Actueel
Gordon opnieuw zwaar onder vuur: ´Afgegleden narcist!´
In de nieuwste aflevering van de AD Mediapodcast neemt mediajournalist Gudo Tienhooven geen blad voor de mond als het over Gordon gaat. Tijdens het jaaroverzicht, gepresenteerd door Angela de Jong en haar collega’s, wordt Gordon uitgebreid besproken, vooral zijn recente soapserie.

Kritiek op de Soapserie
Tienhooven noemt de serie een gemiste kans. “Dit had een interessant portret kunnen zijn van een afgegleden narcist,” stelt hij. De serie had inzicht kunnen geven in wat Gordon drijft, maar volgens Tienhooven is dit niet gelukt.

Psychologisch Portret
Gudo ziet potentie in een diepgaand psychologisch portret van Gordon, waarin de impact van roem wordt belicht. “Daar had ik nog wel naar willen kijken,” zegt hij. Dit sentiment wordt gedeeld door collega’s, die het interessant zouden vinden om te zien wat roem met iemand als Gordon doet.

Sensatiebeluste Documentaire
Tienhooven bekritiseert de documentaire als “puur sensatiebelust” en benadrukt dat het vooral Gordons “aandachtsgeilheid” voedt. Hij kon slechts enkele afleveringen verdragen voordat hij afhaakte.

Producent Onder Vuur
Volgens Tienhooven heeft producent John van den Heuvel een fout gemaakt door Gordon te veel ruimte te geven om anderen te bekritiseren zonder zelfreflectie. “Deze documentaire geeft hem alle ruimte om alles en iedereen uit te kafferen,” concludeert hij.

Angela de Jong’s Reactie
Angela de Jong voegt met enige ironie toe: “Dat maakt het ook wel weer leuk toch? Dat maakt het juist zo verschrikkelijk.” Echter, Tienhooven geeft toe dat hij dit slechts kort kan verdragen.

De kritiek op Gordon en zijn serie laat zien hoe verdeeld de meningen zijn over zijn publieke persona en zijn keuzes in de media.
Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!