Actueel
Oprichter en eigenaar modemerk Mango komt om na val van klif

Modemagnaat Isak Andic (71), oprichter van Mango, verongelukt bij bergwandeling
De modewereld is in rouw na het tragische overlijden van Isak Andic, oprichter en eigenaar van modeketen Mango. De 71-jarige ondernemer kwam zaterdag om het leven bij een bergongeval in Spanje. Het nieuws werd bevestigd door Mango in een officiële verklaring.
Dodelijk ongeval bij Montserrat
Het fatale ongeluk gebeurde tijdens een wandeling in de grotten van Montserrat, een populaire bergketen nabij Barcelona. Volgens de Spaanse politie gleed Andic uit en viel hij van een klif van 150 meter hoogte.
Andic, geboren in 1953 in Istanbul, was een fervent wandelaar en ervaren bergbeklimmer. Hij was samen met familieleden aan het wandelen, waaronder zijn zoon Jonathan, die direct het alarmnummer belde. De krant La Vanguardia meldt dat de grotten van Montserrat een bekende bestemming waren voor de familie Andic, die er al vaker had gewandeld. Het verlies van evenwicht tijdens een steile afdaling werd hem uiteindelijk fataal.
Een leegte in de modewereld
De CEO van Mango, Toni Ruiz, reageerde met een emotionele
verklaring op het overlijden van zijn oprichter:
“Zijn vertrek laat een enorme leegte achter, maar we dragen
allemaal zijn nalatenschap in ons. Het is aan ons om Mango voort te
zetten als het project waar Isak zo trots op was.”
Andic richtte Mango in 1984 op in Barcelona. De eerste vestiging opende hij aan de prestigieuze Paseo de Gracia, een van de bekendste winkelstraten van de stad. Vanaf dat moment groeide het bedrijf uit tot een wereldwijd mode-imperium dat inmiddels in meer dan 120 landen actief is.
Een erfenis van innovatie en succes
Isak Andic’s bijdrage aan de modewereld is nauwelijks te overschatten. In de jaren ’60 verhuisde hij met zijn gezin vanuit Turkije naar Catalonië, waar hij al snel een ondernemersdroom najachtte. In 1984 legde hij met de oprichting van Mango de basis voor een van de grootste modemerken ter wereld.
Mango’s omzet bedroeg in 2023 maar liefst 3,1 miljard euro, waarvan 33% via online verkoop werd gerealiseerd. Het merk heeft wereldwijd 2700 winkels en is vooral in Europa een toonaangevend modemerk. Volgens Forbes was het vermogen van Andic geschat op 4,5 miljard dollar.
Zijn visie op mode, gecombineerd met zijn zakelijke instinct, bracht Mango naar de top. Hij introduceerde niet alleen stijlvolle en toegankelijke mode, maar speelde ook een sleutelrol in het digitaliseren van de mode-industrie door vroeg in te zetten op e-commerce.
Reacties vanuit de politiek
Het overlijden van Isak Andic heeft niet alleen in de modewereld, maar ook in de Spaanse samenleving diepe indruk gemaakt.
De Spaanse premier Pedro Sanchez roemde Andic om zijn zakelijk
inzicht en visie. Via X (voorheen Twitter) schreef hij:
“Isak Andic heeft Mango tot een wereldreferentie in de mode
gemaakt. Zijn geweldige werk zal voor altijd herinnerd
worden.”
De president van Catalonië, Salvador Illa, sloot zich hierbij
aan en benadrukte de impact van Andic op de regio:
“Ontzet door het verlies van Isak Andic, een toegewijde
zakenman die met zijn leiderschap heeft bijgedragen aan het groot
maken van Catalonië.”
De kracht van een familieman
Hoewel Isak Andic vaak werd geprezen om zijn zakelijke prestaties, was hij ook een toegewijde familieman. Hij wist zijn zakelijke succes te combineren met een hechte band met zijn gezin. Zijn zoon Jonathan speelde al een belangrijke rol binnen Mango en wordt gezien als een mogelijke opvolger in de leiding van het bedrijf.
Familieleden omschrijven hem als een charismatische en gepassioneerde man met een enorme liefde voor de natuur. Wandelen en bergbeklimmen waren voor Andic niet alleen een hobby, maar ook een manier om balans te vinden naast zijn hectische zakelijke leven.
De erfenis van Isak Andic
Het overlijden van Isak Andic markeert het einde van een tijdperk, maar zijn nalatenschap zal blijven voortleven. Mango blijft een van de meest herkenbare en invloedrijke merken in de mode-industrie.
De filosofie van het merk – toegankelijke mode met een verfijnde uitstraling – heeft generaties over de hele wereld geïnspireerd. Zijn innovaties op het gebied van retail en e-commerce blijven een voorbeeld voor de hele branche.
Toni Ruiz benadrukte in zijn verklaring dat de visie van Andic
leidend zal blijven binnen het bedrijf:
“We zijn trots op wat Isak heeft opgebouwd en zullen er alles
aan doen om zijn werk voort te zetten. Mango zal altijd een
weerspiegeling zijn van zijn waarden en creativiteit.”
Een onuitwisbaar stempel
Het tragische verlies van Isak Andic herinnert ons eraan hoe kwetsbaar het leven is, zelfs voor degenen die enorme hoogten hebben bereikt. Zijn overlijden laat een grote leegte achter in zowel de modewereld als in de harten van degenen die hem persoonlijk kenden.
De komende dagen en weken zullen in het teken staan van rouw, maar ook van reflectie op de betekenis van zijn werk en de blijvende impact die hij heeft gehad op de mode-industrie en de regio Catalonië.
Zijn leven, gekenmerkt door ambitie, visie en succes, zal voor altijd in herinnering blijven als een inspirerend verhaal van wat mogelijk is met passie en doorzettingsvermogen.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.