Actueel
Winter Vol Liefde-Mike komt uit de kast: ‘Valt op mannen’

Voor sommige kandidaten heeft Winter Vol Liefde geen liefde opgeleverd, maar dat betekent niet dat ze met lege handen staan. Het programma heeft namelijk ook nieuwe vriendschappen gekweekt. In het geval van Mike heeft hij een hechte band opgebouwd met een andere deelnemer. “Vanavond gezellig naar Feyenoord,” deelt hij enthousiast.
Mike en Monique: het meest besproken duo
Mike en zijn moeder Monique waren zonder twijfel de meest spraakmakende deelnemers van Winter Vol Liefde. Dit had minder te maken met Mike zelf en des te meer met de rol die zijn moeder speelde. Monique trad voortdurend op als een soort spreekbuis van haar zoon, wat bij veel kijkers tot ergernis leidde.
Deze dynamiek had ook gevolgen voor Mike’s relatie met Antine, die uiteindelijk strandde. Volgens velen had Monique daar een groot aandeel in. Monique zelf vond dat onzin en beweerde dat Antine alleen meedeed aan het programma om influencer te worden en volgers te vergaren.
Bart en Judith: de liefde heeft wél standgehouden
Waar Mike en Antine geen succes hadden in de liefde, liep het voor Bart heel anders. Hij ging op bezoek bij Judith en besloot te blijven. Inmiddels woont het stel samen in Frankrijk en lijkt hun relatie sterker dan ooit.
Een onverwachte vriendschap tussen Bart en Mike
Ondanks dat hun liefdesverhalen verschillend eindigden, hebben Mike en Bart elkaar gevonden in een solide vriendschap. Monique deelde recent een foto waarop te zien is dat Bart in Seefeld op bezoek is bij Mike. De twee zijn de afgelopen tijd steeds hechter geworden en delen verschillende interesses.
De liefde voor Feyenoord verbindt
Hoewel Bart gelukkig is in Frankrijk met Judith, mist hij toch een paar dingen uit Nederland. Tijdens de reünie-uitzending gaf hij toe dat hij twee dingen echt mist: Thuisbezorgd en zijn favoriete voetbalclub.
Gezien zijn Rotterdamse tongval was er weinig twijfel over welke club dat zou zijn: Feyenoord. Toevallig is Mike ook een trouwe supporter van de Rotterdammers. Dit gedeelde enthousiasme heeft ervoor gezorgd dat de twee besloten om samen een wedstrijd bij te wonen.
Samen naar Feyenoord – AC Milan
Vanavond staat een grote wedstrijd op het programma: Feyenoord neemt het in de Champions League op tegen AC Milan. Bart en Mike hebben kaartjes weten te bemachtigen en zullen de wedstrijd live bijwonen. Monique deelde een foto van het trio – Bart, Mike en zichzelf – met de begeleidende tekst: “De mannen gaan gezellig naar Feyenoord.”
Hoewel Winter Vol Liefde niet voor iedereen het gewenste liefdesverhaal opleverde, laat het programma zien dat het ook op andere manieren levens verrijkt. Voor Mike betekende dit geen romantische liefde, maar een waardevolle vriendschap met Bart. Wie weet wat de toekomst nog brengt voor dit bijzondere duo.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.