Actueel
Jutta Leerdam stelt fans teleur met opmerkelijke actie 😱

Jutta Leerdam heeft kort voor de start van het NK afstanden in Heerenveen een onverwachte beslissing genomen. De schaatsster stond ingeschreven voor drie afstanden – de 500 meter, 1000 meter en 1500 meter – maar besloot zich vlak voor het toernooi terug te trekken uit de 1500 meter. De exacte reden voor haar keuze is nog niet officieel bekendgemaakt. Opvallend is dat Leerdam onlangs tijd doorbracht met haar vriend, Jake Paul, in Puerto Rico.
Last-minute beslissing van Leerdam
Tijdens de laatste World Cup in de Verenigde Staten gaf Leerdam nog aan dat ze naast haar specialiteit op de 500 en 1000 meter ook de 1500 meter wilde rijden. Haar naam verscheen op de deelnemerslijst voor die afstand, maar een dag voor de start van het toernooi kwam het nieuws naar buiten dat ze zich had teruggetrokken. Haar focus blijft volledig op de 500 en 1000 meter, die nog wel op haar programma staan.
Leerdam heeft haar schaatstechniek de afgelopen maanden verder geoptimaliseerd en rijdt sinds twee World Cups weer op haar oude, zachtere schaatsschoenen. Deze schoenen zijn volgens haar het meest geschikt voor de 1000 meter, haar favoriete afstand. Dit betekent echter dat ze op de 500 meter wat snelheid inlevert en dat haar kansen op een sterke prestatie op de 1500 meter minder zeker waren. Mogelijk heeft deze overweging bijgedragen aan haar besluit om zich op de kortere afstanden te concentreren.
Lieke Hoogendoorn vervangt Leerdam op de 1500 meter
Door de terugtrekking van Leerdam krijgt de jonge Lieke Hoogendoorn (18) de kans om zich te bewijzen op de 1500 meter. Hoogendoorn, die op zondag haar negentiende verjaardag viert, stond al op de deelnemerslijst voor de 1000 meter, maar mag nu ook dit onderdeel aan haar programma toevoegen.
Haar zus Chloe Hoogendoorn (20) eindigde dit seizoen als derde bij het NK sprint, en Lieke zelf heeft haar persoonlijk record op de 1500 meter al meerdere keren aangescherpt. Haar snelste tijd staat momenteel op 2.02,58. De extra race biedt haar een mooie kans om zich verder te ontwikkelen en ervaring op te doen op nationaal niveau.
Suzanne Schulting maakt ook keuzes
Niet alleen Leerdam, maar ook Suzanne Schulting heeft besloten om niet deel te nemen aan de 1500 meter. In een interview met Sportnieuws.nl licht ze haar beslissing toe:
“Dat was een optie, ja, maar ik heb dit seizoen maar één keer de 1500 meter gereden en in de afgelopen tien jaar in totaal maar drie keer. Ik wil volgend seizoen zeker kijken naar de mogelijkheden om de 1500 meter erbij te pakken, maar op dit moment moet ik de focus houden op de 500 en 1000 meter.”
Het laat zien dat meerdere topschaatsers zorgvuldig afwegen welke afstanden het best aansluiten bij hun vorm en doelen.
Jutta Leerdam en Jake Paul: privéleven en topsport
Naast haar drukke wedstrijdschema maakte Leerdam onlangs tijd vrij om haar vriend, de Amerikaanse bokser Jake Paul, te verrassen in Puerto Rico. Paul had geen idee dat Leerdam zou langskomen, omdat ze had aangegeven dat ze in voorbereiding was op een wedstrijd. Toch vloog ze onverwacht naar hem toe, om vervolgens 48 uur later alweer te vertrekken richting Nederland voor het NK afstanden.
De combinatie van een topsportcarrière en een relatie met een internationaal bekende sporter brengt ongetwijfeld uitdagingen met zich mee. Leerdam lijkt echter een balans te vinden tussen haar professionele ambities en haar privéleven.
Wat staat er op het spel bij het NK afstanden?
Het NK afstanden wordt gehouden van vrijdag tot en met zondag in Thialf, waar de nationale kampioenen in verschillende disciplines worden gekroond. Daarnaast kunnen schaatsers zich hier plaatsen voor de WK afstanden, die medio maart in Hamar, Noorwegen, worden gehouden.
De keuze van Leerdam om zich te richten op haar sterkste afstanden kan haar kansen op een titel vergroten. Met de 500 en 1000 meter nog steeds op haar schema, is de verwachting dat ze zich volledig zal focussen op deze disciplines.
De beslissing om de 1500 meter te laten schieten roept vragen op, maar toont ook aan dat Leerdam haar carrière zorgvuldig managet. Fans zullen uitkijken naar haar prestaties op de kortere afstanden en hopen op een nieuwe topklassering.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.