Elektrische rijder Jayden gefrustreerd: buurman
kaapt laadpaal met benzineauto – en niemand doet
iets!
Elke avond hetzelfde ritueel.
Jayden (34) rijdt zijn
straat in, op zoek naar een laadpaal voor zijn elektrische
auto. En elke avond gebeurt het weer: de laadplekken zijn
bezet. Niet door andere EV-rijders, maar door de benzineauto van zijn buurman.
“Ik kan hem wel wat aandoen,”
verzucht hij terwijl hij zijn wagen verderop moet parkeren, zonder
laadmogelijkheid. De frustratie bouwt zich op, want hoe kan het dat
iemand consequent laadplekken bezet zonder enig gevolg?

Een groeiende ergernis
Het probleem begon ruim een
jaar geleden, toen de gemeente besloot om in Jaydens woonwijk
twee openbare laadpalen te
plaatsen. Als voorstander van elektrisch rijden vond hij
dit een geweldige stap. Maar de vreugde verdween al snel toen bleek
dat sommige buurtbewoners het niet zo nauw nemen met de regels.
Jayden zag het keer op keer
gebeuren: zijn buurman
parkeert zijn grote diesel zonder pardon op de laadplek.
“En het is niet alsof hij er af en toe staat – nee, hij beschouwt
die plekken als zijn eigen privéparkeerplaatsen.”
Het ironische? Zijn buurman heeft geen
elektrische auto en lijkt er zelfs een hekel aan te hebben. “Hij is
zo’n type dat altijd loopt te klagen over hoe ‘slecht’ elektrisch
rijden is, maar ondertussen wel de laadpalen blokkeert voor de
mensen die ze echt nodig hebben.”
Praten helpt niet
Natuurlijk heeft Jayden
geprobeerd het op een nette manier op te lossen. Maar al snel bleek
dat een gesprek voeren geen enkele zin had.
“De eerste keer vroeg ik het nog beleefd.”
Hij stapte op zijn buurman af en zei: “Hey, weet je dat deze
plekken bedoeld zijn voor elektrische auto’s? Misschien kun je
ergens anders parkeren?”
De reactie? Zijn buurman haalde zijn
schouders op. “Ach joh, wat maakt dat nou uit? Ik sta hier maar een
paar uurtjes.”
Maar het bleef niet bij een paar uurtjes.
Elke ochtend reed hij weg
naar zijn werk en elke avond parkeerde hij pontificaal op de
laadplek. Wanneer Jayden hem er nogmaals op aansprak, werd
het gesprek steeds vijandiger.
“Als je zo nodig wilt laden,
installeer dan je eigen laadpaal in je tuin,” beet de buurman hem
toe. Alsof dat zomaar
even kan!

De gemeente grijpt niet in
Jayden klopte vol frustratie
aan bij de gemeente. Want als dit verboden is, moeten er toch
boetes voor uitgeschreven kunnen worden?
Maar nee. De gemeente gaf een
standaardantwoord:
“We zullen het monitoren,
maar er is weinig dat we kunnen doen.”
“Wat is dan het nut van die laadpalen?”
vraagt Jayden zich boos af.
Waarom doet handhaving niks?
Het probleem ligt in de
regelgeving. In veel gemeenten is parkeren op een laadplek
zonder elektrische
auto niet eens officieel verboden – tenzij er een
specifiek verkeersbord bij staat.
“En zelfs als dat bord er
staat,” legt Jayden uit, “moet je nog maar hopen dat er handhaving
langskomt.” Maar in zijn wijk zijn die zelden te
vinden.
“Ik heb in een jaar tijd misschien twee keer een
handhaver gezien.” En zelfs dan gebeurt er niets. De kans
dat iemand een boete krijgt is zo goed als nul.

Elke dag een laadpaal zoeken
Door de actie van zijn buurman
moet Jayden telkens
elders zoeken naar een laadplek.
“Soms rijd ik wel twintig
minuten rond in de buurt, hopend dat er ergens een paal vrij
is.”
Als hij er dan eindelijk een
vindt, is het meestal kilometers verderop. Zijn opties?
- Of hij loopt
een half uur terug naar
huis.
- Of hij neemt
een taxi.
“Absurd eigenlijk, hé?” verzucht hij. “Dat
ik extra geld moet uitgeven omdat iemand anders lak heeft aan de
regels.”
De frustratie wordt nog groter
als hij thuiskomt en zijn vrouw ook boos is. “Niet op mij, maar op de
situatie.”
“Ik kom thuis na een lange dag
werken, en in plaats van een rustige avond moet ik eerst een
laadpaal zien te vinden.”

Buren delen dezelfde ergernis
Jayden is niet de enige die zich kapot
ergert.
Zijn buurt is een mix van
elektrische en niet-elektrische rijders. En bijna
iedereen met een EV heeft
hetzelfde probleem.
“We hebben zelfs een
groepsapp,” zegt hij lachend. “Daarin delen we updates: waar een laadpaal vrij is en wie
de buurman weer betrapt heeft.”
Maar de meesten durven er niks van te zeggen.
“Hij reageert agressief en intimiderend. Mensen willen die
confrontatie niet aan.”
Sommige buren
hebben handhaving
gebeld, maar het resultaat was hetzelfde.
Geen boete. Geen
waarschuwing. Helemaal niks.

Het meest frustrerende? Het is niet eens
illegaal
“Technisch gezien doet mijn buurman niets
verkeerd.”
Het parkeervak heeft
geen officieel
verbodsbord. De gemeente heeft verzuimd om een duidelijk
‘uitsluitend voor
elektrische voertuigen’-regel te plaatsen.
“Het draait om
fatsoen. Maar
fatsoen is blijkbaar niet voor iedereen vanzelfsprekend.”
En dat is de kern van het probleem.
De gemeente wil elektrisch rijden stimuleren, maar
doet niets om EV-rijders te beschermen.
Wat heeft het voor zin om
laadpalen te plaatsen als niemand handhaaft wie ze mag gebruiken?

De oplossing?
Volgens Jayden moet er snel
iets veranderen.
“Er zijn maar twee manieren om
dit aan te pakken”:
-
Strengere regelgeving
- Er moet een duidelijk verkeersbord komen
dat het verbiedt om zonder EV op de laadplek te staan.
-
Hogere boetes
- Maak de boetes fors, net als bij
foutparkeren op een invalideplek.
- “Als je €380 moet betalen,
denk je wel twee keer
na.“
Tot die tijd blijft hij iedere avond hetzelfde
doen:
- Zijn straat inrijden.
- Turen naar de
laadplekken.
- En hopen dat
zijn buurman er voor één
keer niet staat.
Maar diep van binnen weet hij het antwoord
al.