Connect with us

Actueel

“Blokker-winkels herleven: deuren gaan weer open!

Avatar foto

Published

on

Ondanks het faillissement van Blokker in 2024 en de sluiting van haar eigen winkels, blijft het iconische merk voortbestaan dankzij franchisenemers. Deze zelfstandige ondernemers houden niet alleen hun bestaande winkels open, maar zien ook kansen om het winkelnetwerk opnieuw uit te breiden. Dit biedt perspectief voor de toekomst van Blokker, dat ooit een van de bekendste winkelketens van Nederland was.

Franchisenemers houden Blokker overeind

Toen Blokker failliet ging, betekende dit het einde voor de winkels die direct door de moederorganisatie werden beheerd. Franchisenemers daarentegen werken zelfstandig en waren daardoor niet verplicht hun deuren te sluiten. Dit heeft ertoe geleid dat verschillende Blokker-winkels nog steeds open zijn en dat er plannen zijn voor verdere uitbreiding.

Volgens RTL Nieuws onderzoeken verschillende franchisenemers momenteel de mogelijkheid om nieuwe vestigingen te openen. Roland Mol, franchisenemer in Roosendaal, geeft aan dat hij nu de enige Blokker in de regio is. De dichtstbijzijnde andere winkel ligt pas op 14 kilometer afstand. Dit ziet hij als een kans: “Er is nog steeds veel vraag naar Blokker-producten. Daarom kijk ik nu naar de mogelijkheid om een tweede winkel te openen.”

Het overnemen van producten en materialen uit voormalige Blokker-winkels blijkt relatief eenvoudig. Hierdoor kunnen franchisenemers relatief snel nieuwe winkels inrichten en de Blokker-formule voortzetten. Mol is niet de enige met uitbreidingsplannen. Ook Henk Beumer, franchisenemer in Zelhem, overweegt om een voormalige Blokker-locatie te heropenen.

Ook externe ondernemers tonen interesse

Niet alleen bestaande Blokker-franchisenemers willen uitbreiden, maar ook externe ondernemers zien kansen in het openen van winkels onder de Blokker-formule. Dit kan ertoe leiden dat het netwerk van fysieke Blokker-winkels de komende tijd weer zal groeien.

Momenteel is de merknaam Blokker in handen van investeerder Roland Palmer. Hij beheert tevens de webwinkel en werkt nauw samen met de franchisenemers om het merk nieuw leven in te blazen. Zijn ambitie is om een solide netwerk van winkels op te bouwen en de herkenbare naam Blokker verder te versterken.

Blokker: van huishoudwinkel tot iconische keten

Blokker heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de vroege 20e eeuw. Ooit begonnen als een bescheiden winkel in huishoudelijke artikelen zoals borstels en pannen, groeide de keten uit tot een begrip in Nederland. In de jaren ‘70 en ‘80 was Blokker niet meer weg te denken uit winkelstraten door het brede assortiment en de aantrekkelijke prijzen.

De keten bood een breed scala aan huishoudelijke producten en had jarenlang een sterke positie in de Nederlandse retailsector. Maar veranderende consumententrends en de opkomst van online winkels zorgden in de jaren 2000 voor een teruglopende omzet. Uiteindelijk leidde dit tot het faillissement in 2024.

Een nieuwe toekomst voor Blokker?

Hoewel de Blokker-organisatie zelf failliet is gegaan, lijkt het merk een tweede kans te krijgen door de inzet van zelfstandige ondernemers. Franchisenemers en andere geïnteresseerde ondernemers zien mogelijkheden om winkels te heropenen en het merk nieuw leven in te blazen.

Met de steun van investeerder Roland Palmer kan Blokker wellicht weer een plek veroveren in het Nederlandse winkellandschap. Of de keten ooit terugkeert naar haar oude glorie, blijft afwachten. Maar één ding is zeker: dankzij de franchisenemers is Blokker nog lang niet verdwenen uit de winkelstraten.

Actueel

Koen Wauters is er het hart van in na droevig nieuws over dochter Zita: “Ik lig hier echt wakker van”

Avatar foto

Published

on

Koen Wauters prijst weerbaarheid van dochter Zita tegen online kritiek

Koen Wauters mag dan vooral bekendstaan als trouwe Anderlecht-supporter, in het dagelijks leven wordt hij ook geconfronteerd met uitdagingen die niets met voetbal te maken hebben. Zo wordt zijn dochter Zita op sociale media geregeld het mikpunt van negatieve reacties over haar uiterlijk. Dat raakt hem als vader diep, al blijkt Zita daar zelf opvallend goed mee om te gaan.

In een gesprek met De Morgen vertelt Koen dat hij zijn dochter vroeg of ze erover wilde praten. Haar antwoord was helder: ze wilde geen seconde besteden aan “zielige types” die haar proberen neer te halen. Voor Koen was dat een opluchting, al geeft hij toe dat hij zelf minder makkelijk afstand kan nemen van zulke situaties.

Sterke houding bij de jongste generatie
Ook zoon Nono lijkt stevig in zijn schoenen te staan. “Stamp je hem figuurlijk tegen de schenen, dan reageert hij gewoon met een kwinkslag en gaat hij verder,” vertelt Koen met een mengeling van trots en bewondering.

Zelf heeft de zanger en presentator daar meer moeite mee. “Ik wou dat ik dat kon, maar ik lig soms wakker van zulke dingen,” bekent hij. Toch ziet hij bij zijn kinderen een nieuwe generatie opgroeien die, net als sommige jonge spelers bij Anderlecht, geleerd heeft om zich niet uit balans te laten brengen door negatieve stemmen.

Met deze houding laten Zita en Nono zien dat veerkracht en zelfvertrouwen krachtige wapens zijn tegen online kritiek. Iets waar hun vader, ondanks zijn jarenlange ervaring in de spotlights, nog altijd bewondering voor heeft.

Continue Reading