Actueel
Topschaatsster Irene Schouten moet na opvallend nieuws reageren op mogelijk belletje van Sven Kramer

Irene Schouten staat voor belangrijke keuze na breuk met Jillert Anema
Irene Schouten lijkt uit te moeten kijken naar een nieuwe ploeg na de recente uitspraken van schaatscoach Jillert Anema. In een interview kondigde Anema aan dat een breuk tussen hen onvermijdelijk is. Andere schaatsploegen houden de situatie nauwlettend in de gaten, en Schouten moest dinsdagavond reageren op speculaties over een mogelijke overstap naar een topteam.
Toekomst onzeker voor Irene Schouten
Vlak nadat Anema bekendmaakte dat Schouten niet meer zal terugkeren bij zijn ploeg, schoof de topschaatsster aan bij talkshow Beau. Oorspronkelijk zou het gesprek over haar comeback gaan, maar het interview met haar coach zorgde ervoor dat ze niet om de situatie heen kon. Presentator Beau van Erven Dorens merkte op dat als hij een team zou hebben, hij haar direct binnen zou willen halen.
Hij stelde haar vervolgens de vraag wat ze zou doen als Sven Kramer, directeur van Team Essent, haar zou bellen. “Ik ben daar nog niet mee bezig”, antwoordde Schouten voorzichtig. “Eerst het herstel, fit worden en lekker sporten. En dan samen met de ploeg kijken hoe het verder gaat.”
Team Essent als mogelijke nieuwe thuisbasis?
Voorlopig richt Schouten zich enkel op de marathons en niet op de langebaan. Toch is een overstap naar de ploeg van Kramer geen onlogische gedachte, aangezien Team Essent zich de laatste tijd juist in deze discipline flink aan het versterken is. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat hun focus momenteel vooral op de mannen ligt.
Team Essent heeft met Harm Visser al een topschaatser in de marathon in huis en heeft recent meerdere talentvolle rijders vastgelegd. Vanaf het volgende seizoen zullen Jordy Harink en Lars Woelders de kleuren van de ploeg verdedigen. Ook werden de contracten van Homme Jan de Groot en Chiel Smit verlengd. Dit onderstreept de groeiende ambitie van de ploeg, die zich steeds nadrukkelijker als een topspeler in het marathonschaatsen profileert.
Waarom Team Essent een interessante optie is:
- De ploeg heeft al een sterke reputatie opgebouwd in de marathonwereld.
- De groeiende investering in toprijders wijst op een serieuze ambitie.
- Schouten zou als ervaren marathonrijdster een sleutelrol kunnen spelen in het team.
- Sven Kramer kent de topsportwereld door en door en zou een strategische rol voor haar kunnen vinden.
Een onverwachte comeback
Eerder deze maand keerde Schouten na bijna een jaar afwezigheid terug op het ijs. Vorig jaar zette ze een punt achter haar carrière en raakte vervolgens snel in verwachting van haar eerste kind. In december werd haar zoon Dirk geboren, en na slechts twee maanden maakte Schouten alweer haar comeback.
Haar snelle terugkeer was een verrassing voor velen, maar ze lijkt vastberaden om opnieuw op hoog niveau mee te doen. Ondanks de onzekerheden over haar ploeg, blijft haar motivatie om te schaatsen onaangetast.
De impact van de breuk met Anema
De samenwerking tussen Schouten en Anema was jarenlang een succesvolle combinatie. Onder zijn begeleiding groeide ze uit tot een van de beste schaatssters ter wereld. De aankondiging van de breuk markeert dan ook het einde van een tijdperk.
Hoewel Schouten zich nog niet uitspreekt over haar volgende stap, is het duidelijk dat verschillende ploegen haar graag zouden willen binnenhalen. Haar ervaring, talent en doorzettingsvermogen maken haar een waardevolle toevoeging aan elk team.
Bizar dat iedereen zo reageert op de terugkeer van Irene Schouten al weten we dat Anema zo in het leven staat.
— ap berentsen (@vakkdchem) February 25, 2025
Wat brengt de toekomst?
De komende maanden zullen cruciaal zijn voor Schouten. Haar focus ligt nu op haar herstel en het terugkeren naar haar oude vorm. Zodra ze zich weer volledig fit voelt, zal de beslissing over een nieuwe ploeg ongetwijfeld snel volgen. De vraag blijft: zal ze kiezen voor een team met langebaanspecialisatie, of blijft ze trouw aan de marathon?
Wat de uitkomst ook is, Irene Schouten blijft een naam om in de gaten te houden. Haar vastberadenheid en talent zullen haar ongetwijfeld opnieuw naar de top brengen. Nu is het afwachten welke ploeg de eer krijgt om haar te verwelkomen.
Irene Schouten en Jillert Anema uit elkaar. Net interview gezien en ik snap het niet meer. Langebaan is niet aan de orde. Ze rijdt Groenewoud en Conijn niet in de weg. Wat is er precies gebeurd? We mogen het nog niet horen. #schaatsen
— Ad Huizer (@HuizerAd) February 26, 2025

