Connect with us

Actueel

Willeke Alberti zwaar onder vuur: ´Dit is wel een hele flauwe actie!´

Avatar foto

Published

on

Willeke Alberti heeft veel kritiek ontvangen na het delen van een winactie op Facebook, waarbij zorginstellingen een concert van haar kunnen winnen. Wat zij niet meteen vermeldde, is dat er een verplichting is: om deel te nemen, moet eerst 250 euro aan Knorr-producten worden besteld.

Winactie voor zorginstellingen

In een video op Facebook begint Willeke het bericht met de woorden: ,,Hallo allemaal, ik ben Willeke Alberti en ik ben weer gevraagd door Knorr Professional en ik kan niet wachten om weer op te treden voor mensen in zorgcentra die het zo hard nodig hebben. En dit is absoluut géén reclame, want ik meen dit uit de grond van mijn hart.”

Het gaat om de winactie ‘Samenzijn’, georganiseerd door Knorr, waarbij drie zorginstellingen de kans krijgen om een concert van Willeke Alberti te winnen. Het idee lijkt op het eerste gezicht een mooi gebaar van de zangeres, die zich inzet voor mensen in zorginstellingen. Maar de deelnamevoorwaarden roepen vraagtekens op.

De verborgen kosten

Wat Willeke niet meteen vermeldt, is dat zorginstellingen die willen deelnemen aan de actie eerst 250 euro aan Knorr-producten moeten bestellen. Deze vereiste heeft voor veel teleurstelling gezorgd onder fans, die het gevoel hebben dat het oorspronkelijke goede doel nu te maken heeft met commerciële belangen.

De actie werd door veel mensen als misleidend ervaren. Fans vonden het jammer dat een initiatief dat oorspronkelijk bedoeld leek om zorginstellingen te ondersteunen, nu gepaard gaat met financiële verplichtingen die voor sommige instellingen moeilijk te dragen kunnen zijn.

Teleurgestelde reacties

Veel reacties op de Facebook-post van Willeke zijn negatief. ,,Eerst voor 250 euro aan Knorr-producten kopen en dan pas maak je een kans. Jammer”, reageert een teleurgestelde fan. Een ander voegt eraan toe: ,,Het leek me heel erg leuk voor het huis waar mijn oom met Alzheimer woont. Ik kook nooit uit pakjes, potjes en zakjes, dus het feest gaat niet door. Heel flauwe actie van Knorr, bah.”

Het lijkt erop dat de bedoeling achter de winactie, namelijk het ondersteunen van zorginstellingen, nu een twijfelachtige indruk achterlaat. Veel fans vinden het onterecht om zorginstellingen onder druk te zetten om te investeren in producten die zij mogelijk niet nodig hebben, simpelweg om kans te maken op een optreden van Willeke.

Commerciële belangen of welgemeend gebaar?

De vraag blijft of deze actie een goedbedoeld initiatief is van Willeke en Knorr, of dat het vooral draait om commerciële belangen. Terwijl Willeke zelf zegt dat het absoluut geen reclame is, kan de eis om 250 euro aan producten te kopen moeilijk anders gezien worden dan een poging om de verkoop van Knorr te stimuleren.

Voor nu blijft het onduidelijk of Willeke en Knorr hun strategie zullen aanpassen of de kritiek zullen negeren. In ieder geval heeft de actie veel stof doen opwaaien en heeft het de verhoudingen tussen commercie en goede doelen opnieuw onder de aandacht gebracht.

Actueel

Enorm veel kritiek op Karl Vannieuwkerke na deze actie!

Avatar foto

Published

on

Karl Vannieuwkerke onder vuur na omstreden gast in Vive le Vélo

Het populaire wielerprogramma Vive le Vélo, dat traditioneel tijdens de Tour de France wordt uitgezonden op de Vlaamse televisie, zorgt dit seizoen opnieuw voor beroering. Presentator Karl Vannieuwkerke, die al jarenlang het gezicht is van het programma, ziet de publieke opinie zich tegen hem keren na het uitnodigen van een bijzonder controversiële gast: Johan Bruyneel.

Hoewel Vive le Vélo doorgaans bekendstaat om zijn gezellige sfeer, warme gesprekken en liefde voor de koers, is de sfeer dit keer anders. Op sociale media laten kijkers in groten getale hun ongenoegen blijken. De aanleiding: de tafelgast van dienst, Johan Bruyneel, voormalig ploegleider van US Postal en jarenlang de rechterhand van Lance Armstrong.

Terug naar het verleden

Voor wie de geschiedenis niet kent: Johan Bruyneel was jarenlang een sleutelfiguur in het Amerikaanse wielerteam US Postal, waar hij nauw samenwerkte met Lance Armstrong. Het duo boekte samen indrukwekkende successen, met zeven opeenvolgende Tourzeges voor Armstrong. Maar de glorie bleek later besmeurd: Armstrong werd in 2012 door de internationale wielerunie uit de uitslagen geschrapt wegens grootschalig dopinggebruik. Ook Bruyneel werd levenslang geschorst na een diepgaand onderzoek door het Amerikaanse anti-dopingagentschap (USADA). De feiten uit dat dossier zijn voor velen nog steeds moeilijk te verteren.

Discussie over zijn aanwezigheid

De uitnodiging van Bruyneel aan de tafel van Vive le Vélo roept daarom veel vragen op. Op X (voorheen Twitter) stroomden de reacties binnen na de uitzending. Veel kijkers vinden het onbegrijpelijk dat Bruyneel, ondanks zijn verleden, een podium krijgt in een programma dat de sport viert.

Een greep uit de reacties:

“Een man die mede verantwoordelijk is voor een van de grootste dopingschandalen in de wielergeschiedenis? Onbegrijpelijk dat hij hier mag zitten.”
“Waarom zou je iemand uitnodigen die zó de geloofwaardigheid van het wielrennen heeft geschaad?”
“Iedere wielerfan verdient beter dan deze verheerlijking van iemand met zo’n verleden.”

Sommige reacties gingen zelfs nog een stap verder en riepen op tot een boycot van het programma.

Vannieuwkerke verdedigt keuze (vooralsnog) niet

Tot nu toe heeft Karl Vannieuwkerke zelf niet publiek gereageerd op de ophef. Dat is opvallend, want de presentator staat doorgaans bekend om zijn transparante en toegankelijke houding richting kijkers. Vooralsnog laat hij de kritiek over zich heen komen, wat de spanningen online nog lijkt te vergroten.

Het is overigens niet voor het eerst dat Vive le Vélo onder vuur ligt. Eerder dit seizoen kwam al naar buiten dat de kijkcijfers van het programma beduidend lager liggen dan in eerdere jaren. Sommigen wijten dat aan het veranderde televisiegedrag in Vlaanderen, anderen stellen dat het programma te veel op routine draait en te weinig verrast.

Een moeilijke balans tussen sportverleden en televisie

De discussie rondom Johan Bruyneel raakt aan een breder debat: moeten mensen met een omstreden verleden uitgesloten worden van publieke programma’s? Of mag er ruimte zijn voor reflectie, duiding en zelfs herstel? Sommige kijkers pleiten juist voor die laatste optie.

“Als we willen begrijpen hoe het zo ver is kunnen komen in de wielersport, moeten we ook durven luisteren naar mensen die er middenin zaten,” schrijft een gebruiker op sociale media.

Maar dat standpunt lijkt op dit moment nog in de minderheid. Voor velen is de pijn van het dopingverleden in de wielersport nog te groot.

Geen verheerlijking, maar uitleg?

Volgens bronnen rond de redactie van Vive le Vélo was het niet de bedoeling om Johan Bruyneel als held neer te zetten, maar juist om hem kritisch aan de tand te voelen. Het gesprek zou bedoeld zijn als reflectie op het verleden, met ruimte voor nuance en verantwoordelijkheid. Toch lijkt die nuance bij een deel van de kijkers niet te zijn overgekomen.

Het blijft koffiedik kijken of de programmamakers nog zullen reageren of hun aanpak zullen aanpassen in de resterende afleveringen van dit Tour-seizoen.

Tot slot: koersliefde blijft

Ondanks de kritiek blijft Vive le Vélo voor veel kijkers een vaste waarde tijdens de zomermaanden. Het programma biedt een mix van sport, cultuur en gesprekken die verder gaan dan de koers. Maar de aflevering met Bruyneel laat zien dat televisie ook kan schuren – en dat keuzes rondom gasten niet vrijblijvend zijn, zeker niet in een sport met zo’n beladen verleden.

Of Karl Vannieuwkerke met deze keuze een grens heeft overschreden of juist het debat heeft willen openen, is aan de kijker om te beoordelen.

Continue Reading