Actueel
Er gaan natuurfilms van Monique Westenberg rond, wij hebben er één gevonden!

Het lijkt erop dat de familierust bij André Hazes en Monique Westenberg eindelijk terug is, tot groot geluk van hun zoontje Dré. Het gezin geniet van hun tijd samen, maar de kerstdagen en de daaropvolgende reis naar Londen verliepen allesbehalve vlekkeloos. Wat begon als een ontspannen uitje, ontaardde in een opeenstapeling van uitdagingen.
Familiehereniging te midden van Rachel’s drama
Hoewel André en Monique weer gelukkig samen zijn, blijft de spanning met André’s moeder, Rachel Hazes, voelbaar. Rachel, inmiddels omgedoopt tot de ‘Kerstheks’ door critici, zorgde voor opschudding door haar zoon op kerstavond een dagvaarding te sturen.
Ze eist dat André zijn artiestennaam wijzigt en voortaan ‘André Hazes jr.’ gebruikt. Deze juridische twist heeft echter geen invloed gehad op de gezinsvakantie, die vooral bedoeld was om tijd met elkaar door te brengen.
Een turbulente reis naar Londen
De reis naar Londen verliep allesbehalve soepel. André en Monique misten aanvankelijk hun vlucht vanaf Schiphol. Ze besloten hun tickets om te boeken, maar kregen toen te horen dat de vlucht volledig was geannuleerd.
Met weinig opties vertrok het gezin uiteindelijk via Milaan naar hun eindbestemming. Deze omweg zorgde ervoor dat hun reis flink langer duurde dan gepland.
Eenmaal in Londen aangekomen bleek hun pech nog niet voorbij. De koffers van de familie waren achtergebleven in Amsterdam en zouden pas later arriveren.
Hierdoor moest André zijn eerste dag in Londen doorbrengen zonder schone kleding, inclusief een ‘vieze onderbroek’, zoals hij zelf grappend op Instagram meldde.
Een reeks van ongelukkige gebeurtenissen
Het gezin probeerde ondanks alles te genieten van hun tijd in Londen. Ze bezochten een voorstelling in het beroemde theaterdistrict West End, maar ook daar wachtte hen een nieuwe tegenslag.
Voor de deur van het theater werd Monique’s mobiele telefoon gestolen uit haar zak. Deze gebeurtenis zorgde niet alleen voor frustratie, maar riep ook zorgen op over de inhoud van de gestolen telefoon.
Hoewel er geen bevestiging is van compromitterende beelden, speculeerden fans en volgers op sociale media over de mogelijkheid dat privébeelden van het stel zouden kunnen opduiken. Deze speculaties zorgen voor extra druk op het gezin tijdens hun vakantie.
Een peperdure rit in een fietstaxi
Na hun theaterbezoek besloten André, Monique en hun zoontje een ritje te maken in een fietstaxi, ook wel een tuktuk genoemd. In hun haast om naar het hotel te gaan, vergaten ze een prijs af te spreken met de bestuurder.
Bij aankomst kregen ze de schrik van hun leven toen hen een rekening van maar liefst 252 pond (ongeveer 304 euro) werd gepresenteerd. Zonder enige mogelijkheid om te onderhandelen, moesten ze het bedrag betalen.
André deelde deze ervaring met zijn volgers en gaf aan dat hij er helemaal klaar mee was. “Het is klaar. Ik ben er helemaal klaar mee,” schreef hij in een Instagram-verhaal.
De reis die bedoeld was om het jaar op een positieve noot af te sluiten, veranderde in een aaneenschakeling van teleurstellingen en onverwachte uitgaven.
Rust of nog meer drama?
Ondanks alle tegenslagen proberen André en Monique het beste te maken van hun tijd samen. Fans van het stel blijven hen steunen en uiten hun medeleven op sociale media.
Tegelijkertijd worden er vragen gesteld over hoe het gezin omgaat met deze uitdagingen en of hun vakantie uiteindelijk nog een lichtpuntje zal kennen.
Met 2025 in het vooruitzicht hopen fans dat André en Monique in het nieuwe jaar meer geluk zullen hebben en de rust kunnen vinden die ze zo hard lijken te zoeken.
Tot die tijd blijft hun chaotische vakantie in Londen een herinnering aan hoe zelfs de best geplande trips volledig anders kunnen verlopen dan verwacht.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.