Connect with us

Actueel

Katja Schuurman en Thijs Römer terug samen: ´Na alles wat hij heeft uitgespookt!´

Avatar foto

Published

on

Volgens het juicekanaal Reality FBI zijn Katja Schuurman en haar ex Thijs Römer samen op vakantie gespot. Foto’s zouden laten zien dat het tweetal zichtbaar ontspannen vakantie viert op onder meer Malta. De beelden roepen vragen op, vooral vanwege de strafrechtelijke veroordeling van Römer in een zedenzakenkwestie.

Vakantiebeelden zorgen voor ophef

De beelden die zijn binnengekomen bij Reality FBI laten een ogenschijnlijk vrolijk duo zien. Op het eerste gezicht lijkt het om een onschuldige gezinsvakantie te gaan, maar het roept bij velen de vraag op hoe gepast het is voor een bekende Nederlander als Katja Schuurman om zich in het openbaar te vertonen met een veroordeelde ex-partner. Römer werd immers vorig jaar veroordeeld voor online grensoverschrijdend gedrag jegens minderjarigen.

Discussie in entertainmentpodcast

In de podcast Strikt Privé, waarin Jordi Versteegden en Evert Santegoeds wekelijks het showbizznieuws bespreken, komt de kwestie uitgebreid aan bod. Versteegden noemt de beelden opvallend. Santegoeds reageert nuchter: “Dit past wel in het plaatje dat ze samen goed voor hun dochter Sammie willen zorgen. Voor een kind is een gezamenlijke vakantie met beide ouders vaak een mooie ervaring.”

Afwijkende houding tegenover publieke opinie

Santegoeds merkt op dat Katja zich blijkbaar weinig aantrekt van wat het publiek denkt. “Ze heeft natuurlijk een gedeeld verleden met Thijs, een dochter, en als je in die context kijkt, is zo’n vakantie niet vreemd. Voor de buitenwereld ligt dat gevoeliger, maar zij maakt daarin kennelijk haar eigen afweging.”

Thijs Romer

Vergeving of verontwaardiging?

De vraag blijft in hoeverre het publiek deze actie accepteert. Volgens Santegoeds zal het gros van de mensen er wel begrip voor kunnen opbrengen. “Uiteindelijk draait het om het welzijn van het kind. En als het contact tussen Katja en Thijs goed is, kan dat voor hun dochter alleen maar positief zijn. Ze hebben ooit van elkaar gehouden en nemen nu gezamenlijk verantwoordelijkheid.”

Nieuwe liefde voor Igone de Jongh

Intussen is bekend dat Thijs’ ex-vriendin Igone de Jongh een nieuwe partner heeft. Dit versterkt het beeld dat er geen sprake meer is van een romantische relatie tussen haar en Römer. In dat licht zou een hernieuwde toenadering tussen Katja en Thijs door sommigen als logisch vervolg kunnen worden gezien.

Gaat het om meer dan ouderschap?

Jordi Versteegden stelt voorzichtig de vraag of er mogelijk meer speelt tussen de twee. “Zou het kunnen dat ze langzaam weer dichter naar elkaar toe groeien?” Santegoeds is daar duidelijk over: “Dat denk ik niet. Dit lijkt eerder een praktische en emotioneel doordachte keuze vanuit het ouderschap dan het begin van een hernieuwde relatie.”

Thijs Römer blijft op achtergrond

Duidelijk is dat Thijs Römer zich de laatste tijd buiten de schijnwerpers houdt. Volgens Santegoeds is het onwaarschijnlijk dat hij binnenkort weer de publiciteit opzoekt, tenzij hij en Katja echt opnieuw een stel zouden worden. Tot die tijd lijkt het erop dat deze vakantie vooral in het teken stond van co-ouderschap en rust.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading