Connect with us

Actueel

Moeder met tatoeages krijgt geen kans op werk: ‘Ze beoordelen mij op mijn uiterlijk’

Avatar foto

Published

on

In een tijd waarin persoonlijke expressie steeds belangrijker wordt, lopen sommige mensen toch nog tegen grenzen aan. Zo ook Melissa Sloan, een moeder uit het Verenigd Koninkrijk met een opvallende passie: tatoeages. Met meer dan 800 tatoeages op haar lichaam is ze niet te missen. Maar waar haar liefde voor lichaamskunst voor haarzelf betekenisvol is, blijkt het in de praktijk lastig om daarmee geaccepteerd te worden. Vooral op de arbeidsmarkt ondervindt Melissa veel weerstand. Toch blijft ze strijdbaar.

Liefde voor lichaamskunst

Melissa begon rond haar twintigste met het zetten van tatoeages. Wat begon met één ontwerp, groeide al snel uit tot een levensstijl. Inmiddels telt haar lichaam honderden tatoeages, variërend van spinnenwebben tot symbolische teksten en religieuze kruizen. Veel daarvan zijn gezet door haar partner, in een stijl die ze zelf omschrijft als ‘huis-tuin-en-keuken’. Ze zegt: “Ik laat er meestal drie per week zetten. Het is mijn manier van mezelf zijn.”

Voor Melissa zijn tatoeages geen modeverschijnsel, maar een uiting van haar identiteit. Ze ziet haar lichaam als een canvas waarop ze haar leven, gevoelens en overtuigingen laat vastleggen. “Iedere tatoeage heeft een betekenis. Ze vertellen mijn verhaal,” legt ze uit.

Moeite met het vinden van werk

Ondanks haar positieve instelling merkt Melissa dat haar uiterlijk vaak een obstakel vormt in het dagelijks leven. Vooral op het gebied van werk vindt ze weinig begrip. In de afgelopen jaren heeft ze meerdere keren gesolliciteerd, onder andere voor banen als schoonmaker of medewerker in de openbare ruimte. Toch krijgt ze keer op keer nul op het rekest.

“Ik wil werken. Echt waar. Maar telkens als ik ergens op gesprek kom, merk ik dat mijn uiterlijk een probleem is. Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar ik zie het aan hun blik,” zegt Melissa. Ze vermoedt dat werkgevers haar niet vinden passen binnen het imago dat zij willen uitstralen. En dat frustreert haar enorm.

“Ik ben bereid hard te werken en elk werk te doen. Maar ik krijg niet eens de kans om dat te bewijzen,” vervolgt ze. Volgens Melissa zouden werkgevers voorbij haar uiterlijk moeten kijken en haar beoordelen op inzet, niet op verschijning.

Uitsluiting in het dagelijks leven

Niet alleen in haar zoektocht naar werk merkt Melissa de gevolgen van haar uiterlijk. Ook in haar sociale leven ondervindt ze tegenwerking. Een voor haar emotioneel moment was de kerstvoorstelling van haar kinderen. Melissa werd gevraagd om niet binnen te komen, maar vanaf de buitenkant te kijken. Haar uiterlijk zou volgens de schoolleiding ‘te opvallend’ zijn geweest.

“Ik stond buiten op het schoolplein, kijkend door het raam. Ik voelde me buitengesloten. Dat deed echt pijn,” vertelt ze. Ze geeft aan dat dit soort ervaringen haar soms onzeker maken, maar ze weigert zich aan te passen om ergens bij te horen.

Publieke opinie verdeeld

Melissa’s situatie roept gemengde reacties op. Sommigen vinden dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en steunen haar strijd voor acceptatie. Anderen begrijpen dat werkgevers en instellingen terughoudend zijn als het gaat om uiterlijke kenmerken die veel aandacht trekken.

Toch is de boodschap van Melissa helder: “Ik verwacht niet dat iedereen me mooi vindt. Maar ik wil wel met respect behandeld worden. Laat mij gewoon mezelf zijn.”

Voorstanders van meer inclusie wijzen op het belang van diversiteit op de werkvloer. Ze stellen dat authenticiteit en inzet belangrijker zijn dan uiterlijk. “De wereld verandert. Tijd dat oude vooroordelen plaatsmaken voor openheid,” aldus een van haar volgers op sociale media.

Een bredere maatschappelijke vraag

Het verhaal van Melissa gaat verder dan alleen haar persoonlijke situatie. Het werpt een belangrijke vraag op over de mate waarin we als samenleving bereid zijn om echt iedereen te accepteren. In een tijd waarin inclusie en diversiteit hoog op de agenda staan, is het opvallend dat uiterlijke kenmerken als tatoeages nog steeds voor veel discussie zorgen.

Hoewel tatoeages vandaag de dag breed geaccepteerd zijn in de mode en popcultuur, blijft het in meer traditionele sectoren een gevoelig onderwerp. Veel organisaties hebben (vaak onbewust) nog een voorkeur voor een ‘neutrale’ uitstraling. Dat botst met het recht van mensen om zichzelf te uiten op de manier die bij hen past.

