Actueel
Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent

De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.
Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.
Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht
Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.
In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.
Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.
‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’
In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.
Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.
Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.
Mediacourant was keihard in haar oordeel:
“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”
De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.
Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak
De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.
Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.
De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.
Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:
- ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
- ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’
Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.
Hoe ver mag televisie gaan?
De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.
Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?
In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.
Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?
- Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
- Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
- Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?
Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.
Reacties uit de mediawereld
Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.
Angela de Jong: “Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”
Hélène Hendriks: “Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”
Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.
Albert Verlinde: “Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”
Talpa past koppen aan na kritiek
De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.
Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.
Conclusie: een grens bereikt?
De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.
- De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
- Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
- Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
- Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
- Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.
Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.

Actueel
Volgers reageren op foto van zoon Yolanthe: ”Dat is een meisje”

Yolanthe Cabau beschermt zoon Xess Xava tegen online haat: “Hij mag gewoon zichzelf zijn”
Yolanthe Cabau kennen we als actrice, ondernemer en televisiepersoonlijkheid, maar achter haar publieke imago schuilt ook een krachtige en liefdevolle moeder. In een recent interview met het vrouwenplatform VROUW vertelt Yolanthe openhartig over haar moederschap en hoe ze haar zoon Xess Xava – inmiddels 9 jaar – probeert te laten opgroeien tot een zelfverzekerde en vrije jongen, ondanks de soms harde buitenwereld.
De weg naar zelfacceptatie en bescherming tegen ongevraagde meningen is lang niet altijd eenvoudig, erkent Yolanthe. Zeker in een tijd waarin social media overal aanwezig zijn en meningen vaak ongefilterd gedeeld worden, is het als ouder een uitdaging om je kind te beschermen tegen negativiteit.
Een moeder met een missie
Voor Yolanthe staat één ding vast: haar zoon moet kunnen opgroeien in een omgeving waar hij zichzelf mag zijn. Vrij van oordelen, verwachtingen en stereotiepe opvattingen. “Ik wil dat hij zich veilig voelt in zijn keuzes,” vertelt ze. “Zijn identiteit hoort bij hem, niet bij wat anderen ervan vinden.”
Het gaat Yolanthe niet alleen om uiterlijke kenmerken, maar om de bredere boodschap: kinderen zouden de ruimte moeten krijgen om hun eigen pad te bewandelen, zonder dat ze daarbij in hokjes worden geplaatst.
Een kind van 9 zonder sociale media, maar niet zonder impact
Xess Xava is pas 9 jaar oud en heeft geen eigen socialmedia-account – iets wat Yolanthe bewust zo houdt. “Het is maar goed ook,” zegt ze. “Hij hoeft niet te zien wat er soms over hem wordt gezegd.” Want ondanks zijn jonge leeftijd krijgt de zoon van Yolanthe en voetballer Wesley Sneijder soms te maken met online commentaren die allesbehalve vriendelijk zijn.
De aanleiding? Iets ogenschijnlijk onschuldigs: zijn lange haar. Xess draagt zijn haar zoals hij dat mooi vindt, geïnspireerd door bekende voetballers en vloggers. Maar online zorgt dat bij sommigen voor onbegrip – en helaas soms ook voor harde uitspraken.
Harde woorden en digitale onverschilligheid
Yolanthe vertelt dat de opmerkingen variëren van flauw tot ronduit kwetsend. “Er worden dingen geschreven als: ‘Waarom ziet hij eruit als een meisje?’ of ‘Dit is allemaal maar voor de show.’”
Hoewel ze zich er in het begin persoonlijk door geraakt voelde, heeft Yolanthe geleerd om afstand te nemen. “Het is verspilde energie,” zegt ze. “Ik kies ervoor om die energie te steken in mijn kind, in liefde en in positieve dingen.”
Wat haar het meest raakt, is de hardheid waarmee sommige mensen zich uitlaten. “Er worden soms dingen gezegd die je niemand toewenst. Dan denk ik: hoe kun je zoiets over een kind schrijven?”
Zelfvertrouwen in plaats van schaamte
Toch is Yolanthe niet van plan om haar zoon te veranderen omwille van anderen. Integendeel, ze moedigt hem juist aan om trots te zijn op wie hij is. “In mijn nieuwe realityserie op Netflix zie je hoe ik hem vrijlaat in zijn keuzes. Hij voelt zich goed bij zijn haar, net als de jongens waar hij tegenop kijkt.”
Het doel is duidelijk: Xess Xava moet zich nooit hoeven schamen voor wie hij is of hoe hij eruitziet. Yolanthe creëert thuis een veilige omgeving waarin hij die vrijheid ook daadwerkelijk ervaart.
“Zelfvertrouwen begint thuis,” stelt ze. “Als je kind zich daar al moet aanpassen, wat blijft er dan over in de buitenwereld?”
Oprechte reacties en onverwachte steun
Ondanks de negatieve berichten zijn er gelukkig ook veel mensen die steun betuigen. Dat merkt Yolanthe niet alleen online, maar ook in het dagelijks leven. “Laatst hoorde hij via via iets vervelends,” vertelt ze. “Maar toen hij met zijn broer voetbalde in Utrecht, zei iemand tegen hem: ‘Trek je maar niets aan van wat mensen zeggen, je haar is mooi!’”
Voor Xess was die opmerking even verwarrend. “Hij dacht: oh, blijkbaar vinden mensen er iets van.” En dat is precies wat Yolanthe probeert te voorkomen: dat hij het gevoel krijgt dat zijn uiterlijk ter discussie staat.
Toch koestert ze zulke momenten van vriendelijkheid. “Een oprechte, positieve opmerking van een onbekende kan enorm veel betekenen. Het helpt hem begrijpen dat er ook veel mensen zijn die gewoon respect hebben voor iemands keuzes.”
De rol van social media: zegen en vloek
Het interview met VROUW werpt ook een bredere blik op het spanningsveld tussen het publieke leven en ouderschap. Voor veel bekende Nederlanders is het balanceren tussen zichtbaarheid en privacy een dagelijks terugkerende uitdaging. Yolanthe beseft dat ze haar zoon niet eeuwig af kan schermen van de online wereld, maar probeert wel de juiste basis mee te geven.
“We leven in een tijd waarin kinderen al op jonge leeftijd worden geconfronteerd met meningen van vreemden. Daarom vind ik het belangrijk dat hij weet dat zijn eigenwaarde niet afhangt van die meningen.”
Ze hoopt dat meer ouders bewust omgaan met de digitale aanwezigheid van hun kinderen. “Je wil als moeder het beste voor je kind. En dat betekent ook: grenzen stellen en beschermen waar nodig.”
Een bericht gedeeld door Y O L A N T H E C A B A U (@yolanthecabau)