Actueel
Simon Cowell vergaarde een fortuin met American Idol – ontmoet zijn enig kind dat niets zal erven
Simon Cowell heeft zich ontwikkeld van een onbekende werknemer bij een platenmaatschappij tot een van de meest invloedrijke figuren in de entertainmentindustrie. De Britse producent en tv-persoonlijkheid heeft een enorm imperium opgebouwd en is hoofdjurylid van verschillende wereldberoemde talentenjachten. Zijn directe, soms brutale stijl heeft hem een trouwe schare fans opgeleverd én een fortuin van honderden miljoenen dollars.

De opkomst van Simon Cowell
Cowell kreeg zijn eerste baan in de muziekindustrie nadat hij stopte met school. Dankzij zijn vader kon hij aan de slag bij platenmaatschappij EMI, waar hij verantwoordelijk werd voor het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe artiesten. Zijn eerste zelfstandige pogingen als label-eigenaar mislukten echter, waardoor hij terug bij zijn ouders moest gaan wonen. In plaats van te wanhopen, zag Cowell dit als een kans om opnieuw te beginnen. “Alles wat ik had, verdween – mijn huis, mijn Porsche – maar ik voelde me opgelucht,” vertelde hij later.
Cowell richtte vervolgens S Records op, waar hij artiesten als 5ive, Westlife en Jerome tekende. Jerome’s versie van Unchained Melody werd een grote hit, maar het was pas met talentenjachten dat Cowell zelf een ster werd.

Doorbraak met Pop Idol en American Idol
In 2001 werkte Cowell samen met Spice Girls-manager Simon Fuller om het programma Pop Idol te creëren. Het format werd een instant succes en katapulteerde Cowell naar wereldwijde bekendheid. Zijn handelsmerk – een strak T-shirt en de zin “I don’t mean to be rude, but…” – maakte hem legendarisch.
Een jaar later werd het programma in de VS overgenomen door Fox, waar het verderging als American Idol. De eerste seizoensfinale – gewonnen door Kelly Clarkson – trok maar liefst 26 miljoen kijkers. Cowell besefte al snel hoeveel geld er te verdienen was met talentenjachten en besloot zich volledig op deze tak van entertainment te richten.

Een miljoenenimperium
Cowell richtte de productiemaatschappijen Syco TV, Syco Film en Syco Music op en werd jurylid bij The X Factor en America’s Got Talent. Zijn scherpe tong en onvoorspelbare reacties bleven zijn handelsmerk, maar hij toonde ook een emotionele kant wanneer een optreden hem écht raakte.
Volgens CNN verdiende Simon Cowell in 2008 maar liefst 36 miljoen dollar, en in latere jaren groeide zijn inkomen verder:
- 2017: 45 miljoen dollar
- 2018: 41 miljoen dollar
- 2020: 50 miljoen dollar
In totaal wordt Cowells nettowaarde geschat op 600 miljoen dollar. Hij is niet alleen een zakenman, maar ook een filantroop. Tijdens de COVID-19 pandemie doneerde hij 1,5 miljoen dollar aan voedselbanken in de VS en het Verenigd Koninkrijk.

Simon Cowell en zijn uiterlijk
Met zoveel geld heeft Cowell zichzelf ook een luxe levensstijl gegund. Hij kocht een enorm landhuis in Malibu, Californië, en onderging diverse cosmetische behandelingen, waaronder botoxinjecties. In 2018 gaf hij toe dat hij een niet-chirurgische facelift had ondergaan: “Het doet vreselijk pijn, maar het verwijdert zonneschade en alle onzuiverheden.”
Later besefte Cowell dat hij wellicht te ver was gegaan. Zijn zoon Eric schrok zelfs van zijn uiterlijk. “Ik keek naar een oude foto en herkende mezelf niet,” gaf Cowell toe. Hij stopte volledig met botox en kiest nu voor natuurlijke gezichtsbehandelingen.

Gezondheid en 0ngelukken
Cowell heeft meerdere gezondheidsproblemen gehad. In 2017 werd hij met spoed opgenomen na een val van een trap door lage bl0eddruk. Zijn arts adviseerde hem een streng dieet zonder rood vlees, gluten of suiker.
In 2020 had Cowell een veel ernstiger 0ngeluk toen hij van een elektrische fiets viel en zijn rug brak. Hij onderging een zes uur durende 0peratie en kreeg een metalen plaat in zijn rug. Hij gaf toe dat hij geluk had gehad: “Ik besefte dat ik mijn ruggengraat had kunnen breken en nooit meer had kunnen lopen.” Zijn herstel verliep sneller dan verwacht en binnen twee dagen liep hij alweer rond.

Een toegewijde vader
Naast zijn zakelijke succes is Cowell ook een familieman geworden. In 2013 werd bekend dat hij en zijn vriendin Lauren Silverman een kind verwachtten. Hun zoon Eric werd geboren op Valentijnsdag 2014.
Cowell noemt vader worden het beste wat hem ooit is overkomen. “Ik aanbid hem. We houden van dezelfde dingen – Scooby Doo, Disney-films en lachen om de honden.”
Toch is Cowell niet van plan zijn fortuin aan Eric na te laten. “Ik geloof niet in geld doorgeven van generatie op generatie. Ik wil mijn geld nalaten aan goede doelen.”
Een indrukwekkende nalatenschap
Simon Cowell heeft niet alleen een imperium opgebouwd, maar ook zijn stempel gedrukt op de entertainmentwereld. Met zijn unieke stijl, scherpe commentaren en onmiskenbare talent om sterren te ontdekken, blijft hij een van de meest invloedrijke figuren in de industrie. Ondanks tegenslagen blijft Cowell vechten – en dat maakt hem een icoon.
Wat zou jij doen als je 600 miljoen dollar had? Laat het weten en deel dit artikel met anderen die Cowell’s werk bewonderen!
Actueel
SBS-baas John de Mol grijpt hard in rondom realityserie ‘de Hanslers’

“De Hanslers: van de Piste naar de Playa” begint als hit, maar komt nu in zwaar weer: waarom de sfeer rond de realityserie volledig is omgeslagen
Toen SBS hun nieuwe realityserie De Hanslers: van de Piste naar de Playa aankondigde, besloot de zender groot uit te pakken. Overal verschenen teasers, korte fragmenten en voorproefjes die kijkers nieuwsgierig moesten maken. En dat lukte. De eerste twee afleveringen trokken direct meer dan een miljoen kijkers – een droomstart voor ieder nieuw tv-format. Maar nu, enkele weken later, is er een compleet andere sfeer ontstaan. De serie, die bedoeld was als luchtig familievermaak, is veranderd in het middelpunt van een groeiend debat.

SBS neemt gas terug: commotie moet worden gedempt
Waar de zender in eerste instantie volop promotiemateriaal deelde, is de toon nu anders. Presentator Beau van Erven Dorens vertelde in zijn talkshow dat RTL Tonight geen beelden meer ontvangt van De Hanslers. Talpa, het mediabedrijf achter SBS, zou bewust hebben gekozen om geen nieuwe fragmenten meer te verspreiden.
Beau benadrukte dat de kijkcijfers voorlopig nog sterk zijn – gemiddeld zo’n 750.000 per aflevering – maar dat de zender de behoefte heeft om de rust rond het programma terug te brengen. De serie wordt namelijk al weken besproken in columns, talkshows en op sociale media, en die gesprekken zijn lang niet altijd positief. Vooral één van de hoofdpersonen, Monique Hansler, ligt onder een vergrootglas.
Het besluit om geen nieuw beeldmateriaal meer te delen lijkt dus een strategische keuze: de focus weghalen bij de online commotie en voorkomen dat de situatie verder oplaait.

De groeiende kritiek op Monique Hansler
Waar Monique in het begin van de serie nog werd gezien als een krachtige, directe moederfiguur, is de publieke opinie inmiddels verschoven. Haar houding in de afleveringen roept steeds meer vragen op. Sommige kijkers vinden haar opmerkingen scherp, anderen vinden haar te bepalend of confronterend.
Columniste Angela de Jong schreef dat Monique zich in de serie soms dominant opstelt en daarmee de toon van het programma aanzienlijk beïnvloedt. Volgens haar is de luchtige sfeer die eerdere realityseries – zoals Winter Vol Liefde – zo geliefd maakte, grotendeels verdwenen. De Jong stelt dat de nadruk in De Hanslers steeds meer is komen te liggen op onderlinge spanning, en minder op warmte of humor.
Deze kritiek wordt breed gedeeld door kijkers, die online aangeven dat ze zich ongemakkelijk voelen bij bepaalde scènes. Wat begon als een gezellige familiesoap, voelt nu meer als een serie waarin confrontaties centraal staan.

De serie slaat een andere toon aan
In gesprekken bij Beau vertelde Angela de Jong dat de realityserie anders is uitgepakt dan veel kijkers hadden verwacht. De sfeer zou veranderen van luchtig en vrolijk naar zwaar en soms zelfs ongemakkelijk. Volgens De Jong lijkt het alsof Monique regelmatig probeert de controle te houden over haar gezin, zowel in gesprekken als in beslissingen die anderen nemen. Dat zorgt soms voor momenten die voor de kijker onprettig zijn om te zien.
De charmante chaos van een drukke familie – doorgaans een geliefd element in realityseries – heeft nu plaatsgemaakt voor scènes waarin irritatie en spanning de boventoon voeren. En dat heeft effect: kijkers ervaren minder ontspanning en meer ongemak wanneer ze naar de afleveringen kijken.

Dochter Denise: van sprankelend middelpunt naar stille bijrol
Een van de meest besproken ontwikkelingen binnen de serie is de verandering in de houding van dochter Denise. In de eerste afleveringen werd zij gezien als een vrolijke, spontane persoonlijkheid. Ze bracht luchtigheid in de soms chaotische dynamiek en werd al snel geliefd bij het publiek.
Maar naarmate de afleveringen vorderden, lijkt die spontaniteit te zijn verdwenen. Denise oogt stiller, terughoudender en minder zelfverzekerd. Beau van Erven Dorens noemde de situatie zelfs “zorgwekkend om te zien”, omdat Denise steeds meer naar de achtergrond lijkt te verdwijnen.
Angela de Jong zei hierover dat Denise zichtbaar worstelt met de manier waarop haar moeder zich opstelt. Volgens haar is de verandering in Denises gedrag niet te missen, en dat roept veel reacties op bij kijkers, die zich afvragen hoe het achter de schermen met haar gaat.
Waarom SBS het promotiebeleid aanpast
Het besluit om geen nieuw beeldmateriaal meer te verspreiden, lijkt dus niet toevallig genomen. SBS lijkt voorzichtig te willen opereren in een situatie waarin het gesprek rond de serie niet meer over humor, vakantieavonturen en familiedynamiek gaat, maar vooral over kritiek op één persoon en de impact daarvan op de anderen in de serie.
De zender wil waarschijnlijk voorkomen dat de discussie verder escaleert. Een realityshow hoort bij voorkeur te zorgen voor herkenbare emoties en lichte spanning, niet voor aanhoudend maatschappelijk debat over persoonlijke interacties binnen een familie.
Door minder zichtbaar te zijn met promotie, hoopt SBS dat er minder voer is voor speculatie en dat de aandacht weer meer op de afleveringen zelf komt te liggen, in plaats van op de reacties eromheen.
De dunne lijn tussen entertainment en ongemak
Realitytelevisie is populair omdat het echte momenten laat zien. Maar dat betekent ook dat makers en zenders moeten balanceren tussen authenticiteit en kijkcomfort. In het geval van De Hanslers lijkt die balans op dit moment verstoord.
Kijkers geven aan dat de botsingen in de serie niet meer voelen als herkenbare familiefricties, maar als situaties die emotioneel zwaar aanvoelen. De lichte toon van het begin is vervangen door fragmenten waarin frustratie en spanning meer aanwezig zijn dan humor of liefde.
Veel fans schrijven online dat ze nog steeds kijken, maar steeds meer uit nieuwsgierigheid dan uit plezier. Anderen zijn afgehaakt omdat de serie hen een ongemakkelijk gevoel geeft.
Hoe kijkers reageren op de huidige situatie
Op sociale media wordt veel gesproken over hoe De Hanslers is veranderd. Waar in het begin volop werd gelachen om de drukke, soms chaotische Hansler-familie, overheerst nu bezorgdheid. Veel mensen schrijven dat ze hopen dat het goed gaat met Denise, en dat ze het moeilijk vinden om bepaalde fragmenten te bekijken.
Sommige kijkers vinden dat SBS juist transparant moet blijven en alles moet blijven tonen, omdat dat hoort bij realitytelevisie. Maar anderen vinden dat de zender verantwoordelijk moet omgaan met wat het uitzendt – zeker als zichtbare spanning impact lijkt te hebben op betrokkenen.
Wat betekent dit voor de toekomst van de serie?
De grote vraag is nu hoe De Hanslers zich verder zal ontwikkelen. Als de kritiek aanhoudt, kan SBS voor een belangrijke keuze komen te staan: doorzetten in de huidige stijl of terugkeren naar de luchtige toon waar kijkers aanvankelijk zo enthousiast over waren.
Mogelijk zal de productie proberen meer balans te brengen in het verhaal en te focussen op humor, warmte en familiedynamiek. Maar dat vraagt om een subtiele aanpak, zeker nu het publiek zo scherp meekijkt.
Succes en kritiek kunnen hand in hand gaan
De Hanslers laat zien dat realitysucces niet alleen draait om hoge kijkcijfers. Een serie kan veel aandacht krijgen, maar ook zwaar belast worden door aanhoudende kritiek. Wat begon als een ontspannen familieserie is nu uitgegroeid tot een onderwerp van discussie, waarbij emoties en meningen elkaar afwisselen.
Zolang SBS geen duidelijkheid geeft over hoe het verder wil met de serie, zal de discussie blijven doorgaan. Eén ding staat vast: De Hanslers heeft, ondanks alle ophef, een blijvende indruk achtergelaten—en de kijkers blijven voorlopig geboeid toekijken.