Strijd voor acceptatie

Melissa laat zich echter niet ontmoedigen. Ze blijft solliciteren en vertelt haar verhaal in de media om aandacht te vragen voor wat zij ziet als ongelijkheid. Ze gelooft dat er een plek is voor iedereen – ook voor mensen die buiten het standaardplaatje vallen.

“Ik wil gewoon een kans. Ik ben moeder, ik werk graag, en ik heb liefde voor mijn kinderen. Dat is toch wat telt?” zegt ze. Haar verhaal raakt bij veel mensen een gevoelige snaar. Het toont hoe uiterlijk – hoe persoonlijk ook – nog steeds invloed heeft op hoe iemand behandeld wordt.

Positieve bewegingen in zicht?

Toch is er hoop. Steeds meer bedrijven laten in hun beleid ruimte voor diversiteit in uitstraling. Vooral in de creatieve sectoren, horeca en technologiebranche wordt minder waarde gehecht aan uiterlijke conformiteit. Daar gaat het vaker om wie je bent, wat je kunt en hoe je bijdraagt aan een positieve werksfeer.

Voor Melissa en mensen met soortgelijke ervaringen is dit een bemoedigende ontwikkeling. Het biedt perspectief op een toekomst waarin mensen worden beoordeeld op hun daden en niet op hun looks.

Tot slot

Het verhaal van Melissa Sloan is meer dan een persoonlijk relaas. Het is een oproep aan de samenleving om met andere ogen te kijken naar diversiteit. Tatoeages, piercings of andere uiterlijke kenmerken zeggen niets over iemands inzet, karakter of vermogen om goed werk te leveren.

Melissa’s boodschap is krachtig: “Beoordeel mij op wie ik ben, niet op hoe ik eruitzie.” In een tijd waarin we steeds vaker praten over gelijkheid, verdient haar verhaal een plek in dat gesprek.

De volgende keer dat iemand solliciteert met een opvallend uiterlijk, laten we dan vooral kijken naar hun motivatie, energie en potentieel. Want zoals Melissa zegt: “Iedereen verdient een kans om zich te bewijzen.”

Actueel

Aanhoudende kritiek op Pommelien Thijs: ´Zij verdienden het meer om Zomerhit te winnen´

Avatar foto

Published

on

De carrière van Pommelien Thijs blijft in een razend tempo omhoogschieten. Naast haar eerdere successen, won ze recent voor de tweede keer de titel van ‘Zomerhit’. Toch blijven de meningen over haar overwinning verdeeld. Nu mengt ook Pat Krimson, bekend van de 2 Fabiola-hits, zich in het debat over haar zomersucces.

Kritiek op ‘Atlas’ als zomerhit

In een interview met Het Laatste Nieuws, uitte Pat Krimson zijn mening over Pommelien Thijs’ winnende nummer ‘Atlas’. “Ik vind ‘Atlas’ geen echte zomerhit,” zegt hij eerlijk. De reden? Het nummer is al sinds februari uit, wat volgens Krimson niet past bij de typische zomerse vibe die een zomerhit moet uitstralen.

Krimson verwijst daarbij naar andere nummers die volgens hem meer in lijn liggen met het genre van de zomerhit. ‘Vuurwerk’ van Camille‘She’s after my piano’ van 2 Fabiola, en vooral ‘Als het weer zomer wordt’ van Gert & James beschouwt hij als echte zomerhits. Deze tracks hebben volgens hem het typische zomergevoel, iets wat ‘Atlas’ volgens hem minder uitstraalt.

Toch lof voor Pommelien Thijs

Hoewel Krimson zijn bedenkingen heeft over de keuze van ‘Atlas’ als zomerhit, heeft hij wel respect voor Pommelien Thijs’ prestaties.

“Los daarvan is ze goed bezig,” zegt hij. Hij erkent haar indrukwekkende prestaties, vooral het feit dat ‘Atlas’ maandenlang op nummer één heeft gestaan. In dat opzicht vindt hij haar overwinning zeker verdiend.

Krimson vergelijkt Pommelien zelfs met de legendarische Koen Wauters van Clouseau uit de jaren ‘90. “Net als bij Koen smelt ook iedereen weg bij Pommelien,” voegt hij eraan toe. Dit duidt op de brede aantrekkingskracht van de zangeres, die bij veel mensen in de smaak valt, ondanks de kritiek op de zomerhit.

Samenvatting

Pommelien Thijs blijft het gesprek van de dag, zowel positief als negatief. Terwijl Pat Krimson kritiek levert op de keuze van ‘Atlas’ als zomerhit, heeft hij bewondering voor haar succes. Hij vergelijkt haar zelfs met Koen Wauters en noemt haar carrière een fenomenaal succes. De meningen blijven verdeeld, maar één ding is zeker: Pommelien blijft de zomer van 2025 domineren met haar muziek en charisme.

Continue Reading