Actueel
Gerard Joling doet emotionele vondst: ´De tranen springen in mijn ogen!´

Gerard Joling heeft op Instagram een bijzondere vondst gedeeld die hij tijdens het opruimen van zijn zolder tegenkwam. De zanger stuitte op oude plakboeken, waarin hij onder andere zijn geboortekaartje terugvond. Een mooie herinnering aan zijn vroegste dagen, die hij graag met zijn volgers deelt.
Bijzonder geboortekaartje
Met enthousiasme postte Gerard een foto van het kaartje op Instagram. ,,Ik ben mijn zolder aan het opruimen en kwam oude plakboeken tegen, waarin ik onder andere mijn geboortekaartje terugvond. Hoe leuk!” schrijft hij.
Het kaartje bevat een klassieke, warme tekst: “Met grote blijdschap en dankbaarheid geven wij u kennis van de geboorte van ons zoontje en broertje.” Voor Gerard en zijn fans een nostalgisch moment, en zijn volgers reageren dan ook massaal op de post.
Volgers reageren enthousiast
Onder de post laten fans weten hoe bijzonder ze de vondst vinden. ,,Prachtig geboortekaartje. Zuinig op zijn,” schrijft iemand. Een ander reageert met: ,,Leuk kaartje en nog in goede staat na al die jaren.” Veel mensen vinden het mooi dat Gerard zulke persoonlijke herinneringen met hen deelt.
Billy Dans deelt herinnering aan Gerard
Naast Gerard zelf, werd er in de nieuwste aflevering van Alles Voor De Show ook een andere herinnering over hem gedeeld. In de uitzending vertelde Billy Dans een anekdote over een memorabel moment met Gerard. Dit zorgde voor veel hilariteit bij de kijkers.
Opnames realityserie afgerond
Naast het ophalen van jeugdherinneringen, heeft Gerard ook zijn recente avonturen vastgelegd. De opnames van zijn realityserie zijn inmiddels afgerond, en de zanger heeft al een deel van de beelden teruggezien. Dat was voor hem soms even schrikken, zo vertelde hij onlangs aan RTL Boulevard.
Schrikken van zichzelf
Gerard is niet altijd even blij met hoe hij overkomt in de beelden. ,,Van de eerste beelden schrok ik behoorlijk,” geeft hij toe. ,,Dan denk ik: oh my god, wat ben ik een baasje!”
Zijn gedrag in de serie omschrijft hij als volgt: ,,Als ik het kort samenvat, dan heb ik nergens zin in en zie ik overal tegenop. Maar ik doe wel alles.” Dit klinkt typisch als de humoristische, maar eerlijke Gerard die zijn fans kennen.
Geen ruimte voor ijdelheid
Gerard heeft niet alleen de vrolijke en glamoureuze momenten laten vastleggen, maar ook de minder charmante kanten van zijn leven. ,,Als nu nog iemand zegt dat ik ijdel ben, dan snap ik er geen bal meer van. Dan denk ik dat mensen echt van een koude kermis thuiskomen. Want ik zie er af en toe nu echt uit, dat ik denk: Nou Geer, de jaren gaan tellen.”
Hoe zijn fans hierop reageren, zal binnenkort blijken wanneer de realityserie te zien is. Maar één ding is zeker: Gerard blijft zichzelf, met of zonder filter.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.