Actueel
18-jarig meisje gaat al 3 jaar lang elke dag onder de zonnebank: ´Overal staren mensen me aan´
Voor de 18-jarige Megan Blain uit County Durham is een zongebruinde huid meer dan een schoonheidsideaal. Wat begon als een onschuldige fascinatie voor een zomerse teint, is uitgegroeid tot een hardnekkige verslaving. Al drie jaar lang brengt Megan meerdere keren per week tijd door onder de zonnebank en gebruikt ze zelfs bruiningsinjecties om haar kleurtje te behouden.

Het begin van een routine
De eerste stapjes richting haar diepe bruine teint zette Megan met zelfbruiners. Al snel vond ze het resultaat daarvan niet intens genoeg en besloot ze de zonnebank uit te proberen. Haar motivatie was simpel: een gebruinde huid liet haar kleding beter uitkomen en gaf haar een boost in zelfvertrouwen. Wat toen nog een incidentele sessie was, groeide uit tot een dagelijkse gewoonte.
Extremen voor een tintje
Op haar piek lag Megan bijna elke dag een half uur onder de zonnebank. Om het effect te versterken, smeerde ze zich soms in met babyolie – een praktijk die dermatologen sterk afraden vanwege het verhoogde risico op verbranding. Ondanks waarschuwingen van haar omgeving bleef ze haar routine trouw. Inmiddels beperkt ze zich tot vier sessies per week, maar de schade is al zichtbaar.
Waarschuwingen genegeerd
De gevolgen van haar zonnebankgebruik blijven niet onopgemerkt. Megan heeft inmiddels meer moedervlekken dan ooit en kreeg van haar huisarts al diverse waarschuwingen over verdachte huidplekjes. Toch erkent ze dat ze zich letterlijk “blind” is gaan staren op haar uiterlijk en haar verslaving. Pas in de wachtkamer van de dokter realiseert ze zich hoe bang ze eigenlijk is voor de gevolgen.

Angst voor huidk@nker
Megan is zich pijnlijk bewust van de risico’s die ze neemt. De angst voor melanoom – een ernstige vorm van huidk@nker – zit diep, maar toch lukt het haar niet om definitief afstand te nemen van haar gewoonte. Elke keer dat ze probeert te stoppen, mist ze het gevoel van controle dat de zonnebank haar geeft. “Het gaf me zelfvertrouwen,” vertelt ze, “maar ik wou dat ik nooit begonnen was.”

Reageren op kritiek
Op sociale media, met name TikTok, krijgt Megan veel reacties op haar huid. Mensen staren haar na op straat, en online noemt men haar huidkleur soms ‘onnatuurlijk’. Toch is het niet alleen negativiteit wat ze ontvangt. Via haar platform probeert ze jongeren bewust te maken van de gevaren van overmatig zonnebaden. Haar openheid levert ook begrip en steun op.

Verslaafd aan bruin
In haar video’s laat Megan zien hoe makkelijk het is om in de ban te raken van bruiningsproducten en zonnebanken. “Je merkt het pas als het te laat is,” waarschuwt ze. Ze vergelijkt de drang naar een constante teint met andere verslavingen: “Het sluipt erin. Eerst denk je: één keertje kan wel, maar voor je het weet is het een gewoonte geworden.”

Een boodschap aan jongeren
Megan hoopt dat haar verhaal anderen op tijd wakker schudt. Haar boodschap is helder: een bruin tintje mag nooit ten koste gaan van je gezondheid. Ze is niet trots op haar keuzes, maar wil er wel iets positiefs uit halen door anderen te waarschuwen. “Als ik er één iemand mee kan laten stoppen, dan is het voor mij al de moeite waard.”
Actueel
‘VTM niet te spreken over Ruben Van Gucht’

Na weken van speculatie is de kogel door de kerk: Ruben Van Gucht wordt de derde vaste presentator van De Tafel van Gert. Hoewel zijn naam al langer rondzingde, bleef een officiële bevestiging uit, waardoor velen dachten dat de plannen waren afgeblazen. Donderdag maakte Play alsnog bekend dat Van Gucht zich bij het presentatieteam voegt.
Verdeelde reacties achter de schermen
Volgens mediajournalist Pieter Dumon van De Morgen wordt de overstap niet overal met gejuich ontvangen. Vooral bij VTM zou de aankondiging voor gemengde gevoelens zorgen.
“Bij VTM, waar ze nog heel wat plannen hadden met Ruben Van Gucht, zullen ze het waarschijnlijk niet prettig vinden dat hij ook voor een andere zender aan de slag gaat,” aldus Dumon.
Ook bij de VRT klinkt niet overal enthousiasme
Niet alleen bij VTM zou de benoeming vragen oproepen. Dumon stelt dat ook binnen de VRT de reacties verdeeld zijn.
Volgens verschillende bronnen zou Van Gucht eerder niet langer welkom zijn geweest op de nieuwsredactie. Hij zou zich daar schuldig hebben gemaakt aan gedrag dat door collega’s als ‘diva-gedrag’ werd ervaren. Om die reden zou een terugkeer naar de nieuwsstudio geen optie meer zijn geweest.

Drukke agenda voor Van Gucht
Voor Ruben Van Gucht zelf betekent de nieuwe rol juist een flinke uitbreiding van zijn werkzaamheden. Hij blijft actief voor de VRT als sportjournalist en presenteert daarnaast het Radio 2-programma De Weekwatchers.
Tegelijkertijd bouwt hij ook zijn werkzaamheden buiten de openbare omroep verder uit.
Meerdere televisieprojecten
Bij VTM werkt Van Gucht momenteel samen met Mark Uytterhoeven aan een programma rond de Tour de France. Daarnaast staat er later dit jaar ook een wekelijkse talkshow op de planning bij dezelfde zender.
Met zijn komst naar De Tafel van Gert voegt hij daar nu opnieuw een prominent televisieproject aan toe.
Daardoor wordt Van Gucht één van de meest zichtbare televisiegezichten van Vlaanderen, met programma’s bij meerdere omroepen tegelijk. Zijn agenda raakt daarmee voller dan ooit.