Connect with us

Actueel

Oud-jeugdinternational (19) plotseling overleden 💔

Avatar foto

Published

on

De Roemeense voetbalwereld is in diepe rouw na het plotselinge overlijden van de pas 19-jarige Luca Manolache, voormalig jeugdinternational van Roemenië. De jonge voetballer kreeg tijdens een telefoongesprek met zijn moeder gezondheidsklachten en werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Enkele uren later overleed hij, zo meldt De Telegraaf.

Langdurige gezondheidsproblemen

Manolache speelde tot vorig jaar bij FC Metaloglobus Boekarest, een club uit de tweede divisie van Roemenië. De jonge middenvelder kampte echter al langer met vermoeidheid, duizeligheid en maagklachten. Na wedstrijden voelde hij zich extreem uitgeput en had hij last van bloed in zijn ontlasting.

Zijn laatste officiële wedstrijd speelde hij op 24 augustus 2024, maar al snel werd duidelijk dat zijn lichaam niet meer mee wilde werken. Hij moest vaker trainingen overslaan en uiteindelijk werd hij gedwongen om zijn voetbalcarrière tijdelijk stop te zetten vanwege aanhoudende gezondheidsproblemen.

Ondanks medische onderzoeken bleef onduidelijk wat er precies met hem aan de hand was. De hoop was dat hij na rust en verdere medische begeleiding zou kunnen terugkeren op het veld, maar dat moment zou er nooit meer komen.

Zijn plotselinge overlijden

Volgens Roemeense media voelde Manolache zich enkele dagen geleden plotseling zeer onwel terwijl hij met zijn moeder aan het bellen was. Hij werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht, maar artsen konden zijn leven niet meer redden. Uiteindelijk stierf hij aan complicaties door maagproblemen.

Zijn voormalige club FC Metaloglobus Boekarest reageerde geschokt op het tragische nieuws. Op Instagram schreef de club:

“We zijn totaal verslagen door de plotselinge en onverwachte dood van Luca. Onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden.”

Zijn laatste wedstrijd en de waarschuwingen

Op 24 augustus 2024 speelde Manolache zijn laatste officiële wedstrijd tegen CS Afumați. Na die wedstrijd gaf hij opnieuw aan extreme vermoeidheid te voelen tijdens de trainingen. Dit was voor de technische staf aanleiding om hem tijdelijk uit de selectie te halen en medische tests te laten uitvoeren.

De club hoopte op een spoedig herstel, maar de klachten hielden aan. Na enkele maanden zonder verbetering besloot hij zijn actieve voetbalcarrière op pauze te zetten. Helaas zou hij nooit de kans krijgen om terug te keren op het veld.

 

Reacties uit de voetbalwereld

Het overlijden van Manolache heeft voor een golf van verdriet gezorgd binnen de Roemeense voetbalwereld. Veel clubs, spelers en supporters betuigen hun medeleven aan zijn familie. Ook de Roemeense voetbalbond heeft gereageerd op het tragische nieuws.

Zijn voormalig teamgenoten herinneren hem als een getalenteerde, gedreven en vriendelijke speler, die nog een mooie toekomst in het voetbal voor zich had.

“Luca was een geweldige teamgenoot en een geweldige vriend. Het is onwerkelijk dat hij er niet meer is.”, aldus een van zijn voormalige ploeggenoten.

Een groot talent dat veel te vroeg is heengegaan

Het verlies van Luca Manolache laat zien hoe kwetsbaar zelfs jonge en ogenschijnlijk gezonde atleten kunnen zijn. Hoewel hij nog aan het begin van zijn carrière stond, had hij zich al bewezen als een groot talent. Zijn overlijden op zo’n jonge leeftijd maakt diepe indruk, niet alleen in Roemenië, maar in de hele voetbalwereld.

Zijn familie, vrienden en oud-teamgenoten zullen hem herinneren als een veelbelovend voetballer en een geliefde persoonlijkheid, wiens droom om het hoogste niveau te bereiken abrupt is geëindigd.

De komende dagen zal de Roemeense voetbalwereld stilstaan bij dit tragische verlies. Rust in vrede, Luca.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading