Actueel
Humberto Tan woest en laat zich van slechtste kant zien: ´Idioot´
Humberto Tan is allesbehalve te spreken over de beslissingen binnen de NOS en Studio Sport. Vooral de achtergestelde positie van vrouwen bij de omroep steekt de presentator. In een recent interview op de radio uitte hij scherpe kritiek, specifiek over de situatie rond zijn voormalige collega Dione de Graaff.

Waarom niet Dione de Graaff?
Volgens Humberto Tan is het onbegrijpelijk dat Dione de Graaff niet de prestigieuze zondagavondpositie kreeg bij Studio Sport, na het vertrek van Tom Egbers. “Dione is veruit de meest ervaren presentator,” stelde hij onomwonden. “Het is belachelijk dat zij die kans niet heeft gekregen. Dit toont aan hoe conservatief de organisatie nog steeds is.”

Hoewel Humberto niet letterlijk bevestigde of hij met Dione heeft gesproken over haar ambities, liet hij doorschemeren dat zij de rol graag zou hebben vervuld. “Ik weet zeker dat ze dat wil. Het slaat echt nergens op dat dit haar is ontzegd,” aldus een woedende Humberto.

Kritiek op de NPO-top
De problemen bij Studio Sport zijn volgens Humberto structureel. Hij wees op het gebrek aan vooruitgang binnen de organisatie, bijvoorbeeld op het gebied van diversiteit. “Een vrouwelijke voetbalcommentator wordt hier gevierd alsof het een revolutionaire mijlpaal is, terwijl de BBC daar al veertig jaar geleden mee begon,” zei hij spottend.

Humberto over de liefde
Naast zijn harde woorden over de NOS, stond Humberto ook stil bij zijn persoonlijke leven. De presentator, die openstaat voor een nieuwe relatie, nam het onderwerp luchtig. Toen hij verwees naar Sylvie Meis en haar opmerkelijke aanpak van daten – een ‘militaire operatie’ – grapte hij: “Misschien moet ik bij haar in de leer.”

Een breder signaal
Humberto’s uitspraken raken aan een dieper probleem binnen de Nederlandse media. Zijn kritiek op de NOS laat zien dat er nog een lange weg te gaan is op het gebied van gelijkheid en diversiteit. Ondertussen blijft hij een van de weinigen die dit openlijk durft aan te kaarten. Of zijn woorden impact zullen hebben, is nog maar de vraag.
Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!