Actueel
Ex-werknemers failiette Lesley-Ann Poppe woest – “Ze moet ons nog geld, maar hangt op sociale media wel grote Jan uit”
Het faillissement van het bedrijf I-Learning, opgericht door Lesley-Ann Poppe, heeft voor veel verontwaardiging en woede gezorgd bij ex-medewerkers. De vrees van de betrokkenen, waaronder zowel freelancers als vaste werknemers, is nu werkelijkheid geworden. Door het faillissement dreigen de achterstallige lonen en onbetaalde facturen van hen allemaal definitief verloren te gaan. De situatie is extra pijnlijk voor de gedupeerden, die eerder al rechtszaken hadden gewonnen waarbij Poppe en haar man Kevin veroordeeld werden tot het betalen van tienduizenden euro’s. Tot op heden is er echter nog geen cent betaald.

“Ze laat uitschijnen dat het onze fout is!”
Op Instagram kondigde Lesley-Ann Poppe zelf het faillissement van I-Learning aan. “Met pijn in het hart,” schreef ze, terwijl haar man Kevin eraan toevoegde: “Dit doet zoveel pijn na 9 jaar. Zoveel mooie momenten, maar het einde is bereikt.” Ze gaven aan dat een mislukte onderhandeling met de schuldeisers de beslissing om het faillissement aan te vragen heeft versneld. Voor de ex-medewerkers klinkt dat anders. “Ze laat uitschijnen dat het onze schuld is dat ze de boeken moet neerleggen. Dat is de omgekeerde wereld,” reageerden zij boos. “Na haar veroordelingen heeft ze niks anders gedaan dan tijd rekken om nog zo veel mogelijk geld uit haar zaak te halen.” Dit wekt onbegrip en frustratie, vooral bij degenen die zich gedwongen zien om juridische stappen te ondernemen om hun recht te halen, maar tot nu toe zonder resultaat.

“We hadden dit wel verwacht”
Veel van de voormalige werknemers zagen het faillissement al aankomen en vrezen nu dat ze hun geld voorgoed kwijt zijn. “Dat hadden we eerlijk gezegd wel verwacht,” zegt een ex-werknemer. “Ik heb maanden geleden al voorspeld dat Lesley-Ann en Kevin ofwel de benen zouden nemen, ofwel het faillissement zouden aanvragen. Jammer genoeg heb ik gelijk gekregen. Mijn centen ben ik kwijt, vrees ik. Wij zijn maar kleine garnalen tussen zoveel schuldeisers.” Toch blijft er bij sommigen een sprankje hoop. Ze hopen dat met de aanstelling van een curator een deel van de schulden alsnog kan worden terugbetaald, al lijkt dit voor de meeste gedupeerden een vage kans.

“Ze post wel lustig sexy foto’s op sociale media!”
Wat de situatie voor veel mensen extra zuur maakt, is de manier waarop Poppe zich publiekelijk blijft profileren. Terwijl haar medewerkers achterblijven met onbetaalde rekeningen en rechtszaken, plaatste Lesley-Ann de afgelopen zomer vrolijke en sexy foto’s op Instagram. “Dat zijn allemaal manoeuvres om de aandacht af te leiden van haar rechtszaken,” luidt de kritiek van de ex-medewerkers. “Dit moet echt stoppen. Dat ze ons gewoon geeft waar wij recht op hebben, zodat iedereen verder kan met zijn leven.” Het lijkt erop dat haar gedrag op sociale media als provocerend wordt ervaren door de mensen die haar hebben geholpen om I-Learning op te bouwen, maar nu op de straat zijn komen te staan zonder enige compensatie.

De gevolgen van het faillissement
Het faillissement van I-Learning en de achterstallige betalingen kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de betrokkenen. Terwijl Poppe zich blijft profileren op sociale media en de schuld afschuift op haar medewerkers, zitten de voormalige werknemers met hun handen in het haar. Zij hebben jarenlang hun werk gedaan, vertrouwen gegeven, en nu blijkt dat hun harde werk niet beloond wordt. De onvrede is groot, en voor velen voelt het als een klap in het gezicht.

Met de aanstelling van een curator blijft de vraag of er nog enige kans is dat de gedupeerden hun geld zullen zien. Voor nu blijven ze in onzekerheid zitten, terwijl Lesley-Ann Poppe haar leven en carrière verder voortzet, mogelijk zonder zich druk te maken over de mensen die haar hebben geholpen, maar nu in de kou staan.
Actueel
‘VTM niet te spreken over Ruben Van Gucht’

Na weken van speculatie is de kogel door de kerk: Ruben Van Gucht wordt de derde vaste presentator van De Tafel van Gert. Hoewel zijn naam al langer rondzingde, bleef een officiële bevestiging uit, waardoor velen dachten dat de plannen waren afgeblazen. Donderdag maakte Play alsnog bekend dat Van Gucht zich bij het presentatieteam voegt.
Verdeelde reacties achter de schermen
Volgens mediajournalist Pieter Dumon van De Morgen wordt de overstap niet overal met gejuich ontvangen. Vooral bij VTM zou de aankondiging voor gemengde gevoelens zorgen.
“Bij VTM, waar ze nog heel wat plannen hadden met Ruben Van Gucht, zullen ze het waarschijnlijk niet prettig vinden dat hij ook voor een andere zender aan de slag gaat,” aldus Dumon.
Ook bij de VRT klinkt niet overal enthousiasme
Niet alleen bij VTM zou de benoeming vragen oproepen. Dumon stelt dat ook binnen de VRT de reacties verdeeld zijn.
Volgens verschillende bronnen zou Van Gucht eerder niet langer welkom zijn geweest op de nieuwsredactie. Hij zou zich daar schuldig hebben gemaakt aan gedrag dat door collega’s als ‘diva-gedrag’ werd ervaren. Om die reden zou een terugkeer naar de nieuwsstudio geen optie meer zijn geweest.

Drukke agenda voor Van Gucht
Voor Ruben Van Gucht zelf betekent de nieuwe rol juist een flinke uitbreiding van zijn werkzaamheden. Hij blijft actief voor de VRT als sportjournalist en presenteert daarnaast het Radio 2-programma De Weekwatchers.
Tegelijkertijd bouwt hij ook zijn werkzaamheden buiten de openbare omroep verder uit.
Meerdere televisieprojecten
Bij VTM werkt Van Gucht momenteel samen met Mark Uytterhoeven aan een programma rond de Tour de France. Daarnaast staat er later dit jaar ook een wekelijkse talkshow op de planning bij dezelfde zender.
Met zijn komst naar De Tafel van Gert voegt hij daar nu opnieuw een prominent televisieproject aan toe.
Daardoor wordt Van Gucht één van de meest zichtbare televisiegezichten van Vlaanderen, met programma’s bij meerdere omroepen tegelijk. Zijn agenda raakt daarmee voller dan ooit.