Actueel
Presentatrice Dieuwertje Blok (67) overleden

Presentatrice Dieuwertje Blok (67) overleden
De bekende presentatrice Dieuwertje Blok is op 67-jarige leeftijd overleden. Haar echtgenoot heeft dit trieste nieuws bevestigd aan het ANP.
Een strijd tegen kanker
Het was al bekend dat Blok leed aan kanker. Aanvankelijk leek de ziekte succesvol behandeld, maar later keerde de kanker toch terug. Haar overlijden markeert het einde van een indrukwekkende carrière en een geliefde televisiepersoonlijkheid.
Begin van haar televisiecarrière
Dieuwertje Blok begon haar carrière op televisie in de jaren 80 als omroepster bij de KRO. In een tijd waarin omroepsters nog een belangrijk visitekaartje waren voor televisiezenders, wist zij zich al snel te onderscheiden. Haar frisse en toegankelijke uitstraling maakte haar geliefd bij het grote publiek, wat resulteerde in een fanclub en zelfs een speciaal voor haar geschreven liedje.
Dankzij haar populariteit mocht Blok al snel programma’s presenteren. Ze werd het gezicht van verschillende televisie- en radioprogramma’s, waaronder Ontbijt TV, Middageditie en Zomertijd. Op de radio presenteerde ze onder meer Desmet Live en NTR Podium.
Het Sinterklaasjournaal: Een icoon voor generaties
In 2001 werd Dieuwertje Blok gevraagd om het Sinterklaasjournaal te presenteren. Wat begon als een nieuwe uitdaging groeide uit tot de baan die ze zelf “de leukste van Nederland” noemde. Gedurende 23 jaar was ze het vertrouwde gezicht van het programma, en haar warme en betrouwbare presentatie maakte haar geliefd bij jong en oud.
Blok werd een onmisbare schakel in de jaarlijkse sinterklaasbeleving van veel Nederlandse gezinnen. Ze begeleidde kinderen met haar rustige en vrolijke uitstraling door de avonturen rondom de intocht van Sinterklaas en de perikelen in de aanloop naar pakjesavond.
Een zware periode: diagnose en operatie
In 2024 werd bekend dat Blok leed aan huidkanker en een ingrijpende operatie moest ondergaan waarbij haar neus werd geamputeerd. Dit betekende dat ze dat jaar het Sinterklaasjournaal niet kon presenteren. Ondanks deze zware periode bleef ze optimistisch en had ze de hoop om in 2025 terug te keren naar haar vertrouwde plek op televisie.
Helaas verslechterde haar gezondheid en keerde de kanker terug. In januari 2025 maakte haar werkgever, de NTR, bekend dat Blok ongeneeslijk ziek was. Dit nieuws werd met veel verdriet ontvangen door haar collega’s, fans en de gehele Nederlandse televisie-industrie.
Een geliefd icoon
Het overlijden van Dieuwertje Blok betekent het afscheid van een icoon in de Nederlandse televisiegeschiedenis. Haar collega’s beschrijven haar als een warme, professionele en toegewijde presentatrice met een groot hart voor haar vak. Veel Nederlanders zullen haar herinneren als het vertrouwde gezicht van het Sinterklaasjournaal, maar ook als een veelzijdige en inspirerende mediapersoonlijkheid.
Blok laat een indrukwekkend oeuvre achter en een nalatenschap die generaties heeft geraakt. Haar stem en gezicht zullen nog lang voortleven in de herinneringen van velen.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.