Actueel
Tygo Gernandt krijgt spreekverbod: ´Dit is wel heel raar!´
De controverse rond het vertrek van Tygo Gernandt uit Flikken Maastricht laait weer op. Nieuwe onthullingen suggereren dat zijn vertrek niet te maken had met de eerder gecommuniceerde ‘privéomstandigheden’, maar met ernstig wangedrag op de set. Volgens bronnen heeft Gernandt een medewerkster geïntimideerd, ongepaste handelingen verricht en haar fysiek aangevallen.

Incidenten op de Set
Het gedrag van Gernandt zou zo ernstig zijn geweest dat de getroffen medewerkster EMDR-therapie nodig had, gefinancierd door Warner Bros of AvroTros. Ondanks de ernst van de situatie, hebben beide partijen zich in stilte gehuld. RTL Boulevard’s Frank Dane en verslaggever Aran Bade kaarten het gebrek aan transparantie aan, waarbij ze zich afvragen waarom er geen duidelijke antwoorden worden gegeven over de situatie.

Mogelijke Geheimhoudingsverklaring
Het vermoeden bestaat dat de medewerkster een geheimhoudingsverklaring heeft moeten tekenen, wat haar zou verbieden om over de incidenten te spreken. Dit roept vragen op over de ethiek van dergelijke overeenkomsten, vooral wanneer het gaat om strafbare feiten.

Reacties uit de Media
De mediawereld, die doorgaans streeft naar transparantie en respectvol samenwerken, vindt het stilzwijgen rondom deze kwestie problematisch. Misdaadjournalist Jermaine Ellenkamp wijst erop dat als een geheimhouding onder druk is getekend, het slachtoffer alsnog de mogelijkheid heeft om zich uit te spreken.

Reactie van Tygo’s Management
Het management van Tygo Gernandt heeft aangegeven geen verdere mededelingen te doen, maar stelt dat de interpretatie van de gebeurtenissen door Privé onjuist is. Deze reactie laat ruimte voor speculatie over de werkelijke toedracht van de incidenten.

Deze onthullingen zetten druk op AvroTros en Warner Bros om meer duidelijkheid te verschaffen en hun rol in deze zaak te verantwoorden.
Actueel
Jeroen Meus verklapt groot geheim achter Dagelijkse Kost: ‘We kijken heel anders nu!’

In een nieuwe aflevering van de podcast Achter de Schermen heeft tv-chef Jeroen Meus (47) enkele verrassende details onthuld over zijn populaire kookprogramma Dagelijkse kost. Wat op televisie lijkt op een simpele, vlotte bereiding van gerechten, blijkt achter de schermen een veel complexere operatie te zijn. Meus waarschuwt zelfs: “Als ik dit vertel, ga je nooit nog op dezelfde manier kijken.”

Simultane opnames van vier gerechten
Tijdens de opnames van een aflevering worden er per dag maar liefst vier verschillende gerechten bereid. Dit klinkt misschien als een logische taakverdeling, maar in werkelijkheid is de opnamestructuur veel intensiever. “Eigenlijk draaien we die recepten simultaan door elkaar,” legt Meus uit. “Ik verwissel dus voortdurend van T-shirt, zodat we aan iets anders kunnen werken wanneer bijvoorbeeld de goulash in de oven staat.”

Een principiële keuze
Meus benadrukt dat deze aanpak niet alleen tijdswinst oplevert, maar ook een principiële keuze is. “In sommige kookprogramma’s hebben ze al een afgewerkt gerecht klaarstaan, maar daar krijg ik iets van,” zegt Meus met afkeer. “Dat is toch niet hetzelfde? Ik wil dat het gerecht dat ik in de oven steek, ook daadwerkelijk het gerecht is dat de kijker te zien krijgt.” Deze werkwijze zorgt ervoor dat de show authentieker voelt voor het publiek.

Soms loopt het mis
Toch is het niet altijd makkelijk om deze werkwijze toe te passen. “Soms loopt het mis,” geeft Meus eerlijk toe. “Het is best verwarrend, en af en toe vergeet ik wel eens van T-shirt te veranderen.” Een klein risico dat hij graag neemt om het programma zo realistisch en eerlijk mogelijk te houden.
Luchtige anekdote over zijn telefoonnummer
Naast de werkwijze op de set deelde Meus in de podcast ook een grappige anekdote over zijn telefoonnummer. Na de ophef rond een aflevering van Plat Préféré over Adolf Hitler in 2008 besloot Meus zijn nummer te veranderen, omdat hij merkte dat iedere journalist zijn privé-nummer had.

Maar wat hij niet wist, was dat zijn oude nummer werd toegewezen aan niemand minder dan muzikant en producer Jean Blaute. “Tijdens de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren sprak Jean me erover aan: ‘Zeg manneke, al uw maten bellen mij ’s nachts wakker,’” herinnert Meus zich lachend.

Door deze onthullingen krijgt Dagelijkse kost een nieuwe dimensie, en zal het publiek ongetwijfeld met andere ogen naar de volgende afleveringen kijken!