Actueel
RTL 4 moet ingrijpen bij Winter Vol Liefde: ´Ben er zo moe van´
Tina Nijkamp vindt dat RTL 4 nodig moet ingrijpen bij de programma’s B&B Vol Liefde en Winter Vol Liefde. De populaire datingshows domineren volgens haar niet alleen de kijkcijfers, maar ook de rest van de programmering. Om de houdbaarheid van deze programma’s te verlengen, stelt ze voor een apart napraatprogramma in te voeren.

Overkill dreigt voor RTL 4
Het is opvallend dat er nog geen sprake is van overkill bij de twee liefdesprogramma’s van RTL 4. Zowel de zomereditie B&B Vol Liefde als de wintervariant Winter Vol Liefde trekken dagelijks een groot publiek. Naast de uitzendingen zelf wordt er in vrijwel alle andere RTL-programma’s ook uitgebreid over gesproken. Dit heeft volgens Nijkamp tot gevolg dat het aanbod aan andere actualiteiten en entertainment op de zender in de verdrukking komt.

‘Blij dat het voorbij is’
Tina Nijkamp, die bekendstaat als een televisiekenner en kijkcijferexpert, geeft aan dat ze zelf erg opgelucht is dat Winter Vol Liefde nu ten einde is. In een interview met De Telegraaf laat ze weten: “Ik ben ontzettend Winter Vol Liefde-moe.” Ze vindt dat RTL 4 moet ingrijpen en de programmering beter moet afstemmen.

Te veel aandacht voor één programma
Volgens Nijkamp is het onhoudbaar dat een enkel programma zo’n dominante rol krijgt binnen de RTL 4-programmering. Ze merkt op dat de afgelopen weken werkelijk overal over Winter Vol Liefde werd gesproken. “Niet alleen bij de koffieautomaat en op verjaardagen, maar ook in bijna alle RTL-programma’s. Van Renze en De Oranjezondag tot Vandaag Inside, van Beau tot RTL Boulevard en Shownieuws.” Volgens haar is deze overmatige aandacht schadelijk voor de diversiteit van de zender.

Oplossing: een napraatprogramma
Om de rest van de RTL 4-programmering te ontlasten, stelt Nijkamp voor om een apart napraatprogramma te introduceren. Dit zou betekenen dat er na elke uitzending van B&B Vol Liefde en Winter Vol Liefde een half uur lang nabesproken wordt over wat er gebeurd is. Ze noemt dit een B&B Aftertalk, die vanaf deze zomer al zou kunnen starten.

Minder herhaling in andere programma’s
Volgens Nijkamp zou zo’n aftertalk ervoor zorgen dat andere RTL-programma’s zoals RTL Boulevard en de late talkshows minder belast worden met eindeloze fragmenten uit de datingshows. “Dan kan RTL Boulevard weer gewoon met echt iets nieuwswaardigs de uitzending beginnen, in plaats van dat ellenlange gechitchat over wie een leuke Winter Vol Liefde-deelnemer is en wie niet.”

Ruimte voor echte actualiteit
Ook zou het plan ervoor zorgen dat talkshows zoals Renze en Beau hun tijd beter kunnen benutten. In plaats van steeds opnieuw over Winter Vol Liefde te praten, zouden ze zich meer kunnen richten op actuele en relevante onderwerpen. Dit zou de inhoud van de programma’s ten goede komen en de kijkers een breder aanbod bieden.

Een broodnodige verandering
Of RTL 4 daadwerkelijk iets met het voorstel van Tina Nijkamp gaat doen, blijft de vraag. Toch lijkt haar idee van een aftertalk een slimme manier om de programma’s langer interessant te houden, zonder dat ze de rest van de zender overnemen. Fans kunnen dan nog steeds genieten van de nieuwste ontwikkelingen, terwijl andere kijkers niet overspoeld worden met steeds dezelfde gesprekken over de populaire datingshow.
Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!