Actueel
De schokkende reden waarom Marieke Elsinga ineens zo slecht presenteert – Dit zag niemand aankomen!
Marieke Elsinga krijgt al geruime tijd kritiek op haar presentatievaardigheden, en haar recente tv-optredens helpen haar imago niet bepaald. De shows waarin ze te zien is, zoals The Jump, worden door critici als teleurstellend bestempeld. Ook The Headliner, waarin ze binnenkort naast Jim Bakkum zal presenteren, lijkt niet bepaald een succes te worden. Tv-kenner Victor Vlam denkt te weten waarom Marieke’s tv-optredens zo ondermaats zijn en deelt zijn visie in de podcast De Communicado’s.
Een moeizame presentatiestijl
Volgens Victor is Marieke Elsinga op de radio bij Qmusic nog steeds goed in haar element en deed ze het vroeger bij RTL Boulevard ook prima. Maar zodra ze een strakker geregisseerd programma moet presenteren, zoals een quiz of talentenjacht, lijkt het alsof ze vastloopt.
“Toen ik haar bij The Jump zag, dacht ik meteen: dit is echt niet goed,” zegt Victor. “Tina Nijkamp en Angela de Jong hadden hier ook kritiek op en ik dacht hetzelfde. Maar ik vond het wat sneu om er ook nog eens op in te hakken. Toch moet ik zeggen: The Jump presenteert ze gewoon niet goed.”
Waarom lukt het haar niet?
Volgens Victor ligt het probleem in het strakke format van dit soort shows. Marieke is van nature spontaan en goed in losse, luchtige gesprekken. Maar bij een quiz of spelprogramma moet een presentator spanning opbouwen, kandidaten begeleiden en de kijker op het juiste moment uitleg geven. Dit vraagt om een meer gecontroleerde stijl, en daar loopt Marieke volgens hem op vast.
“Ze lijkt gevangen in een keurslijf waarin alles volgens een vast script moet verlopen,” legt hij uit. “Dat gaat haar niet natuurlijk af. Iemand als Robert ten Brink kan zo’n rol moeiteloos vervullen – bij hem voelt het organisch en vloeiend. Maar bij Marieke lijkt het alsof ze een rol speelt in plaats van dat ze echt in haar element is.”
Geen authentieke uitstraling
Een groot probleem is volgens Victor dat Marieke’s presentatie niet geloofwaardig overkomt. “Het voelt alsof ze de rol van quizmaster aan het acteren is. Je ziet dat ze niet volledig in haar element is, en dat merkt de kijker.”
Bij The Jump was dat al duidelijk zichtbaar, maar bij The Headliner, waarin ze binnenkort verschijnt, vreest Victor dat dit probleem zich opnieuw zal voordoen. “In The Headliner zit je als presentator ook in een keurslijf. Je hebt een vast format waarbinnen je moet opereren en kunt weinig improviseren. Als je niet op een natuurlijke manier in zo’n rol past, komt het snel geforceerd over.”
Somber vooruitzicht voor The Headliner
Het programma The Headliner werd bij de eerste aflevering al massaal afgekraakt. Dat voorspelt niet veel goeds voor Marieke’s debuut als presentatrice van de show. Victor denkt dat haar stijl simpelweg niet aansluit bij de eisen van dit soort programma’s.
“Een spelshow of talentenjacht presenteren vraagt om een hele andere aanpak dan radio maken of bij RTL Boulevard een gesprekje voeren,” concludeert hij. “Als presentator moet je de juiste toon kunnen zetten en het programma laten draaien om de kandidaten, niet om jezelf. Bij Marieke voelt het te gemaakt en dat gaat niet goed uitpakken.”
Of Marieke Elsinga haar draai nog weet te vinden in dit soort programma’s, blijft de vraag. Maar volgens critici en tv-kenners lijkt ze niet op haar plek in strak geregisseerde formats – en dat begint steeds meer kijkers op te vallen.
Actueel
Hugo Sigal openhartig over de feestdagen: ´Ben blij dat ik het nu anders aanpak´

Het afgelopen jaar was voor Hugo Sigal een periode van intens verdriet en verwerking. Sinds het overlijden van zijn geliefde Nicole in 2022 probeert de zanger zijn leven stap voor stap weer op te bouwen. Toch blijft de eindejaarsperiode een van de zwaarste momenten van het jaar, vooral nu de herinneringen aan Nicole tijdens de feestdagen extra hard binnenkomen.

Problemen begonnen al eerder
In een openhartig gesprek met Dag Allemaal blikt Hugo terug op de jaren voor Nicole’s overlijden en hoe de problemen al in 2016 begonnen. “Nicole kreeg toen al moeite om teksten te onthouden. We maakten ons zorgen, maar we probeerden tegelijk zo normaal mogelijk verder te doen.” Dit markeerde het begin van een langdurige en moeilijk te verwerken periode voor hen beiden, die uiteindelijk uitmondde in haar ziekte en overlijden.

Voor Hugo was de eindejaarsperiode altijd een tijd van warmte en gezelligheid. “De laatste jaren vierden we kerst en nieuw met familie, gewoon thuis. Dat waren momenten die we hard koesterden.” Deze mooie herinneringen maken de feestdagen echter ook extra moeilijk, aangezien hij zonder Nicole deze bijzondere momenten moet beleven.

Hoe Hugo de feestdagen anders aanpakt
Dit jaar heeft Hugo besloten het anders aan te pakken. In plaats van de feestdagen thuis door te brengen, waar hij constant werd geconfronteerd met het gemis van Nicole, kiest hij voor een afleiding. “Ik ben blij dat ik op die dagen kan werken. Zo kan ik mijn gedachten verzetten,” zegt Hugo.

Hij staat dit jaar op de planken van de winterrevue in ’t Witte Paad in Blankenberge, waar hij zich kan concentreren op zijn werk en de pijnlijke herinneringen wat op afstand kan houden. “Het is beter dan thuis te zitten, waar ik toch maar begin te piekeren. Dan denk ik terug aan Colleke en dat is niet zo plezant.”

Hoewel het werken hem helpt om de gedachten te verzetten, blijft de feestperiode een tijd van gemis. De warmte van de familie speelt echter een cruciale rol in Hugo’s herstel. “Op kerstavond ben ik uitgenodigd bij een van mijn petekinderen,” vertelt hij. De steun van zijn familie is dan ook een belangrijke factor die hem helpt door deze moeilijke periode heen te komen.

Steun van familie en werk
Het gemis van Nicole zal Hugo altijd bijblijven, maar hij kan rekenen op de steun van zijn familie en werk. “Het is moeilijk, maar gelukkig voel ik me gesteund door mijn familie en het werk. Dat helpt me om door te gaan,” zegt Hugo. Het blijft een zware tijd, maar Hugo is vastbesloten om door te zetten en de feestdagen op een andere manier door te brengen. Met de steun van zijn dierbaren en de afleiding van zijn werk probeert hij zijn leven langzaam maar zeker weer op te bouwen.

De feestdagen zullen voor Hugo altijd een moment van herinnering blijven, maar dit jaar kiest hij ervoor om het anders aan te pakken. En hoewel de pijn nooit helemaal verdwijnt, heeft hij de kracht gevonden om door te gaan, met de steun van zijn familie en werk als fundament.



