Actueel
Boerin Steffi blikt terug op deelname aan Boer zoekt Vrouw: ‘Begon als grapje’

Twintig jaar ‘Boer zoekt Vrouw’
Het populaire televisieprogramma Boer zoekt Vrouw bestaat dit jaar alweer twintig jaar. In de afgelopen decennia hebben talloze boeren hun zoektocht naar de liefde op televisie gedeeld, met wisselend succes. Een van de meest memorabele deelnemers is Steffi Verhagen (33), die in 2018 meedeed aan het programma en uiteindelijk de liefde vond bij Roel. In een speciale video van KRO-NCRV blikt Steffi terug op haar deelname en onthult ze of ze het programma nog weleens terugkijkt.
Een avontuur dat begon als een grap
In de video vertelt Steffi dat haar deelname aan Boer zoekt Vrouw in eerste instantie begon als een grap. Toch veranderde dit snel toen ze zich realiseerde hoe serieus de zoektocht naar liefde op televisie kon zijn. “Het was het grootste avontuur van mijn leven,” vertelt ze met een glimlach.
Een van de meest bijzondere momenten voor haar was de speeddates met haar potentiële partners. “Dat was het bizarste wat ik ooit had meegemaakt,” herinnert ze zich. “Dat er tien mannen speciaal naar de boerderij kwamen om mij te ontmoeten, voelde alsof ik op een filmset was beland. Als je er niet bij was, is het niet uit te leggen. Ik vond het heel bijzonder.”
Geen behoefte om terug te kijken
Ondanks haar positieve ervaring met het programma, geeft Steffi aan dat ze de afleveringen nooit terugkijkt. “Ik vind het tenenkrommend,” zegt ze lachend. Toch is ze blij dat de beelden er zijn, vooral voor haar kinderen. “Voor Sterre en Jop is het wel heel leuk dat ze het terug kunnen zien.” Haar deelname aan Boer zoekt Vrouw blijft dus een bijzondere herinnering voor het gezin.
Hoe gaat het nu met Steffi en Roel?
Sinds hun deelname aan het programma hebben Steffi en Roel samen een stabiel leven opgebouwd. Hun liefde groeide en werd bekroond met de komst van twee kinderen. Ruim een jaar geleden werden ze ouders van hun tweede kindje, zoontje Jop. Vanwege zijn grote handen en voeten noemden ze hem gekscherend ‘de joekel van Boekel’.
Steffi en Roel hebben nog altijd goed contact met een van de andere kandidaten uit het programma, Harold. Ze zijn nog steeds bevriend en spreken elkaar regelmatig. Dit bewijst dat Boer zoekt Vrouw niet alleen voor liefde zorgt, maar ook voor blijvende vriendschappen.
Boer zoekt Vrouw: een programma dat levens verandert
De impact van Boer zoekt Vrouw reikt verder dan alleen de deelnemers. Het programma heeft een grote schare trouwe kijkers en weet iedere editie weer mensen aan de buis gekluisterd te houden. Voor Steffi was het een unieke ervaring die haar leven op een positieve manier heeft veranderd.
Met boerin Steffi verhagen is het ook goed gekomen Roel leren kennen via BZV en getrouwd 2 kinderen.
— Sylvia (@Pruttelkoffie79) September 18, 2023
Haar verhaal is een mooi voorbeeld van hoe een ogenschijnlijke grap kan uitgroeien tot een van de meest bijzondere gebeurtenissen in iemands leven. En hoewel ze haar deelname zelf niet graag terugkijkt, blijft Boer zoekt Vrouw een belangrijke mijlpaal in haar liefdesleven.
Dit bericht op Instagram bekijken

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.