Connect with us

Actueel

💔 Jan Smit opnieuw getroffen door verdriet: ‘Dit stemt tot nadenken…’ 😢

Avatar foto

Published

on

De afgelopen periode is emotioneel bijzonder zwaar geweest voor Jan Smit. Vorig jaar moest hij afscheid nemen van zijn geliefde oma, een vrouw die een enorme invloed had op zijn leven en carrière. Nu heeft hij opnieuw een ingrijpend verlies te verwerken. Een goede kennis van hem, nog maar 45 jaar oud, is onverwachts overleden en laat twee jonge kinderen achter. Dit tragische nieuws heeft Jan diep geraakt en hem opnieuw aan het denken gezet over de kwetsbaarheid van het leven.

Reflectie op het nieuwe jaar

Het gesprek met weekblad Story zou oorspronkelijk gaan over hoe Jan Smit terugblikt op het afgelopen jaar en vooruitkijkt naar de toekomst. Maar de zanger heeft moeite met de traditie van reflecteren aan het begin van een nieuw jaar.

“Waarom is het begin van een nieuw jaar per se het moment om de balans op te maken?” vraagt hij zich hardop af. Toch geeft hij toe dat hij zich onbewust wel vaker bezighoudt met dergelijke overpeinzingen. “Ik ben sowieso een denker. Ik maak het hele jaar de balans op.”

Het recente overlijden van zijn kennis heeft hem bijzonder aangegrepen. “Dat stemt toch wel tot nadenken. Naarmate je ouder wordt, gebeurt dat steeds meer,” zegt hij openhartig. Het verlies heeft hem opnieuw geconfronteerd met de vergankelijkheid van het leven en de onvoorspelbaarheid waarmee het lot kan toeslaan.

Verdriet om zijn oma

Naast het recente verlies worstelt Jan nog steeds met het gemis van zijn oma, die in april 2024 op 91-jarige leeftijd overleed. Voor veel fans is zijn oma geen onbekende, want ze stond centraal in zijn ontroerende hit Ik zing dit lied voor jou alleen.

“Mijn oma is 91 jaar geworden en ik besef dat zo’n leeftijd een unicum is, maar het blijft toch een wake-upcall,” vertelt hij. “Ze was een vaste waarde in mijn leven, een constante steun. Haar wijsheid en liefde waren onmisbaar.”

De afgelopen feestdagen waren voor Jan extra moeilijk, omdat hij voor het eerst Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw moest doorbrengen zonder zijn oma. “Het voelde vreemd en leeg. Je merkt pas echt hoe groot het gemis is wanneer je die speciale momenten beleeft zonder haar,” zegt hij.

Een moeilijke tijd vol herinneringen

Verlies brengt niet alleen verdriet, maar ook herinneringen naar boven. Bij Jan roept het recente overlijden van zijn kennis veel gevoelens op. “Je wordt je nog bewuster van hoe belangrijk familie en dierbaren zijn,” zegt hij. “Je leert alles nog meer te waarderen.”

Met het verlies van zijn oma in gedachten, realiseert hij zich hoe kostbaar de tijd met geliefden is. “Ik koester de herinneringen die ik met haar heb en probeer die momenten levend te houden in mijn gedachten.”

Omgaan met verdriet en verlies

Het verlies van dierbaren laat diepe sporen na, en Jan erkent dat rouw een lang en moeilijk proces is. “Je denkt dat je voorbereid bent op het overlijden van iemand op leeftijd, maar als het moment daar is, besef je pas hoe definitief het is,” zegt hij.

Voor Jan is muziek altijd een manier geweest om emoties te verwerken. Zijn liedjes vertellen verhalen en geven uiting aan gevoelens die hij soms moeilijk in woorden kan uitdrukken. “Muziek is mijn manier om herinneringen levend te houden en mijn gevoelens een plek te geven,” deelt hij.

De impact van het onverwachte verlies

Het overlijden van zijn kennis op slechts 45-jarige leeftijd heeft Jan extra hard geraakt. “Zij had nog zoveel jaren voor zich. Twee jonge kinderen die hun moeder nu moeten missen… Dat is hartverscheurend,” zegt hij. “Het zet je aan het denken over hoe onvoorspelbaar het leven is.”

Dit verlies heeft hem doen beseffen dat niets vanzelfsprekend is. “Je leeft je leven, maakt plannen en denkt dat je de controle hebt. Maar op een dag kan alles veranderen. Dat is iets waar ik de laatste tijd veel over nadenk.”

Vooruitkijken met dankbaarheid

Ondanks de moeilijke periode waarin Jan zich bevindt, probeert hij positief te blijven. “Het leven gaat door, en dat is soms hard, maar ook mooi,” zegt hij. “Ik probeer me te focussen op de dingen die goed gaan, op de mensen die ik nog wél om me heen heb.”

Zijn familie en vrienden zijn een grote steun voor hem. “Ik ben ontzettend dankbaar voor de mensen in mijn leven. Zij helpen me door deze moeilijke tijd heen.”

Daarnaast put hij kracht uit zijn muziek. “Optreden en muziek maken geven me energie. Het is een manier om iets moois te creëren, om gevoelens om te zetten in iets tastbaars.”

Lessen uit verlies

Jan hoopt dat zijn ervaringen anderen kunnen inspireren om bewuster te leven. “We nemen vaak aan dat we altijd tijd hebben. Tijd om dingen te zeggen, om mensen te zien, om die ene droom na te jagen. Maar de realiteit is dat je nooit weet hoeveel tijd je nog hebt.”

Hij moedigt anderen aan om hun dierbaren vaker te zeggen hoeveel ze van hen houden. “Wees niet bang om je gevoelens te uiten. Soms is het te laat voordat je het beseft.”

Een toekomst vol herinneringen

Hoewel de pijn van verlies nooit helemaal verdwijnt, kijkt Jan vooruit. “Ik zal mijn oma altijd bij me dragen, in herinneringen en in mijn muziek. En het verlies van mijn kennis herinnert me eraan hoe belangrijk het is om te genieten van het hier en nu.”

Hij heeft geleerd dat het leven onvoorspelbaar is, maar ook dat liefde en herinneringen blijvend zijn. “Uiteindelijk draait het om de momenten die je samen beleeft en de liefde die je deelt.”

De komende tijd blijft Jan zich focussen op zijn muziek en zijn familie. “Ik wil er zijn voor de mensen die me nodig hebben en mijn tijd bewust besteden.”

Voor zijn fans heeft hij een laatste boodschap: “Koester de mensen om je heen, want niets is vanzelfsprekend.”

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading