Actueel
Verschrikkelijk nieuws over Youp van t´Hek: ´Met 60 km/u aangereden door fatbike!´

Youp van ’t Hek is in Amsterdam betrokken geraakt bij een ernstig verkeersincident. De cabaretier werd aangereden door een fatbike terwijl hij op zijn fiets door de grachtengordel reed. Het voorval liep gelukkig zonder ernstige verwondingen af, maar de verbale reactie van de bestuurder schoot bij Youp in het verkeerde keelgat.
Gevaarlijke situatie
Tijdens een optreden in de talkshow van Renze Klamer vertelde Youp over het incident. “Ik ben er laatst bijna door eentje d00dgereden,” zei hij met zijn kenmerkende gevoel voor drama. De tafelgenoten, inclusief gastheer Renze, schrokken zichtbaar van de onthulling. Youp gaf aan dat het ongeluk zich afspeelde op de hoek van de Spiegelstraat en de Prinsengracht, een druk kruispunt in het centrum van de stad.
Belediging na de klap
Wat de situatie voor Youp nog schrijnender maakte, was de reactie van de bestuurder. “En daarna riep-ie: ‘Hé, oude k@nkerbejaarde.’ En toen reed-ie door.” De cabaretier reageerde met cynisme en zelfspot: “Hij had misschien ook wel gelijk. Ik weet het niet.” Ondanks de klap wist Youp zichzelf weer op te rapen en zijn weg te vervolgen.
Hoge snelheid
Volgens Youp reed de fatbike-bestuurder met een snelheid van 50 tot 60 kilometer per uur op hem in. “Ik weet het niet, het ging heel snel,” verklaarde hij. Hoewel hij niet ernstig gewond raakte, was de impact groot genoeg om hem van zijn fiets te slaan. De cabaretier erkende dat hij mogelijk zelf ook niet helemaal goed uitkeek, maar benadrukte dat de snelheid van de fatbike veel te hoog was voor een drukke binnenstad.
Amsterdam en de fatbike-problematiek
Fatbikes zijn de laatste tijd steeds vaker in het nieuws vanwege gevaarlijke situaties in het verkeer. Vooral in Amsterdam zorgen de brede banden en hoge snelheden van deze fietsen voor problemen. Regelmatig worden voetgangers en fietsers geconfronteerd met jonge bestuurders die zich weinig aantrekken van verkeersregels.
Youp weigert een helm
Ondanks de schrik van het ongeluk blijft Youp trouw aan zijn principes. “Als ze een helmplicht gaan instellen, zie je mij niet meer op de fiets. Echt niet,” liet hij duidelijk weten. De mogelijke invoering van een helmplicht voor e-bikes en fatbikes is een veelbesproken onderwerp, maar Youp is niet van plan zich daaraan te conformeren.
Oproep tot maatregelen?
Het incident roept opnieuw vragen op over de verkeersveiligheid in Amsterdam en de rol van fatbikes. Moeten er strengere regels komen? Een maximumsnelheid? Of is het tijd om fatbikes uit de binnenstad te weren? Het debat hierover laait steeds vaker op, vooral nu bekende Nederlanders zoals Youp van ’t Hek ermee te maken krijgen.
Wat vindt het publiek?
De aanrijding met Youp van ’t Hek is een nieuw voorbeeld van de groeiende problemen rond fatbikes in Nederland. Zijn verhaal zal ongetwijfeld bijdragen aan de discussie over verkeersveiligheid en regelgeving rondom deze snelle tweewielers. Wat vindt u? Moet de overheid ingrijpen?

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.