Connect with us

Actueel

Nienke Römer wil na vies gedrag nooit meer samenwerken met broer Thijs: ´Hij is te ver gegaan!´

Avatar foto

Published

on

Nienke Römer heeft duidelijk laten weten dat zij geen plannen heeft om haar broer Thijs Römer te helpen aan een nieuwe carrière in de film- en televisiewereld. De acteur, die door zijn misstappen in opspraak is geraakt, heeft moeite om weer aan werk te komen, maar kan niet rekenen op hulp van zijn zus.

Persona non grata

Thijs Römer is door zijn verleden een omstreden figuur geworden in Nederland. Zijn misstappen met minderjarige meisjes hebben hem niet alleen in juridische problemen gebracht, maar ook volledig uit de mediawereld gezet. De kans dat hij nog een rol krijgt als acteur lijkt vrijwel uitgesloten. Wie hem zou aannemen, loopt zelf het risico op reputatieschade.

Familiebanden in de mediawereld

De familie Römer is sterk vertegenwoordigd in de Nederlandse film- en televisiewereld. Thijs’ vader, Peter Römer, is een bekend schrijver en acteur, en ook zijn zus Nienke heeft haar sporen verdiend als regisseur en scenarioschrijver. Hierdoor zou het voor Thijs makkelijker kunnen zijn om via familieleden weer voet aan de grond te krijgen. Maar dat ziet Nienke niet zitten.

Duidelijke afwijzing

Nienke reageert voorzichtig als haar gevraagd wordt naar haar broer. Ze wil niet te diep ingaan op zijn situatie, maar laat doorschemeren dat samenwerken geen optie is. “Het gaat goed met Thijs. Het contact met Katja Schuurman en hun dochter Sammie is goed. Hij pakt zijn leven op. Dat is goed. Je kunt moeilijk stoppen met leven. Maar samenwerken?”

Die vraag beantwoordt ze resoluut. “Thijs en ik hebben in het verleden ook nooit samengewerkt. Ik heb altijd mijn eigen pad gevolgd, los van wat mijn ouders en Thijs deden. Dat zal ik blijven doen.”

Geen hulp van vader Peter Römer

Niet alleen Nienke, maar ook hun vader Peter Römer heeft geen plannen om Thijs aan werk te helpen. In een eerder interview met Story liet hij al weten dat hij zich niet verantwoordelijk voelt voor de carrière van zijn zoon. “Er is geen aanleiding om te gaan samenwerken, omdat er geen aanbod is. En ik ga hem ook niet bij de hand nemen.”

Volgens Peter moet Thijs zelf maar uitzoeken hoe hij zijn leven weer op de rit krijgt. “Thijs zal zijn eigen leven opnieuw vorm moeten geven.”

Een toekomst zonder acteren?

Nu zowel zijn zus als zijn vader afstand houden op professioneel vlak, wordt het voor Thijs Römer steeds duidelijker dat een terugkeer in de film- en televisiewereld waarschijnlijk niet meer tot de mogelijkheden behoort. De publieke opinie is negatief, en ook binnen zijn eigen familie kan hij niet rekenen op hulp.

Wat betekent dit voor Thijs?

Het lijkt erop dat Thijs een andere weg moet inslaan als hij zijn leven opnieuw wil opbouwen. De vraag is of hij nog een kans krijgt binnen de mediawereld of dat hij definitief een andere richting moet zoeken. Voorlopig houdt zijn familie in ieder geval afstand.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading