Actueel
RTL 4 houdt adem in: ´Tim Hofman gaat B&B Vol Liefde slopen vanwege overschrijdend gedrag´

RTL 4-baas Peter van der Vorst zal met spanning afwachten waar Tim Hofman mee bezig is. Gaat hij opnieuw een groot kijkcijfersucces naar de afgrond helpen, zoals eerder gebeurde met The Voice of Holland? De geruchten gaan dat Tim werkt aan een onderzoeksprogramma over een datingshow, en de kans is groot dat B&B Vol Liefde of Lang Leve De Liefde de klos is.
Welke datingshow loopt gevaar?
Sinds Tim Hofman een oproep deed aan oud-deelnemers van een datingshow om zich te melden, gonst het van de speculaties. Hoewel nog niet duidelijk is over welk programma het gaat, worden vooral B&B Vol Liefde en Lang Leve De Liefde genoemd. Opvallend genoeg verhuist dat laatste programma binnenkort van SBS 6 naar Net5, een veel kleiner platform. Toeval, of is er meer aan de hand?
Tim heeft eerder laten zien wat de impact van zijn werk kan zijn. Na de uitzending van BOOS over The Voice of Holland verdween niet alleen het programma zelf, maar ook de spin-offs definitief van de buis. RTL liep daardoor miljoenen euro’s aan advertentie-inkomsten mis. Nu vrezen zowel RTL als Talpa dat hun populaire datingshows hetzelfde lot te wachten staat.
Johan Derksen ergert zich aan Tim Hofman
Bij Vandaag Inside kan Johan Derksen zich inmiddels flink opwinden over Tim Hofman en zijn manier van werken. “Die zet dan een advertentie dat mensen van een of andere datingshow zich met hun klachten bij hem kunnen melden,” klaagde Johan.
“Dan kan hij weer met een sensationeel stukje komen waarbij hij mensen niet van voor maar van achter filmt en met een verwrongen stemmetje.”
Volgens Johan is het een kwalijke zaak dat mensen steeds vaker de media gebruiken in plaats van de officiële juridische weg te bewandelen. “Nederland is helemaal aan het verloederen. Vroeger deed je aangifte bij de politie, nu ga je naar Privé of Tim Hofman.”
Journalistiek of sensatie?
Niet iedereen deelt Johan’s mening. Sportjournalist Valentijn Driessen denkt dat Tim op zoek is naar structurele misstanden binnen de datingshows. “Hij heeft natuurlijk al wat,” zegt Valentijn. “Hij heeft al een touwtje in handen en nu wil hij meer mensen hebben om te laten zien dat het structureel is bij dat datingprogramma.”
Wilfred Genee vindt dat Tim gewoon zijn werk doet. “Dat heet journalistiek, toch? Als je probeert om meerdere bronnen te verzamelen?” Valentijn beaamt dat. “Dat is zijn goed recht om dat te proberen.”
SBS 6 onder vuur?
Jan Slagter vermoedt dat het vooral Lang Leve De Liefde is waar Tim zijn pijlen op richt. In dat programma worden deelnemers ‘opgesloten’ in een huis en moeten ze verplicht een nacht samen doorbrengen. “Misschien is iemand het wel zat en wil die eruit, en wordt er dan gezegd: ‘Nee, het format is wel dat je een nachtje blijft slapen’,” speculeert hij. “Is dat erg? Moet je daar een heel televisieprogramma over maken?”
Wat gaat er gebeuren?
Voorlopig blijft het afwachten waar Tim Hofman mee komt. Sinds zijn eerste oproep is het opvallend stil gebleven. Of dat betekent dat er weinig aan de hand is, of juist dat hij bezig is met een grote onthulling, zal de komende tijd moeten blijken. Wat wel zeker is: bij zowel RTL als SBS 6 houdt men de adem in.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.