Connect with us

Actueel

Patty Brard haalt fel uit naar fans die afhaken om Glennis Grace: ‘Blijf lekker thuis!’

Avatar foto

Published

on

Patty Brard heeft een stortvloed aan kritiek gekregen vanwege haar beslissing om Glennis Grace uit te nodigen voor Patty’s Panter Party, haar grootse verjaardagsevenement in de Ziggo Dome. Veel fans voelen zich in de steek gelaten door de keuze om de zangeres, die haar imago ernstig beschadigde door het incident in een Jumbo-supermarkt, een podium te geven.

Glennis Grace: van comeback naar kritiek

Glennis Grace is al een tijd bezig met het herstellen van haar carrière, maar de recente deelname aan Ranking the Stars heeft haar reputatie geen goed gedaan. In plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor haar acties, gaf ze de media de schuld van haar ingestorte populariteit. Dit viel bij veel kijkers verkeerd, en nu lijkt haar optreden bij Patty’s evenement de situatie verder te verergeren.

Tijdens de opnames van Ranking the Stars nodigde Patty Glennis uit voor haar feestje, vertelt ze enthousiast. “Toen ik Glennis zag, heb ik haar spontaan gevraagd of ze op mijn verjaardagsfeestje wilde komen zingen, en ze was meteen enthousiast.” Maar deze beslissing heeft haar fans flink tegen de borst gestuit.

Felle reacties van fans

Op social media stroomden negatieve reacties binnen na de aankondiging dat Glennis Grace aanwezig zal zijn bij Patty’s Panter Party. Een van de fans, Annie, reageerde teleurgesteld: “Nou, geweldig. Bij deze twaalf kaartjes te koop.”

In plaats van begrip te tonen, reageerde Patty scherp: “Veel plezier thuis! 🙏🏾🙏🏾🙏🏾” Deze reactie schoot bij velen in het verkeerde keelgat. Edith, een andere fan, liet weten dat ze Patty daarom niet meer volgt: “En Patty heeft een volger minder in 3, 2, 1.” Patty’s reactie? “Doei.”

Zorg over associatie met Glennis

De kritiek gaat verder dan alleen de aanwezigheid van Glennis. Fans vragen zich openlijk af waarom Patty zich met de zangeres wil associëren. Harold schrijft: “Van topartiest tot welzijnswerker. Voor zo’n fake vrouw die zichzelf als slachtoffer ziet en het leed van haar slachtoffers bagatelliseert.”

Patty gaf aan geen energie in dergelijke kritiek te willen steken: “Ik kan deze vooringenomen analyse betwisten, maar denk dat ik er geen moeite in ga stoppen! 🙏🏾🙏🏾🙏🏾”

Monica vroeg zich af: “Lieve Patty, waarom zou je je met haar willen associëren? Doodzonde.” Weer een andere volger voegde eraan toe: “Nepper kan niet.”

Een imagofout van Patty?

Volgens mediacriticus Victor Vlam heeft Patty zich flink vergaloppeerd. Hij denkt dat haar keuze voor Glennis Grace een smet werpt op het evenement. “Patty Brard dacht: ik ga Glennis Grace rehabiliteren. De reacties daarop waren massaal negatief,” zegt hij in de podcast De Communicado’s. “Op Patty’s eigen socials zie je dat heel veel volgers zeggen: dit is niet wat ik wil, hier zit ik niet op te wachten.”

Victor benadrukt dat Patty met deze keuze haar evenement in een negatief daglicht heeft gezet. “Wat je ziet, is dat deze associatie met Glennis Grace niet wordt gewaardeerd door haar trouwe publiek.”

Een onverstoorbare Patty

Ondanks de stortvloed aan kritiek lijkt Patty zich nergens iets van aan te trekken. Ze blijft vol vertrouwen achter haar beslissing staan. Op haar bekende directe wijze blijft ze reageren op de opmerkingen, wat sommigen bewonderen maar anderen als “bloedordinair” bestempelen.

Voor nu lijkt het erop dat Patty haar weg heeft gekozen en zich niet laat afleiden door de kritiek. Of deze beslissing invloed zal hebben op de opkomst bij haar evenement in de Ziggo Dome, zal de tijd leren. Eén ding is zeker: Patty’s Panter Party zal voorlopig het gesprek van de dag blijven.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading