Actueel
Slecht nieuws voor automobilisten in Amsterdam: “hebben niks meer te zeggen”

Slecht nieuws voor automobilisten in Amsterdam: ‘We hebben niks meer te zeggen!’
Het wordt steeds moeilijker om met de auto door Amsterdam te rijden. Parkeren is onbetaalbaar, je staat langer vast in het verkeer en de maximumsnelheid in veel straten is inmiddels verlaagd naar 30 km/u. Maar dat is nog niet alles. De gemeente heeft besloten fietsers nog meer ruimte te geven op de rijbaan, wat automobilisten nog verder in het nauw drijft.
Fietsers op de rijbaan – een experiment dat automobilisten niet zien zitten
Vorig jaar voerde de gemeente Amsterdam een experiment uit om te testen of snelle fietsers op de rijbaan konden rijden. Dit gebeurde op twee drukke straten: de Constantijn Huygensstraat en de Bilderdijkstraat. De maximumsnelheid op de rijbaan werd beperkt tot 30 km/u, terwijl op het fietspad een adviessnelheid van 20 km/u gold. Omdat de verkeerswet dit officieel nog niet toestaat, moesten er speciale maatregelen genomen worden om deze proef te kunnen uitvoeren.
Het doel? Meer ruimte creëren voor fietsers en ervoor zorgen dat het verkeer ‘veiliger en efficiënter’ verloopt. Maar of dat in de praktijk ook echt zo werkte, is een heel andere vraag.
Fietsers blij, automobilisten gefrustreerd
Uit onderzoek bleek dat de meeste fietsers gewoon op het fietspad bleven rijden. Slechts 3 procent extra koos ervoor om op de rijbaan te fietsen. Toch waren de snelle fietsers die dit wél deden erg tevreden. Ze gaven aan dat ze meer vrijheid voelden en minder gehinderd werden door langzamere fietsers.
Voor automobilisten lag dat heel anders. Uit een enquête bleek dat slechts 26 procent van de automobilisten achter dit plan stond, terwijl maar liefst 68 procent hierop tegen was. Veel bestuurders vonden het onveilig, onnodig en zelfs gevaarlijk. Daarnaast gaf bijna twee derde van de ondervraagden aan dat de wegen hierdoor nog drukker aanvoelden.
En dit terwijl maar 3 procent van de fietsers daadwerkelijk op de rijbaan reed. Wat gebeurt er als dat percentage veel hoger wordt?
De gemeente zet door: meer experimenten op komst
Ondanks de tegenstand van automobilisten ziet de gemeente voldoende reden om door te gaan met deze experimenten. Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer) gaf aan dat de proef had laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan kunnen rijden.
Daarom komen er binnenkort meer tests. Er wordt gekeken naar nieuwe regels, zoals:
- Een maximumsnelheid voor fietsers op fietspaden (bijvoorbeeld 20 km/u);
- Verplichting voor elektrische vrachtfietsen om op de rijbaan te rijden;
- Experimenten in parken zoals het Rembrandtpark, Westerpark en Vondelpark, waar snelle fietsers langzamer moeten rijden.
Maar de meest opvallende maatregel? Er wordt zelfs gesproken over een verbod op elektrische auto’s in voetgangersgebieden, terwijl fietsen daar wél mogen blijven rijden. De reden? Elektrische voertuigen maken te weinig geluid, waardoor voetgangers ze minder snel opmerken.
Automobilisten: ‘We worden het verkeer uitgejaagd’
Voor automobilisten lijkt het alsof de gemeente hen steeds verder uit de stad probeert te weren. De afgelopen jaren zijn al verschillende maatregelen genomen die het autorijden minder aantrekkelijk maken:
- Betaald parkeren is in grote delen van de stad extreem duur geworden;
- De invoering van 30 km/u-zones vertraagt het verkeer enorm;
- Fietspaden worden steeds breder, terwijl rijbanen voor auto’s worden versmald;
- Autovrije zones worden uitgebreid, waardoor je met de auto steeds minder ver komt.
Al deze maatregelen leiden tot een groeiende frustratie onder automobilisten. Ze hebben het gevoel dat ze niet langer worden gehoord en dat de fietsers en voetgangers de volledige macht krijgen over het Amsterdamse verkeer.
Waarom kiest Amsterdam voor deze aanpak?
De gemeente wil van Amsterdam een fiets- en voetgangersvriendelijke stad maken. Dit past binnen het bredere beleid om duurzaam vervoer te stimuleren en de CO₂-uitstoot te verminderen. Minder auto’s op de weg betekent minder luchtvervuiling, minder geluidsoverlast en een betere doorstroming van fietsers en voetgangers.
Daarnaast wordt Amsterdam steeds voller, en dat betekent dat de stad moet kiezen waar de beperkte ruimte naartoe gaat. En die keuze lijkt steeds vaker in het voordeel van fietsers te vallen.
Wat betekent dit voor de toekomst?
De kans is groot dat de komende jaren nog meer rijbanen worden opengesteld voor fietsers, en dat auto’s nog verder worden beperkt. Dit kan betekenen dat:
- Meer 30 km/u-zones worden ingevoerd, zelfs op grote verkeersaders;
- Meer straten volledig autovrij worden gemaakt;
- Meer parkeervergunningen verdwijnen, waardoor bewoners minder makkelijk hun auto kwijt kunnen;
- Nieuwe regels voor fietsers worden getest, zoals snelheidslimieten en rijbaanverplichtingen voor bepaalde e-bikes.
Voor ondernemers en bewoners die afhankelijk zijn van hun auto kan dit een groot probleem worden. Hoe blijf je bereikbaar als steeds meer wegen en parkeerplekken verdwijnen?
Conclusie: Een stad zonder auto’s?
Amsterdam zet zich volledig in op fietsers en lijkt daarmee langzaam maar zeker de auto uit de stad te duwen. Voor veel Amsterdammers en forenzen betekent dit langer onderweg zijn, duurdere parkeerkosten en minder bewegingsvrijheid.
Tegelijkertijd biedt deze aanpak voordelen: schonere lucht, minder geluidsoverlast en een stad die veiliger is voor fietsers en voetgangers.
De grote vraag blijft: is er nog plek voor de auto in Amsterdam? Of zullen automobilisten uiteindelijk volledig uit het straatbeeld verdwijnen? Voor nu lijkt het erop dat de gemeente haar koers niet zal wijzigen en dat autobezitters steeds minder te zeggen hebben over het verkeer in hun eigen stad.

Actueel
Onze gedachten zijn bij Jack van Gelder: Wat een vreselijk verlies

Jack van Gelder in r0uw: moeder 0verleden op 99-jarige leeftijd
Jack van Gelder (74) verkeert in diepe r0uw na het 0verlijden van zijn moeder. De oud-presentator heeft in een interview met De Telegraaf bekendgemaakt dat zijn moeder, na een lang leven, op 99-jarige leeftijd is 0verleden aan de gevolgen van dementie.
Haar 0verlijden vond twee weken geleden plaats, maar Van Gelder heeft ervoor gekozen dit nieuws pas nu met de pers te delen. Op slechts een paar maanden na zou ze de bijzondere mijlpaal van 100 jaar hebben bereikt.
“Een groot gemis”
Hoewel hij in eerste instantie vrede had met haar 0verlijden, merkt Jack van Gelder nu pas hoeveel impact het op hem heeft.
“Ik had er in eerste instantie best wel vrede mee, want het is natuurlijk prachtig als je die leeftijd bereikt. Maar nu het afscheid achter de rug is, merk ik dat het bij mij toch niet helemaal in de koude kleren is gaan zitten. Het is een groot gemis.”
Het verdriet komt extra hard aan nu het definitieve afscheid achter de rug is. Het verlies van een moeder, zelfs op een hoge leeftijd, blijft een emotioneel beladen gebeurtenis.
Uithaal naar René van der Gijp
Van Gelder verscheen afgelopen zondag als gast bij het televisieprogramma De Oranjezondag, waar hij een scherpe uithaal deed naar René van der Gijp. De discussie ontstond naar aanleiding van geopolitieke spanningen, waar Van der Gijp zich totaal geen zorgen over maakte.
“Er komt helemaal geen 00rlog bij ons joh,” stelde de VI-analist luchtig.
Deze houding schoot bij Van Gelder in het verkeerde keelgat. Hij reageerde fel en gaf aan dat hij zich wél zorgen maakt over de toestand in de wereld. Daarbij haalde hij uit naar Van der Gijp:
“Ik slik geen pillen, dus ik zit in de realiteit.”
Met deze opmerking verwees hij naar het feit dat Van der Gijp openlijk antidepressiva gebruikt.
Social media-explosie: kritiek op Jack van Gelder
Zijn opmerking over antidepressiva zorgde op social media voor veel ophef. Veel mensen vonden de uitspraak ongepast en verkeerd geïnformeerd.
Een reactie op X (voorheen Twitter) luidde:
“Antidepressiva maken je niet blij of optimistisch. Het enige wat ze doen, is je stemming afvlakken, zodat je de dag door kunt komen zonder heftige pieken of dalen. Het betekent niet dat je de realiteit niet ziet.”
Na deze golf van kritiek besefte Van Gelder dat zijn woorden verkeerd waren overgekomen. Hij kwam al snel terug op zijn uitspraak en reageerde:
“Ik wilde René niet stigmatiseren, maar ik heb klaarblijkelijk een te simpel idee over antidepressiva gehad. Bedankt voor de info.”
Verdriet overschaduwt televisieoptreden
Terugblikkend op zijn optreden bij De Oranjezondag, geeft Van Gelder toe dat hij op dat moment “niet helemaal op zijn gemak” aan tafel zat.
“Het verlies van mijn moeder hakt er meer in dan gedacht,” zegt hij.
Zijn emoties speelden waarschijnlijk een rol in zijn felle reactie op René van der Gijp. Het verlies van een ouder, zelfs op hoge leeftijd, blijft een ingrijpende gebeurtenis die je gemoedstoestand beïnvloedt.
Veel steunbetuigingen voor Van Gelder
Ondanks de ophef over zijn uitspraken, krijgt Jack van Gelder veel steunbetuigingen van collega’s, fans en vrienden. Op social media laten talloze mensen weten mee te leven met zijn verlies.
“Sterkte Jack. 99 jaar is een prachtige leeftijd, maar een moeder verliezen blijft zwaar,” schrijft een volger op Facebook.
Anderen prijzen hem om het feit dat hij openlijk erkent dat hij verkeerd zat met zijn opmerking over antidepressiva.
“Mooi dat je terugkomt op je woorden en de kritiek serieus neemt,” reageert iemand.
Een tijd van r0uw en reflectie
Voor Jack van Gelder is deze periode er een van verdriet en reflectie. Het verlies van zijn moeder en de publieke ophef rondom zijn televisieoptreden laten zien hoe onvoorspelbaar en emotioneel beladen het leven soms kan zijn.
Wil jij Jack van Gelder een hart onder de riem steken? Laat je steunbetuiging achter in de reacties op Facebook.