Actueel
Sergio deelt heftige update na hartproblemen: ‘Medische uitzondering’
Vorige week liet Sergio Quisquater (60) weten dat hij kampt met ernstige hartproblemen, wat hem ertoe dwong zijn geplande optredens te annuleren. Nu, een week later, deelt de zanger opnieuw een update over zijn gezondheid. “Beste vrienden, ik ben out tot mei 2026,” vertelt hij zijn fans.

Hartproblemen en de noodzaak van een ingreep
Sergio heeft eerder uitgelegd dat zijn hart slechts voor 30 procent functioneert en dat zijn hartspier ziek is. “Ik heb een pantserhart, zoals ze zeggen. Er zit kalk rond mijn hart, dat versteend is, waardoor mijn hart onvoldoende pompt,” legde hij uit. De situatie is ernstig, maar hij blijft optimistisch over de toekomst.

In zijn nieuwe update deelt Sergio wat meer details over de medische stappen die hem te wachten staan. “Ik heb gisteren drie uur samengezeten met professor Brugada, cardioloog in Aalst, en professor La Meir, het hoofd van de hartafdeling in Jette, Brussel,” vertelt de zanger. “Om een lang verhaal kort te maken: begin december is het opendeurdag bij Sergio. Dan gaan ze mijn borstkas helemaal opendoen. Het is noodzakelijk.”

Een medische uitzondering
Sergio vervolgt: “Ik heb ook gehoord dat ik een uitzondering ben in de medische wereld. Dat moet ook weer lukken.” Hij laat weten dat de artsen nog nooit zo’n ernstig geval van een pantserhart hebben gezien, maar ondanks de complexiteit is hij vastberaden. “Als alles goed gaat, zou ik vanaf april terug kunnen optreden. Al ga ik wel een beetje reserve nemen en vanaf mei zou ik in bloedvorm moeten kunnen zijn.” Hij is voorzichtig optimistisch en verwacht dat dit de eerste keer zal zijn dat zijn hart sinds zijn 14e volledig normaal zal functioneren, wat hem nieuwe hoop geeft.

Kritiek en uitleg
Sergio spreekt ook de criticasters aan die misschien denken dat zijn gezondheidsproblemen het gevolg zijn van zijn levensstijl. “Het heeft niets te maken met mijn levensstijl,” benadrukt hij. “Dat is allemaal bullshit. Het is gewoon pech. Ik heb een hartspierontsteking gehad toen ik 14 jaar was en dat is de prijs die ik daar nu voor betaal. Ondertussen is dat een geweldig harnas geworden dat steenhard is.”

Hij legt uit dat het probleem in de structuur van zijn hart zit, maar hij is blij dat er nog steeds mogelijkheden zijn om het te behandelen. “Een hart heeft drie dingen: de carrosserie, de loodgieterij en de elektriciteitswerken. De loodgieterij, mijn kroonslagader, die is nog heel goed. Maar de rest is een beetje verdwenen, daar komt het op neer. Ik heb nog een kans om 100% te herstellen en me zelfs beter te voelen dan ooit,” legt hij uit.

Vooruitkijken met hoop
Sergio kijkt vooruit met de hoop op volledig herstel. “Dus daar gaan we voor. Zo simpel is het,” zegt hij. Hij is dankbaar dat hij nog geholpen kan worden en weet dat de weg naar herstel zwaar zal zijn, maar hij is vastbesloten om door te vechten.

Zware tijden voor de familie
In zijn bericht geeft Sergio ook aan dat er een zware periode aankomt voor hem en zijn familie. “Er staat ons een zware tijd te wachten, maar we vechten ons daar wel door,” schrijft hij. Ondanks de moeilijke situatie blijft hij positief en strijdvaardig.

Nieuwe muziek en geen pensioen
Tot slot maakt Sergio duidelijk dat hij nog niet van plan is om met pensioen te gaan. “Op 4 november verschijnt mijn nieuwe liedje,” zegt hij. “En voor de duidelijkheid: dit is geen promotiestunt, maar gewoon toeval gezien de omstandigheden. Groetjes en tot de volgende update,” aldus Quisquater.

De fans kunnen zich dus blijven verheugen op nieuwe muziek, terwijl de zanger zich klaarmaakt voor een lange herstelperiode. Met zijn positieve houding en vastberadenheid blijft hij een bron van inspiratie voor velen.
Actueel
‘VTM niet te spreken over Ruben Van Gucht’

Na weken van speculatie is de kogel door de kerk: Ruben Van Gucht wordt de derde vaste presentator van De Tafel van Gert. Hoewel zijn naam al langer rondzingde, bleef een officiële bevestiging uit, waardoor velen dachten dat de plannen waren afgeblazen. Donderdag maakte Play alsnog bekend dat Van Gucht zich bij het presentatieteam voegt.
Verdeelde reacties achter de schermen
Volgens mediajournalist Pieter Dumon van De Morgen wordt de overstap niet overal met gejuich ontvangen. Vooral bij VTM zou de aankondiging voor gemengde gevoelens zorgen.
“Bij VTM, waar ze nog heel wat plannen hadden met Ruben Van Gucht, zullen ze het waarschijnlijk niet prettig vinden dat hij ook voor een andere zender aan de slag gaat,” aldus Dumon.
Ook bij de VRT klinkt niet overal enthousiasme
Niet alleen bij VTM zou de benoeming vragen oproepen. Dumon stelt dat ook binnen de VRT de reacties verdeeld zijn.
Volgens verschillende bronnen zou Van Gucht eerder niet langer welkom zijn geweest op de nieuwsredactie. Hij zou zich daar schuldig hebben gemaakt aan gedrag dat door collega’s als ‘diva-gedrag’ werd ervaren. Om die reden zou een terugkeer naar de nieuwsstudio geen optie meer zijn geweest.

Drukke agenda voor Van Gucht
Voor Ruben Van Gucht zelf betekent de nieuwe rol juist een flinke uitbreiding van zijn werkzaamheden. Hij blijft actief voor de VRT als sportjournalist en presenteert daarnaast het Radio 2-programma De Weekwatchers.
Tegelijkertijd bouwt hij ook zijn werkzaamheden buiten de openbare omroep verder uit.
Meerdere televisieprojecten
Bij VTM werkt Van Gucht momenteel samen met Mark Uytterhoeven aan een programma rond de Tour de France. Daarnaast staat er later dit jaar ook een wekelijkse talkshow op de planning bij dezelfde zender.
Met zijn komst naar De Tafel van Gert voegt hij daar nu opnieuw een prominent televisieproject aan toe.
Daardoor wordt Van Gucht één van de meest zichtbare televisiegezichten van Vlaanderen, met programma’s bij meerdere omroepen tegelijk. Zijn agenda raakt daarmee voller dan ooit.