Actueel
Drama voor Massa is Kassa-fans: ´Producent per direct gestopt met opnames!´

Voorlopig hoeven fans van de Gillis-soap Massa is Kassa geen nieuwe afleveringen te verwachten. Tina Nijkamp, een bekende televisiekenner, meldt op Instagram dat er momenteel geen opnames plaatsvinden. “Voorlopig geen nieuwe afleveringen dus,” laat ze weten. Dit nieuws heeft voor veel speculatie gezorgd over de toekomst van de serie.
Einde van een Tijdperk?
Volgens Nijkamp heeft de producent Concept Street de productie van Massa is Kassa stopgezet. “Afgelopen seizoen was het laatste seizoen voor de tv producent,” vervolgt ze. Het programma wordt niet langer prominent vermeld op de website van de producent. Dit roept de vraag op of het tv-avontuur van de familie Gillis bij SBS6 nu definitief voorbij is, of dat er toch nog hoop is op een vervolg.
Geruchten over een Nieuwe Producent
Hoewel Concept Street zich heeft teruggetrokken, zijn er geruchten dat een andere producent interesse heeft om door te gaan met de serie. Tina Nijkamp ontvangt berichten van volgers die aangeven dat er mogelijk een andere producent is die de draad weer wil oppakken. “Dus waarschijnlijk wel een vervolg, ofwel op SBS6 later dit jaar of volgend jaar, of op een andere zender,” speculeert ze.
Juridische Perikelen voor Peter Gillis
Naast de onduidelijkheid over de toekomst van de serie, heeft Peter Gillis te maken met serieuze juridische problemen. Het Openbaar Ministerie heeft een strafeis van achttien maanden, waarvan zes voorwaardelijk, tegen hem geëist. Gillis wordt verdacht van belastingfraude, onjuiste administratie, en het verstrekken van onjuiste gegevens aan de Belastingdienst.
Meer Juridische Zaken
De belastingfraudezaak is echter niet de enige kwestie waarmee Gillis te maken heeft. Zijn ex-vriendin Nicol Kremers beschuldigt hem van mishandeling. Het is nog onduidelijk wanneer deze zaak voor de rechter zal komen. De combinatie van juridische problemen en de stopzetting van de serie zorgt voor een onzekere toekomst voor Peter Gillis en zijn televisieserie.
Toekomstperspectief
Het is afwachten wat de toekomst brengt voor Massa is Kassa. De serie heeft een trouwe schare fans, en er blijft hoop dat een andere producent de serie nieuw leven inblaast. Ondertussen blijft de juridische situatie rondom Peter Gillis de gemoederen bezighouden, wat mogelijk invloed heeft op de voortzetting van zijn tv-avonturen.
Reacties van Fans
De fans van de serie reageren verdeeld op het nieuws. Sommigen hopen dat de serie snel terugkeert, terwijl anderen meer geïnteresseerd zijn in de uitkomst van de juridische zaken. Voor nu blijft het afwachten of en wanneer Massa is Kassa weer op televisie te zien zal zijn.
Conclusie
Hoewel de toekomst van Massa is Kassa onzeker is, lijkt er nog een sprankje hoop te zijn op een vervolg. De komende maanden zullen bepalend zijn voor zowel de serie als de juridische situatie van Peter Gillis. Fans blijven gespannen afwachten op nieuws over hun favoriete realityshow.

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.