Connect with us

Actueel

😱 André Hazes vertrekt bij Holland Zingt Hazes – Rachel woest!

Avatar foto

Published

on

Voor André Hazes jr. is de komende editie van Holland Zingt Hazes een lastige situatie. Hoewel hij volgende maand op het podium zal staan, is dat niet zonder gemengde gevoelens. De reden? Zijn moeder Rachel Hazes, die als mede-organisator betrokken is bij het evenement. André wil niet langer optreden op een show waarbij hij indirect geld verdient voor iemand met wie hij een moeilijke relatie heeft.

De invloed van Joop van den Ende

Ondanks zijn innerlijke strijd voelt André zich verplicht om op te treden, voornamelijk vanwege zijn band met Iris van den Ende, de dochter van de bekende mediamagnaat Joop van den Ende. Haar bedrijf produceert het evenement, en André wil haar en haar team niet teleurstellen. Maar is er echt geen manier voor hem om onder het optreden uit te komen?

Fotograaf en BN’er-kenner William Rutten denkt van wel. In Shownieuws laat hij weten dat Joop van den Ende André zou laten gaan als hij dat écht zou willen. “Als André Joop persoonlijk zou bellen en zeggen: ‘Dit doet me zoveel pijn en brengt me terug naar de afgrond,’ dan geloof ik niet dat Joop hem aan dat contract zou houden.”

Waarom blijft André tóch optreden?

Maar er speelt meer mee. Volgens Rutten blijft André niet alleen om Iris van den Ende en de fans niet teleur te stellen, maar ook vanwege juridische redenen. De naam “André Hazes” is een heet hangijzer in de lopende rechtszaak tussen hem en zijn moeder Rachel.

Op de promoposters van Holland Zingt Hazes staat zijn artiestennaam groots vermeld. William Rutten vermoedt dat dit een strategische zet is: “Als hij daar optreedt onder de naam André Hazes, kan hij dat in de rechtszaak gebruiken. Dan kan hij zeggen: ‘Waarom mag ik hier wel onder die naam optreden, maar probeert mijn moeder nu via de rechter te voorkomen dat ik die naam blijf gebruiken?’”

Zal Iris van den Ende ingrijpen?

Een andere vraag die opkomt: zou Iris van den Ende André niet uit deze ongemakkelijke situatie willen bevrijden? Volgens showkenner Bart Ettekoven is die mogelijkheid reëel.

“Ik ken Iris een beetje, en ze is absoluut een zakenvrouw, maar ze is niet spijkerhard,” legt hij uit. “Als André naar haar toe zou gaan en zegt: ‘Iris, ik kan dit gewoon echt niet, emotioneel niet,’ dan gaan ze echt niet met het mes op zijn keel staan om hem te dwingen.”

De grote vraag: blijft André of vertrekt hij?

De vraag blijft of André Hazes jr. daadwerkelijk op het podium van Holland Zingt Hazes zal staan, of dat hij zich op het laatste moment terugtrekt. Als hij tóch optreedt, kan dat een slimme zet zijn in zijn juridische strijd met Rachel Hazes. Maar als hij besluit weg te blijven, betekent dat waarschijnlijk dat de emotionele last te groot is geworden.

Wat er ook gebeurt, één ding is zeker: het conflict binnen de familie Hazes is nog lang niet voorbij.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading