Connect with us

Actueel

Topschaatsster Irene Schouten moet na opvallend nieuws reageren op mogelijk belletje van Sven Kramer

Avatar foto

Published

on

Irene Schouten staat voor belangrijke keuze na breuk met Jillert Anema

Irene Schouten lijkt uit te moeten kijken naar een nieuwe ploeg na de recente uitspraken van schaatscoach Jillert Anema. In een interview kondigde Anema aan dat een breuk tussen hen onvermijdelijk is. Andere schaatsploegen houden de situatie nauwlettend in de gaten, en Schouten moest dinsdagavond reageren op speculaties over een mogelijke overstap naar een topteam.

Irene Schouten trekt de aandacht met fotoshoot in strak pakje

Toekomst onzeker voor Irene Schouten

Vlak nadat Anema bekendmaakte dat Schouten niet meer zal terugkeren bij zijn ploeg, schoof de topschaatsster aan bij talkshow Beau. Oorspronkelijk zou het gesprek over haar comeback gaan, maar het interview met haar coach zorgde ervoor dat ze niet om de situatie heen kon. Presentator Beau van Erven Dorens merkte op dat als hij een team zou hebben, hij haar direct binnen zou willen halen.

Hij stelde haar vervolgens de vraag wat ze zou doen als Sven Kramer, directeur van Team Essent, haar zou bellen. “Ik ben daar nog niet mee bezig”, antwoordde Schouten voorzichtig. “Eerst het herstel, fit worden en lekker sporten. En dan samen met de ploeg kijken hoe het verder gaat.”

Dit is de reden waarom ex-topschaatsster Irene Schouten was uitgesloten van deelname aan finale Marathon Cup

Team Essent als mogelijke nieuwe thuisbasis?

Voorlopig richt Schouten zich enkel op de marathons en niet op de langebaan. Toch is een overstap naar de ploeg van Kramer geen onlogische gedachte, aangezien Team Essent zich de laatste tijd juist in deze discipline flink aan het versterken is. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat hun focus momenteel vooral op de mannen ligt.

Team Essent heeft met Harm Visser al een topschaatser in de marathon in huis en heeft recent meerdere talentvolle rijders vastgelegd. Vanaf het volgende seizoen zullen Jordy Harink en Lars Woelders de kleuren van de ploeg verdedigen. Ook werden de contracten van Homme Jan de Groot en Chiel Smit verlengd. Dit onderstreept de groeiende ambitie van de ploeg, die zich steeds nadrukkelijker als een topspeler in het marathonschaatsen profileert.

cirkel template 2 78

Waarom Team Essent een interessante optie is:

  • De ploeg heeft al een sterke reputatie opgebouwd in de marathonwereld.
  • De groeiende investering in toprijders wijst op een serieuze ambitie.
  • Schouten zou als ervaren marathonrijdster een sleutelrol kunnen spelen in het team.
  • Sven Kramer kent de topsportwereld door en door en zou een strategische rol voor haar kunnen vinden.

Een onverwachte comeback

Eerder deze maand keerde Schouten na bijna een jaar afwezigheid terug op het ijs. Vorig jaar zette ze een punt achter haar carrière en raakte vervolgens snel in verwachting van haar eerste kind. In december werd haar zoon Dirk geboren, en na slechts twee maanden maakte Schouten alweer haar comeback.

Haar snelle terugkeer was een verrassing voor velen, maar ze lijkt vastberaden om opnieuw op hoog niveau mee te doen. Ondanks de onzekerheden over haar ploeg, blijft haar motivatie om te schaatsen onaangetast.

De impact van de breuk met Anema

De samenwerking tussen Schouten en Anema was jarenlang een succesvolle combinatie. Onder zijn begeleiding groeide ze uit tot een van de beste schaatssters ter wereld. De aankondiging van de breuk markeert dan ook het einde van een tijdperk.

Hoewel Schouten zich nog niet uitspreekt over haar volgende stap, is het duidelijk dat verschillende ploegen haar graag zouden willen binnenhalen. Haar ervaring, talent en doorzettingsvermogen maken haar een waardevolle toevoeging aan elk team.

Wat brengt de toekomst?

De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Schouten. Haar focus ligt nu op haar herstel en het terugkeren naar haar oude vorm. Zodra ze zich weer volledig fit voelt, zal de beslissing over een nieuwe ploeg ongetwijfeld snel volgen. De vraag blijft: zal ze kiezen voor een team met langebaanspecialisatie, of blijft ze trouw aan de marathon?

Wat de uitkomst ook is, Irene Schouten blijft een naam om in de gaten te houden. Haar vastberadenheid en talent zullen haar ongetwijfeld opnieuw naar de top brengen. Nu is het afwachten welke ploeg de eer krijgt om haar te verwelkomen.

Irene Schouten trekt de aandacht met fotoshoot in strak pakje

 

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading