reageerde kort maar krachtig op de beschuldigingen: “Dat is flauwekul, dat is moddergooien en daar distantieer ik me volkomen van.” Hij weerspreekt de geruchten en geeft aan niet verder in te willen gaan op de ophef rondom zijn vertrek.
Een persoonlijk verlies
Ondanks alle speculaties over zijn afscheid bij Flikken Maastricht, is er voor Reinier op dit moment iets veel belangrijkers aan de hand. De acteur heeft namelijk een groot persoonlijk verlies te verwerken: zijn moeder is recent 0verleden.
“Ik begrijp dat men nieuwsgierig is en de belangstelling voor Flikken Maastricht waardeer ik, maar ik heb op dit moment mijn handen en mijn hoofd vol met het regelen van de begrafenis en het verwerken van het 0verlijden van mijn moeder afgelopen dinsdag,” laat hij weten.
De impact van dit verlies weegt zwaar en Reinier heeft ervoor gekozen zich voorlopig volledig te focussen op zijn familie en het afscheid van zijn moeder.
Toekomstplannen en afscheid van Flikken Maastricht
Met het vertrek van Victor Reinier komt er een einde aan een tijdperk. Hij speelde sinds de start van de serie in 2007 de rol van rechercheur Floris Wolfs en werd al snel een publiekslieveling. Zijn vertrek zal zonder twijfel een grote impact hebben op de serie en de trouwe fans.
Hoewel Reinier voorlopig geen verdere uitspraken doet over zijn toekomstplannen, is het duidelijk dat hij zich eerst wil richten op zijn persoonlijke leven en r0uwproces. Zijn collega’s en fans hebben massaal hun steun betuigd en hem sterkte gewenst in deze moeilijke periode.
Een moeilijke periode
Het verlies van een dierbare brengt altijd een periode van bezinning en verdriet met zich mee. Voor Reinier komt dit op een moment waarop hij zich al in een turbulente fase bevindt. De geruchten rondom zijn vertrek bij Flikken Maastricht hebben ongetwijfeld een impact gehad, maar de acteur heeft duidelijk gemaakt dat zijn prioriteit nu bij zijn familie ligt.
De komende tijd zal uitwijzen hoe de serie omgaat met het vertrek van een van haar meest iconische personages en wat de toekomst voor Reinier in petto heeft. Eén ding is zeker: zijn rol als Floris Wolfs zal niet snel vergeten worden.
Wij wensen Victor Reinier en zijn familie veel sterkte in deze moeilijke periode.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.