Connect with us

Actueel

André Hazes doet het: ”Heb het 11 jaar moeten inhouden”

Avatar foto

Published

on

André Hazes en Monique Westenberg: een breuk, een vakantie en veel vragen

Heel Nederland lijkt al dagenlang in de ban van het liefdesverhaal tussen André Hazes en Monique Westenberg. De relatie tussen de volkszanger en zijn jeugdliefde is al jarenlang voer voor de roddelbladen en juicekanalen, maar deze week nam het verhaal opnieuw een onverwachte wending. Terwijl de twee op sociale media officieel aankondigen uit elkaar te zijn, genieten ze tegelijkertijd samen van een zonnige vakantie.

Het contrast tussen de aankondiging van de breuk en de ogenschijnlijk gezellige vakantiefoto’s roept bij velen verwarring op. Zijn ze nu uit elkaar? Of is dit weer een fase in hun welbekende knipperlichtrelatie? En wie is toch die mysterieuze Naomi die plots wordt genoemd in combinatie met André?


Een relatie vol herstarts

De relatie tussen André en Monique kan zonder overdrijven omschreven worden als turbulent. Sinds het begin van hun romance – meer dan een decennium geleden – hebben de twee meerdere keren hun eigen weg gekozen, om elkaar vervolgens toch weer in de armen te sluiten.

Monique, die enkele jaren ouder is dan André, heeft in het verleden vaak laten zien dat ze hem onvoorwaardelijk steunt. Ze was er tijdens zijn verslavingsperiode, stond hem bij tijdens persoonlijke dieptepunten en vormde jarenlang een stabiele factor in zijn hectische bestaan als artiest. In interviews en op sociale media sprak ze vaak liefdevol over André, en haar loyaliteit werd door velen geprezen.

Maar zoals ze zelf deze week op Instagram schreef, is er een moment gekomen waarop ze inzicht kreeg in hoe hun levens zich anders zijn gaan ontwikkelen.

“We staan inmiddels al een tijdje op een andere plek in elkaars leven,” schreef Monique in haar post. André deelde de boodschap vrijwel gelijktijdig – een zeldzaam teken van eensgezindheid, zelfs nu hun liefdespad lijkt te splitsen.


Samen op vakantie: rust of verwarring?

Wat deze situatie extra opvallend maakt, is dat de twee – ondanks de officiële breuk – samen op vakantie zijn. Op Instagram delen ze foto’s waarop ze zichtbaar plezier maken: zon, zee, cocktails en zelfs een gezamenlijk etentje in een luxe resort. De beelden zijn allesbehalve verdrietig of afstandelijk.

Bij veel volgers roept dit vragen op. Is dit een poging om in harmonie uit elkaar te gaan? Of is er toch nog hoop op een verzoening, zoals zo vaak in het verleden? Of misschien kiezen ze simpelweg voor gezamenlijk ouderschap in harmonie, met hun zoon als belangrijkste verbindende factor.

Hoe dan ook: de setting van deze vakantie en het contrast met hun verklaring zorgt voor een zekere verwarring – én flink wat gespeculeer op social media.


Geruchten over een nieuwe vrouw: wie is Naomi?

Tegelijkertijd doken er geruchten op over een mogelijke nieuwe liefde in het leven van André. De naam die veelvuldig genoemd wordt is Naomi – een jonge vrouw die naar verluidt nauw betrokken is bij de productie van zijn social media-content.

Volgens het weekblad Privé zou Naomi meer zijn dan alleen een medewerker. Zo zou André regelmatig reageren onder haar Instagramfoto’s, met teksten als “model” en “mijn poepie”.

Hoewel het natuurlijk mogelijk is dat deze uitspraken met een knipoog bedoeld zijn, leidt de timing tot vragen. Kort na de aankondiging van zijn breuk met Monique, duiken er foto’s, likes en reacties op die duiden op een meer dan vriendschappelijke band.

Het management van André Hazes heeft inmiddels gereageerd en stelt dat er géén sprake is van een relatie of romantische band tussen André en Naomi. Toch blijft de publieke scepsis groot – juist omdat dit soort ontkenningen in het verleden vaker niet bleken te kloppen.


Een grap met een luchtje: 11 jaar lang opgehouden

Temidden van alle verwarring verscheen er nog een post van André die de gemoederen bezighoudt – zij het om een andere reden. Op Instagram plaatste hij een foto van zichzelf en Monique, met daarbij de tekst:

“11 jaar lang in moeten houden, nu gewoon kunnen puffen in haar omgeving.”

De foto toont Monique met een hand voor haar neus en een lachende André naast haar. De boodschap lijkt duidelijk: André doelt op het laten van een wind – iets wat hij volgens eigen zeggen nooit eerder in haar bijzijn heeft durven doen.

Hoewel sommige fans de post als humoristisch interpreteren, zijn de reacties online gemengd. Velen vinden het ongepast en smakeloos, vooral in het licht van hun net aangekondigde breuk.

“Is dit echt het moment om zo’n grap te maken?” schrijft iemand op X. Een ander noemt het “niveauloos” en “een pijnlijke illustratie van waarom het steeds misgaat.”

De opmerking is niet per se grof bedoeld, maar toont wel de fragiele balans tussen persoonlijke vrijheid en publieke verantwoordelijkheid, zeker als je in het middelpunt van de belangstelling staat.


Een publiek liefdesverhaal

De relatie tussen André Hazes en Monique Westenberg is al jaren onderdeel van het publieke domein. Iedere breuk, verzoening, stap terug of vooruit is breed uitgemeten in de media. Dat is deels de keuze van de hoofdrolspelers zelf, die open zijn op sociale media en geregeld persoonlijke verhalen delen.

Maar die openheid heeft ook een keerzijde: publieke interpretatie en oordeel zijn onvermijdelijk. Ieder woord, gebaar of foto wordt gewogen, bekritiseerd of opgehemeld. En juist dat maakt hun verhaal voor velen zo intrigerend – en tegelijk zo kwetsbaar.


Wat nu?

Wat de toekomst brengt voor André en Monique is op dit moment onduidelijk. Hun gezamenlijke vakantie lijkt in elk geval geen “gewone” ex-relatievakantie, maar eerder een bewijs dat de twee ondanks alles nog een sterke band delen – of dat nu vriendschappelijk, ouderlijk of mogelijk toch nog romantisch is.

Of de geruchten over Naomi waar zijn, blijft eveneens onduidelijk. In het verleden bleek al vaker dat het privéleven van André Hazes grillig is, en dat zijn hart soms andere keuzes maakt dan zijn hoofd.

Voor Monique lijkt dit opnieuw een moment te zijn waarop ze zichzelf opnieuw moet uitvinden. Iets wat ze al vaker deed, met kracht, rust en waardigheid – en met een trouwe groep volgers die haar blijven steunen.


Conclusie: tussen liefde, loyaliteit en loslaten

De afgelopen week heeft opnieuw laten zien hoe ingewikkeld en gelaagd een relatie kan zijn als deze zich afspeelt onder het oog van een miljoenenpubliek. André en Monique blijven geliefde gezichten, juist vanwege hun menselijkheid, fouten en kwetsbaarheid.

Hun verhaal is een mix van liefde, loyaliteit en loslaten – herkenbaar voor velen, pijnlijk voor henzelf en fascinerend voor de buitenwereld. Wat de volgende stap ook is: de aandacht zal voorlopig niet verdwijnen.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading