Connect with us

Actueel

BREAKING: Hierdoor stortte het Air India-vliegtuig neer

Avatar foto

Published

on

Nieuwe videobeelden werpen ander licht op cr*sh Air India vlucht AI171: deskundige verandert van mening

De tragische cr*sh van Air India vlucht AI171 blijft wereldwijd stof doen opwaaien. Waar eerst werd gedacht aan een menselijke fout in de cockpit, wijzen nieuwe videobeelden en geluidsopnames nu op een totaal andere oorzaak. Luchtvaartdeskundige Steve Schreiber, die eerder deze week al een analyse gaf, heeft zijn conclusies bijgesteld na het bekijken van een nog niet eerder vertoond fragment.

Cr*sh kort na vertrek

Vlucht AI171, een Boeing 787-8 Dreamliner op weg van Mumbai naar Londen, kwam donderdag kort na het opstijgen in de problemen. Kort daarna stortte het toestel neer, met een rampzalige afloop voor vrijwel alle inzittenden. Slechts één passagier, de 40-jarige Vishwash Kumar Ramesh, wist op wonderbaarlijke wijze ongedeerd het toestel te verlaten. Beelden waarop te zien is hoe hij zelfstandig wegloopt van de plek van het incident, gingen wereldwijd viraal.

Eerst een fout in de cockpit, nu toch iets anders?

Aanvankelijk vermoedde Schreiber, een ervaren gezagvoerder en luchtvaartanalist, dat een fout van de co-piloot mogelijk aan de basis lag van de cr*sh. Hij dacht dat er verwarring was ontstaan tussen het intrekken van het landingsgestel en de vleugelkleppen – een vergissing die bij lage snelheid funest kan zijn.

Maar nu, enkele dagen later, verandert hij van inzicht. In een nieuwe video die inmiddels al meer dan 9 miljoen keer bekeken is, toont Schreiber frame voor frame een cruciaal detail: een klein grijs stipje onder de rechtervleugel van het toestel.

Wat is dat stipje onder de vleugel?

Volgens Schreiber is dit geen willekeurige beschadiging of visuele storing, maar de zogeheten Ram Air Turbine – kortweg RAT genoemd. Deze kleine, propellerachtige turbine is een soort laatste redmiddel waarmee een vliegtuig in extreme noodsituaties alsnog kan beschikken over stroom en hydraulische druk.

“Het lijkt een beetje op een klein buitenboordmotortje”, legt Schreiber uit. “De RAT wordt automatisch geactiveerd als het vliegtuig plots alle reguliere stroomvoorziening en hydraulische ondersteuning kwijtraakt.” De turbine klapt uit via een luikje aan de zijkant van de romp, meestal aan de rechterkant.

En precies dat is zichtbaar op de nieuwe beelden, stelt Schreiber. “Wat we zien, is onmiskenbaar het open luikje met daarachter de uitgeklapte turbine.”

Het geluid als doorslaggevend bewijs

De videobeelden worden ondersteund door een geluidsfragment, waarop volgens de luchtvaartdeskundige een helder herkenbaar geluid te horen is. “De RAT maakt een heel karakteristiek geluid, bijna zoals een ouderwets propellervliegtuig,” zegt hij. “Een scherp, gierend geluid dat eigenlijk niet te missen is.”

Normaal gesproken wordt deze turbine alleen geactiveerd bij een dubbele motoruitval op grote hoogte. Dat het toestel dit systeem al op relatief lage hoogte (ongeveer 120 tot 150 meter) nodig had, baart Schreiber zorgen. “Dat zou inhouden dat er sprake was van een volledige uitval van beide motoren, vrijwel direct na het opstijgen.”

Nieuwe richting voor het onderzoek

De aanwezigheid van de RAT betekent volgens de deskundige dat het toestel te maken kreeg met een zeldzame en ernstige mechanische situatie. De eerder vermoede menselijke fout lijkt daarmee minder waarschijnlijk, hoewel nader onderzoek uitsluitsel moet geven. De zwarte dozen zijn inmiddels geborgen, en kunnen nu helpen om het technische verloop van de vlucht exact te reconstrueren.

Wat de beelden ook laten zien: het moment waarop de turbine uitslaat is consistent met een vliegtuig dat op dat moment plots geen aandrijving meer heeft. “Het vliegtuig lijkt te zinken in plaats van te klimmen,” aldus Schreiber. “Dat duidt op krachtverlies – en de RAT is een automatisch signaal dat dat inderdaad aan de hand was.”

Een wonder in de chaos

Te midden van de tragedie is er ook ruimte voor verwondering. De overlevende Vishwash Kumar Ramesh wist – tegen alle verwachtingen in – zelfstandig de plek van de cr*sh te verlaten. Internationaal wordt hij inmiddels het “wonder van AI171” genoemd.

Over hoe hij het voor elkaar kreeg om ongedeerd te blijven, is nog weinig bekend. De autoriteiten hebben bevestigd dat hij medisch in goede toestand verkeert, en dat hij nauw betrokken zal worden bij het verdere onderzoek. Volgens experts zou zijn plaats in het toestel, gecombineerd met een specifieke hoek van impact, mogelijk zijn overleving verklaren.

Impact op de luchtvaartgemeenschap

De hele luchtvaartwereld volgt het onderzoek met verhoogde aandacht. Dat een relatief nieuw toestel als de Boeing 787-8, uitgerust met moderne veiligheids- en waarschuwingssystemen, zo kort na het opstijgen in een kritieke situatie terechtkwam, roept veel vragen op.

Schreiber benadrukt dat het activeren van de Ram Air Turbine wijst op een ernstige systeemuitval. “Het is geen knop die de piloten zelf bedienen. Het systeem kiest voor je – en alleen als er echt niets anders meer werkt.”

Wat weten we tot nu toe?

  • Vlucht AI171 stortte kort na vertrek neer tijdens een geplande vlucht van Mumbai naar Londen.

  • Slechts één inzittende overleefde de cr*sh.

  • Luchtvaartdeskundige Steve Schreiber wijst nu op dubbele motoruitval als waarschijnlijke oorzaak.

  • Een uitgeklapte Ram Air Turbine (RAT) is zichtbaar op videobeelden en te horen op geluidsopnames.

  • De zwarte dozen zijn geborgen; analyse volgt de komende dagen.

Blik vooruit

Hoewel het incident diep ingrijpt in de luchtvaartwereld én bij de families van de betrokken passagiers, bieden de videobeelden ook waardevol materiaal voor verbetering van de veiligheid. Steve Schreiber pleit voor transparantie en zorgvuldigheid. “Elke seconde telt in zo’n onderzoek. En elk detail kan het verschil maken tussen herhaling en preventie.”

Het volledige videoverslag van Schreiber is inmiddels uitgegroeid tot een online fenomeen, met miljoenen weergaven en tienduizenden reacties. Kijkers noemen het verhelderendrespectvol en emotioneel aangrijpend.

Actueel

De Slimste Mens zwaar onder vuur: ‘Ze zouden er beter mee stoppen’

Avatar foto

Published

on

Dinsdagavond maakte Arno The Kid, de broer van YouTuber Average Rob, zijn debuut in ‘De Slimste Mens Ter Wereld’. Het was echter een korte deelname, want al na één aflevering moest hij het onderspit delven tegen de andere deelnemers. Felix Heremans won de aflevering en gaat door naar zijn tiende deelname, terwijl Dorien Nuyts Arno in de finale versloeg.

Gênante momenten in de finale

De finale zelf verliep niet zonder slag of stoot. Zowel Arno als Dorien maakten niet bepaald indruk met hun kennis. De vragen over onderwerpen als Anne De Baetzelier, Pol Pot en Gwen Stefani leidden tot flink wat verwarring, waarbij minstens één van de twee finalisten totaal geen idee had van de juiste antwoorden. Dit resulteerde in enkele ongemakkelijke momenten, wat deze aflevering waarschijnlijk de minst spannende van het seizoen maakte.

Kijkers zijn kritisch

De reacties van kijkers op sociale media waren niet mals. Veel mensen vonden de finale een teleurstelling: “Wat een finale. Twee finalisten die niets wisten en Dorien wilde zich bijna laten zakken naar onder de 26, terwijl ze nog meer dan 130 seconden had,” schreef een kijker. Anderen lieten zich ook negatief uit: “Pfff, wat een vreselijk laag niveau” en “Niet meer ‘De Slimste Mens’ van vroeger. Ik kijk niet meer, ik kan het niet meer aan.”

Sommige fans zijn zelfs van mening dat het niveau van de show de laatste tijd is gedaald: “Het niveau wordt slechter met de week,” zegt een andere reactie. “Met dit niveau van deelnemers zouden ze er beter mee stoppen,” klinkt het ook.

Verdwijnt het oorspronkelijke succes van ‘De Slimste Mens’?

De kritiek is niet nieuw. De afgelopen maanden heeft de show te maken met steeds meer commentaren over het niveau van de deelnemers, wat volgens sommige kijkers het succes van het programma ondermijnt. Wat ooit bekend stond als een quiz waar de slimste mensen van België zich aan het woord mochten stellen, lijkt nu steeds meer te worden geassocieerd met gênante momenten en een afname van algemene kennis.

Of ‘De Slimste Mens’ zijn oude charme kan terugvinden, is nog maar de vraag, maar de reacties van kijkers geven duidelijk aan dat velen twijfelen aan de kwaliteit van de huidige edities.

 

Continue Reading