Actueel
Insider onthult: ´Bauers-soap is compleet in scène gezet´

De televisie-industrie staat bekend om haar zorgvuldig geregisseerde producties, maar recentelijk ligt deze praktijk steeds meer onder een vergrootglas. Zelfs bekende persoonlijkheden zoals Raven van Dorst, die doorgaans bekend staat om haar authenticiteit, ontkomen niet aan kritiek. Haar programma Boerderij Van Dorst wordt ervan beschuldigd minder echt te zijn dan wordt voorgespiegeld.
Kritiek op Boerderij Van Dorst
Raven van Dorst krijgt forse kritiek te verduren vanwege onthullingen over haar programma. Zo blijkt dat de BN’ers niet echt zelf klussen of koken. Volgens Ellen ten Damme zijn veel van de getoonde activiteiten slechts voor de sfeerbeelden. Terwijl de kijkers denken dat de gasten zelf koken, wordt het eten in werkelijkheid door een cateraar geleverd. Deze onthulling roept vragen op over de oprechtheid van het programma.
Frans Bauer onder de Loep
Een andere BN’er die onder vuur ligt, is Frans Bauer. Zijn kerstsoap lijkt op het eerste gezicht een hartverwarmend inkijkje in het gezinsleven, maar critici betwijfelen de spontaniteit van de scènes. Angela de Jong, columnist voor het AD, beschreef hem aanvankelijk als een authentieke en bescheiden huisvader. Maar ze werd al snel teleurgesteld door wat ze zag.
Kunstmatige Scènes
Angela de Jong kaartte aan hoe een bezoek van Frans aan een tuincentrum volledig geregisseerd was. In de uitzending klaagde Frans over de drukte van zijn leven met uitspraken zoals: “Zo ben je de ster in Rotterdam, zo loop je met je vrouw in het tuincentrum.” Maar volgens Angela was dit alles behalve spontaan; de cameraploeg was voor die dag ingepland en de situatie volledig georkestreerd.
Onnatuurlijke Interacties
De Jong wees ook op het gedrag van Frans’ zoon Christiaan, die tijdens de opnames overdreven gekke gezichten trok. Dit soort ingestudeerd gedrag versterkte volgens haar het gevoel van kunstmatigheid. Ze stelt dat het publiek beter verdient dan dit soort in scène gezette momenten, vooral van iemand met de reputatie van Frans Bauer.
Een Lichtpuntje in de Soap
Niet alle scènes in de kerstsoap van Frans Bauer vielen echter in slechte aarde bij Angela de Jong. De momenten waarin de familie een acht meter hoge kerstboom opzette, wist ze wel te waarderen. Deze scène ademde volgens haar meer spontaniteit en plezier uit, iets wat de kijkers waarschijnlijk hoopten te zien.
Advies aan de Familie Bauer
Angela besloot haar kritiek met een goedbedoeld advies aan de familie Bauer. Ze raadt hen aan om zich in de toekomst te concentreren op het beleven van gezellige familietradities zonder de constante aanwezigheid van camera’s. Dit zou volgens haar zowel authentieker zijn als prettiger om naar te kijken.
Wat Vindt U?
Het blijft een discussiepunt in de televisie-industrie: hoeveel mag een programma geregisseerd worden voordat het zijn authenticiteit verliest? Mediacourant nodigt lezers uit om hun mening te delen. Moet de familie Bauer zich opnieuw uitvinden, of hoort dit bij het spel van de televisie?

Actueel
Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”
Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.
Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk
Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.
In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.
Waarom Enschede ingrijpt
De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”
Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.
Een scooter vermomd als fiets
“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”
Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”
Wanneer gaat het fatbikeverbod in?
Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.
De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.
Wethouder: “Geen makkelijke opgave”
Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”
Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”
Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd
Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.
“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”
Enschede als voorbeeld voor andere steden?
Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.
Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.
Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?
Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.
Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.
Wat zegt de landelijke politiek?
Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?
Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.
Bekijk de video hieronder:
Conclusie: een duidelijke koerswijziging
Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.
Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.