Actueel
Tom Waes heeft dringende waarschuwing over luchtvaartmaatschappij – “Dit nooit meer!”

In de nieuwste aflevering van 22 minuten stomme vragen kwam Tom Waes aan het woord over een onvoorstelbare ervaring met Ryanair die hem zo erg is bijgebleven dat hij er nog steeds over praat. In een Instagram-verhaal uit 2023, dat inmiddels twee jaar op zijn profiel staat, uitte de populaire tv-presentator zijn frustratie met een duidelijke boodschap: “Fuck Ryanair. Tot nooit meer. Nooit.” Het feit dat deze story nog steeds zichtbaar is, zegt genoeg over hoe diep deze ervaring voor Tom zat.
Urenlange vertraging zonder uitleg
Wat was er nu precies gebeurd? Tom Waes lichtte het toe tijdens zijn interview. Hij vertelde dat hij samen met andere passagiers urenlang in de vertrekhal had staan wachten zonder enige informatie van de luchtvaartmaatschappij. “Er waren mensen met baby’s, mensen die kinderen moesten voeden”, vertelt hij. De situatie werd steeds frustrerender naarmate de tijd verstreek.
Toen de passagiers eindelijk het vliegtuig in werden geduwd, dachten ze dat ze naar hun bestemming zouden kunnen vertrekken. Maar zelfs in het vliegtuig was het niet veel beter. “Daar zaten we nog eens twee uur. Zonder airco, op een luchthaven waar de zon scheen”, zegt Tom. Het werd duidelijk dat de communicatie van Ryanair in deze situatie niet optimaal was, en de passagiers waren machteloos.
Keulen in plaats van Charleroi
Na de twee uur wachten, was het eindelijk tijd om te vertrekken, dacht iedereen. Maar de problemen stopten daar niet. “Eens we in de lucht hingen, zeiden ze: ‘We kunnen op Charleroi niet landen, we gaan naar Keulen.’ Toen dacht ik: nu is het echt gedaan”, vertelt Tom, met nog steeds merkbare frustratie in zijn stem.
Eenmaal aangekomen in Keulen, werd er weinig uitleg gegeven. Ryanair stelde dat er bussen werden geregeld om de passagiers naar hun uiteindelijke bestemming te brengen. Maar het leek erop dat de luchtvaartmaatschappij die regeling pas op het laatste moment in gang zette. “Je voelde aan alles dat ze dat nog moesten regelen”, aldus Tom.
Duur alternatief: een taxi naar Brussel
Omdat het voor Tom duidelijk was dat de situatie in Keulen niet snel opgelost zou worden, besloot hij samen met drie andere passagiers om een taxi naar Brussel te nemen. “Dat was redelijk duur, maar achteraf kreeg ik telefoon van iemand die in Keulen was gebleven om op de bus te wachten, en die stonden daar nog”, vertelt Tom. Het was een duidelijk geval van slechte organisatie van Ryanair, wat Tom deed besluiten: “Ik dacht: nu is het echt nooit meer.”
“Nooit meer met Ryanair”
Sindsdien heeft Tom Waes nooit meer met Ryanair gevlogen. “En dat is heel stom, want ik moet binnenkort naar Marokko en dat is eigenlijk het gemakkelijkst met Ryanair”, geeft hij lachend toe. Maar de ervaring met de luchtvaartmaatschappij was voor hem duidelijk genoeg: “Nooit meer.” Het lijkt erop dat de frustratie over de slechte dienstverlening zo groot is, dat het zelfs zijn reiskeuzes beïnvloedt.
Hoewel Tom Waes zijn ervaring met humor en relativering vertelt, is het duidelijk dat hij nog steeds teleurgesteld is over de manier waarop Ryanair met zijn passagiers omging. Het incident is een herinnering aan hoe belangrijk goede klantenservice en communicatie zijn, vooral in stressvolle situaties zoals vertragingen.