Connect with us

Actueel

Vandaag Inside loopt groot risico door bezoek Glennis Grace: ´Extreem slecht idee!´

Avatar foto

Published

on

De aangekondigde komst van Glennis Grace naar Vandaag Inside roept veel discussie op. VI-kenner Victor Vlam uit harde kritiek op deze beslissing en noemt het een groot risico. Hij vindt de keuze van het programma een “extreem slecht idee”.

Kritiek op uitnodiging

Johan Derksen, een van de vaste gezichten van Vandaag Inside, besloot Glennis uit te nodigen na een kritische column van Angela de Jong. Zij had opgeroepen om Glennis niet langer een podium te bieden. Hoewel Johan de zangeres wil ontvangen als gast, is Victor Vlam sceptisch over dit besluit. Hij verwacht massale kritiek, niet alleen op Glennis, maar ook op het programma zelf.

Geen populaire keuze

Volgens Victor zijn de fans van Vandaag Inside overwegend negatief over Glennis Grace. Hij wijst op eerdere reacties rondom haar optreden tijdens het Ziggo Dome-feest van Patty Brard. “Fans waren toen al fel tegen haar aanwezigheid,” aldus Victor. Hij gelooft dat hetzelfde sentiment zal overheersen tijdens haar optreden bij Vandaag Inside.

Vast in de slachtofferrol

Een belangrijk punt van kritiek is dat Glennis zichzelf blijft positioneren als slachtoffer. Tijdens eerdere tv-optredens, zoals bij Ranking the Stars, gaf ze aan dat de media haar te hard aangepakt hebben. Deze houding roept volgens critici wrevel op. “Ze blijft vasthouden aan haar eigen verhaal, maar veel mensen zien haar als verantwoordelijk voor haar eigen problemen,” zegt Victor.

Communicatiespecialist reageert

Ook Lars Duursma, co-host van de podcast De Communicado’s, deelt zijn visie. Hij stelt dat Glennis’ slachtofferhouding haar minder geschikt maakt als interessante gesprekspartner. “Ze blijft benadrukken dat haar onrecht is aangedaan, en dat maakt een interview minder aantrekkelijk,” aldus Lars.

Geen crowdpleaser

Victor benadrukt dat de komst van Glennis twee grote risico’s met zich meebrengt. Ten eerste verwacht hij zware kritiek op het programma voor het uitnodigen van haar. Ten tweede twijfelt hij aan de meerwaarde van haar aanwezigheid. “Ze is simpelweg geen interessante gast,” stelt hij.

Evert Santegoeds over Glennis

Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds deelt zijn kijk op de situatie. Hij constateert dat het publiek Glennis nog niet heeft vergeven. “Ik dacht dat mensen haar inmiddels wel een tweede kans zouden geven, maar dat blijkt niet zo te zijn,” zegt hij in zijn podcast Strikt Privé.

Advies voor Glennis

Evert adviseert Glennis om zich op haar muziek en internationale carrière te richten. “Ze moet gewoon doorgaan en vooral haar geluk in het buitenland zoeken,” aldus Evert.

Met de komst van Glennis Grace zet Vandaag Inside de toon voor een omstreden uitzending die ongetwijfeld veel reacties zal uitlokken. Of deze beslissing het programma goed zal doen, blijft afwachten.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading