Actueel
Tom Waes laat weken na dronken ongeluk van zich horen: ´Kan niet met mezelf leven´
Tom Waes (56), bekend van programma’s als Undercover en Reizen Waes, heeft via Instagram een update gedeeld na zijn zware ongeluk met zijn oldtimer Porsche op de Antwerpse Ring. Het incident, dat plaatsvond op 29 november, heeft een diepe indruk achtergelaten, maar de acteur en presentator is dankbaar dat hij het heeft overleefd.

“Geluk dat ik dit heb overleefd”
In zijn bericht schrijft Tom: “We zijn acht weken verder en ik kreeg de afgelopen periode veel berichten van ongeruste mensen en wil jullie daarom even laten weten hoe het nu gaat. Allereerst besef ik hoeveel geluk ik heb gehad dat ik dit overleefd heb.” Waes verwijst naar de zware verwondingen die hij opliep, waaronder een hoofdwonde, gebroken ribben en een gebroken heup.

Herstel gaat goed
Gelukkig is de genezing volgens Tom in goede gang: “De hoofdwonde en de ribben zijn beter en een scan eerder deze week toonde aan dat mijn heup driekwart genezen is.”
Hoewel hij nog enkele weken rustig aan moet doen, ziet hij het herstel positief in. “Nog enkele weken rustig aan en dan kan ik stilaan ook fysiek de draad weer oppikken. Ik hoop in maart opnieuw op de set te staan. Ik kijk daar erg naar uit.”

Zwaar ongeluk
Het ongeluk gebeurde toen Waes op de Antwerpse Ring in botsing kwam met een pijlwagen die in de tunnel stond. De hulpdiensten moesten hem uit zijn auto knippen en hij werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Begin december werd hij ontslagen uit het ziekenhuis, maar alle programma’s met de presentator werden tijdelijk opgeschort door de Vlaamse omroep VRT.
Actueel
Karl Vannieuwkerke haalt uit naar Rode Duivel: “Waarom doe je dat?”

Discussie over Saelemaekers ondanks ruime zege Rode Duivels: ‘Waarom doe je dat?’
De Rode Duivels boekten een overtuigende 5-1-overwinning op Nieuw-Zeeland en plaatsten zich met vertrouwen voor de volgende fase van het WK. Toch ging het na afloop niet alleen over de ruime zege. In de nabeschouwing van Sporza kwam ook de invalbeurt van Alexis Saelemaekers uitgebreid ter sprake.
Vooral één moment tijdens de tweede helft zorgde voor discussie in de studio.
Opvallend moment bij vrije trap
Halverwege de tweede helft kreeg België een vrije trap op een gevaarlijke plek, net buiten het strafschopgebied. Alexis Saelemaekers leek zich direct achter de bal te willen opstellen, waarna zichtbaar overleg ontstond tussen meerdere Belgische spelers.
Uiteindelijk was het niet Saelemaekers, maar Maxim De Cuyper die de vrije trap nam.
Voor Sporza-presentator Karl Vannieuwkerke riep dat moment direct vragen op.
“Waarom doe je dat?” vroeg hij zich hardop af tijdens de analyse.
‘Hij wilde zich misschien te graag laten zien’
Volgens Vannieuwkerke was de actie vooral een teken dat Saelemaekers zich graag wilde bewijzen.
“Hij zal zich misschien iets té graag hebben willen tonen. Ik vind dat jammer, omdat het op zo’n moment wat te individueel oogt.”
Toch wilde de presentator zijn kritiek meteen nuanceren.
Volgens hem is het juist positief wanneer een speler initiatief durft te nemen en verantwoordelijkheid wil pakken.
“Aan de andere kant mag je ook waarderen dat iemand de moed heeft om initiatief te tonen.”
Meer kritiek op verdedigende moment
Opvallend genoeg vond Vannieuwkerke de vrije trap niet eens het belangrijkste punt van de invalbeurt.
Volgens hem lag het grootste aandachtspunt bij de enige tegentreffer van Nieuw-Zeeland.
Daar zag hij Saelemaekers volgens eigen zeggen tekortschieten in zijn verdedigende taken.
“Met die tegengoal heb ik meer moeite. Dan gaat het om discipline en het uitvoeren van je taak.”
Volgens de analist moet een invaller niet alleen aanvallend zijn waarde tonen, maar ook defensief volledig geconcentreerd blijven.
Aanvallend juist belangrijk
Ondanks de kritiek kende Saelemaekers aanvallend juist een prima invalbeurt.
De flankspeler was betrokken bij de 4-1 van Romelu Lukaku en wist in de slotfase zelf ook nog het net te vinden door de 5-1 binnen te schieten.
Daarmee leverde hij een directe bijdrage aan de ruime overwinning van België.
Zijn optreden liet daardoor twee verschillende gezichten zien: aanvallend was hij nadrukkelijk aanwezig, terwijl zijn verdedigende rol na afloop onderwerp van discussie werd.
Rode Duivels overtuigen
Ondanks de nabespreking over Saelemaekers zal bondscoach Rudi Garcia vooral tevreden terugkijken op het resultaat.
België maakte een sterke indruk, creëerde veel kansen en kwam nauwelijks in de problemen.
De ruime overwinning zorgt ervoor dat de Rode Duivels met vertrouwen toeleven naar de volgende wedstrijd.
Toch laat de analyse na afloop zien dat ook na een overtuigende zege ieder detail onder een vergrootglas ligt. Juist op een wereldkampioenschap worden individuele momenten uitvoerig besproken, zelfs wanneer een ploeg uiteindelijk met ruime cijfers wint.