Connect with us

Actueel

Vreselijk nieuws: Kindje (3) verlaat het leven bij Walibi

Avatar foto

Published

on

Tragisch incident bij Walibi Belgium: jongetje van 3 0verleden na aanr!jding op parkeerterrein

Wat voor veel gezinnen begon als een ontspannen dag vol plezier, eindigde eergisteren in diepe r0uw op de parkeerplaats van Walibi Belgium. Een jongetje van 3 jaar oud is daar om het leven gekomen na een ernstig incident waarbij hij werd aangereden door een auto. De feiten hebben zowel de betrokken familie als het pretparkpersoneel en de bezoekers diep geschokt.

Het kind werd ter plaatse nog verzorgd door de hulpdiensten, maar 0verleed korte tijd later in het z!ekenhuis. De autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld om te achterhalen wat er precies is misgelopen. De bestuurder van het voertuig is door de p0litie ondervraagd, maar was volgens de eerste testresultaten niet onder invloed van enige stof.


Onverwachte tragedie na een dagje uit

Het tragische voorval vond plaats op zondag 5 mei 2024, rond 17.20 uur, op het parkeerterrein van het populaire pretpark in Waver, in de provincie Waals-Brabant. Volgens de eerste berichten was de familie net het park aan het verlaten toen het jongetje plots werd aangereden.

Het gezin, bestaande uit vader, moeder, een oudere broer van 11 en het 3-jarige slacht0ffer, liep samen naar hun wagen toen het misging. Op een onverwacht moment kwam een auto in aanraking met het jonge kind. Hoe dit precies heeft kunnen gebeuren, wordt momenteel nog onderzocht.


Hulpd!ensten snel ter plaatse, maar redding mocht niet baten

Getu!gen melden dat de hulpdiensten zeer snel ter plaatse waren. Amb*lancepersoneel en medische hulpverleners hebben alles op alles gezet om het leven van het kind te redden. Ook werd ter plekke een MUG-team (Mobiele Urgentiegroep) ingeschakeld om geavanceerde eerste hulp te bieden.

Het jongetje werd met spoed overgebracht naar het z!ekenhuis, maar kort na aankomst werd zijn 0verlijden vastgesteld. De precieze d00dsoorzaak zal nog worden bevestigd door een f0rensisch onderzoek, maar duidelijk is dat de impact van het incident fataal was.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Bestuurder van het voertuig niet onder invloed

De auto werd bestuurd door een 41-jarige man uit Namen, die na het incident ter plaatse bleef en medewerking verleende aan het onderzoek. De man onderging een standaard ademtest, zoals gebruikelijk bij ernstige verkeersongevallen. De resultaten van deze test waren negatief, wat betekent dat de bestuurder niet onder invloed was van alcohol of andere middelen.

Het Belgische Openbaar Ministerie heeft inmiddels een onderzoek geopend. Zowel een verkeersdeskundige als een forensisch arts zijn ingeschakeld om het precieze verloop van de aanrijding te reconstrueren. Voorlopig is er nog geen sprake van strafrechtelijke vervolging, in afwachting van verdere onderzoeksresultaten.


Diepe r0uw in La Bruyère

De getroffen familie is afkomstig uit La Bruyère, een gemeente in de provincie Namen. In het dorp heerst verslagenheid. De tragedie laat diepe sporen na, niet alleen bij het gezin, maar ook bij hun omgeving en de bredere gemeenschap. Lokale instanties hebben laten weten dat er psychologische ondersteuning wordt aangeboden aan de nabestaanden en betrokkenen.

In een eerste reactie spreekt men over een “onherstelbaar verlies” en wordt opgeroepen om de privacy van de familie te respecteren. De ouders en broer van het slacht0ffer verkeren in diepe r0uw. De gebeurtenissen zullen hen, en iedereen die erbij betrokken was, levenslang bijblijven.


Walibi Belgium reageert geschokt

De directie van Walibi Belgium heeft kort na het incident een eerste verklaring afgelegd. Directeur Jean-Christophe Parent liet weten “diep geschokt” te zijn door wat er is gebeurd. “Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de familie van het kind. Dit is een verschrikkelijke tragedie die ons allen raakt.”

Walibi Belgium stelt zich volledig ter beschikking van het onderzoek en werkt nauw samen met de autoriteiten om duidelijkheid te verschaffen. Tegelijk biedt het park psychologische ondersteuning aan voor personeel en getuigen die het incident van dichtbij hebben meegemaakt.


Parkeerterreinen bij drukbezochte attracties: kwetsbaar gebied

Het voorval werpt opnieuw een licht op de veiligheid op grote parkeerterreinen, met name bij drukbezochte vrijetijdscentra zoals pretparken. Hoewel er doorgaans sprake is van duidelijke signalisatie en snelheidsbeperkingen, blijkt uit eerdere rapporten dat dergelijke omgevingen gevoelig blijven voor incidenten – zeker op piekmomenten bij aankomst en vertrek van bezoekers.

Het onderzoek zal moeten uitwijzen of alle voorzorgsmaatregelen correct werden nageleefd, en of er mogelijk extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn om dergelijke tragedies in de toekomst te vermijden. Experts wijzen erop dat met name jonge kinderen extra kwetsbaar zijn op drukke plaatsen waar veel wagens tegelijk manoeuvreren.


Publieke reacties: verdriet en medeleven

Het nieuws over het tragische incident verspreidde zich snel via sociale media en nieuwssites. De reacties zijn massaal en vol medeleven. Bezoekers die op dat moment aanwezig waren in het park, spreken hun verslagenheid uit. “We zagen de hulpdiensten plots in actie schieten. Iedereen werd stil,” schrijft een getuige op Facebook. Anderen laten weten dat ze met hun kinderen een dagje uit hadden gepland, en nu getroffen zijn door het besef hoe snel een gelukkig moment kan omslaan in verdriet.

Ook binnen en buiten België tonen mensen hun steun aan de familie. Onder nieuwsberichten verschijnen honderden reacties van mensen die hun condolences en steunbetuigingen delen.


Voorzichtigheid en betrokkenheid centraal

Hoewel alle aandacht momenteel uitgaat naar het verdriet van de familie en het lopende onderzoek, roept de gebeurtenis ook bredere vragen op over verkeersveiligheid en infrastructuur rond grote publiekstrekkers. Veiligheidsexperts benadrukken het belang van zichtbaarheid, lage snelheid, duidelijke markeringen en toezicht, zeker op drukke momenten met veel gezinnen.

Tegelijk benadrukken zij ook het belang van menselijke aandacht. Een kind van drie is kwetsbaar, klein en moeilijk zichtbaar voor bestuurders. Extra waakzaamheid van zowel parkbeheer als bezoekers is essentieel.

 

 


Conclusie: een zwarte dag voor een gezin, een gemeenschap en een pretpark

De gebeurtenissen op de parkeerplaats van Walibi Belgium zijn een pijnlijke herinnering aan hoe fragiel het leven is – en hoe belangrijk het is om veiligheid nooit als vanzelfsprekend te beschouwen. Voor het getroffen gezin is dit verlies onmetelijk groot. Ook voor het park, het personeel, bezoekers en de lokale gemeenschap is dit een moment van diepe bezinning.

Er wordt nu alles aan gedaan om te achterhalen wat er precies is gebeurd, in de hoop dat er lessen getrokken kunnen worden. Maar bovenal is dit een tijd van r0uw, steun en stilte – uit respect voor een jong leven dat veel te vroeg werd afgebroken.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading