Connect with us

Actueel

Portiekflat in Den Haag bijna volledig ingestort na verwoestende explosie

Avatar foto

Published

on

Grote explosie in Haagse flat veroorzaakt ravage: meerdere slachtoffers naar ziekenhuis gebracht

Zaterdagochtend vroeg heeft een grote explosie aan de Tarwekamp in de Haagse wijk Mariahoeve voor een enorme ravage gezorgd. Een deel van een flat met drie verdiepingen stortte in, en er ontstond een hevige brand. Hulpdiensten zijn sindsdien druk bezig met bluswerkzaamheden en de zoektocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Tot nu toe zijn vier mensen naar het ziekenhuis gebracht.

Explosie en brand veroorzaken paniek

Rond 06:15 uur klonken harde knallen in de Haagse wijk Mariahoeve, waarna buurtbewoners de hulpdiensten inschakelden. De brand die na de explosie ontstond, werd snel opgeschaald naar een ‘zeer grote brand’. Volgens de brandweer zijn meerdere delen van de portiekflat ingestort, wat het werk van de reddingsdiensten bemoeilijkt.

Een woordvoerder van de hulpdiensten meldt dat er rekening wordt gehouden met maximaal twintig slachtoffers. Om die reden staan minstens twintig ambulances klaar om gewonden te vervoeren.

Urban Search and Rescue ingezet

Specialistische hulp is opgeroepen om mensen onder het puin te zoeken. Een team van Urban Search and Rescue (USAR), bestaande uit vier hondengeleiders en een bouwkundige, is ter plaatse gekomen om slachtoffers op te sporen. USAR is gespecialiseerd in situaties waarbij mensen bedolven of ingesloten zijn.

Enorme ravage rond de flat

De explosie heeft een enorme ravage veroorzaakt. Overal op straat liggen brokstukken en glas, en de ramen van geparkeerde auto’s zijn door de kracht van de explosie volledig vernield. Hoewel de vlammen inmiddels gedoofd zijn, blijft de rookontwikkeling aanzienlijk. Buurtbewoners krijgen het advies om ramen en deuren gesloten te houden en ventilatiesystemen uit te schakelen vanwege de rook.

Een jonge vrouw die in de flat woont, beschrijft het moment van de explosie: “Ik werd wakker en ineens stond mijn hele kamer te trillen. Ik keek uit het raam en zag een auto in de fik staan.”

Op beelden van het incident is te zien dat een auto voor de flat volledig in vlammen opging. Een man die vlakbij de flat woont, meldde dat hij drie knallen hoorde: “Eén bij de auto en twee aan de andere kant.”


Getuigen beschrijven chaos

Buurtbewoners waren in shock door de explosie en beschrijven het moment als angstaanjagend. Een bewoner die tegenover de flat woont, vertelt: “Ik voelde de vloer trillen, het wekte me direct.” Een ander voegt toe: “Ik hoorde een harde knal en zag mijn buurman naar buiten rennen. Kort daarna hoorde ik nóg een harde explosie.”

Een bus met ongeveer vijftien omwonenden is van de rampplek weggereden, vermoedelijk om ze elders op te vangen. Het is nog onduidelijk waar deze mensen naartoe zijn gebracht.


Hulpdiensten werken onder grote druk

De situatie trekt veel aandacht van voorbijgangers en buurtbewoners, maar hulpdiensten vragen mensen om afstand te houden. Fotografen en andere nieuwsgierigen worden op afstand gehouden om de hulpdiensten voldoende ruimte te geven. HTM-bussen staan gereed bij de locatie om getroffen buurtbewoners op te vangen.

De burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen, was zaterdagochtend kort aanwezig op de locatie. Hij werd rond 07:30 uur geïnformeerd door de officier van dienst. Volgens een woordvoerder van de burgemeester vertrok hij snel daarna om de hulpdiensten de ruimte te geven om hun werk te doen.


Oorzaak van de explosie onbekend

De oorzaak van de explosie is nog niet vastgesteld. Hulpdiensten doen onderzoek naar wat er precies is gebeurd. In eerdere vergelijkbare gevallen werd de oorzaak vaak gevonden in een gaslek, maar het is op dit moment nog te vroeg om conclusies te trekken.

De politie en brandweer zijn bezig met een nauwkeurige analyse van de locatie en hopen snel meer duidelijkheid te kunnen geven. Inwoners van Den Haag worden via lokale media op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.


Slachtoffers en hulpverlening

Tot nu toe zijn vier mensen naar het ziekenhuis gebracht. De aard van hun verwondingen is nog onbekend, maar gezien de omvang van de explosie en de instorting van de flat is de kans groot dat er meer slachtoffers zijn. Hulpdiensten blijven zoeken naar overlevenden onder het puin, met behulp van speurhonden en gespecialiseerd materiaal.


Grote zwarte rookwolken boven Mariahoeve

De impact van de explosie is niet alleen voelbaar, maar ook zichtbaar in de wijde omgeving. Grote zwarte rookwolken hangen boven Mariahoeve, wat voor veel bezorgdheid zorgt bij omwonenden. Mensen in de buurt wordt aangeraden om binnen te blijven totdat de situatie onder controle is.


Eerdere incidenten in Nederland

Explosies zoals deze hebben Nederland in het verleden vaker opgeschrikt. Vaak zijn gaslekken de boosdoener, maar het kan ook gaan om ongelukken met elektrische apparaten of zelfs opzettelijke acties. De exacte oorzaak van de explosie aan de Tarwekamp moet nog worden vastgesteld, maar de omvang en ernst van het incident maken het een van de meest verwoestende explosies van de afgelopen jaren.


Hulpdiensten blijven hard werken

Hulpdiensten in Den Haag blijven onder grote druk werken om slachtoffers te redden en de situatie onder controle te krijgen. De focus ligt nu op het vinden van mensen die mogelijk vastzitten onder het puin en het assisteren van buurtbewoners die hun woningen hebben moeten verlaten.

Met de inzet van USAR en andere gespecialiseerde teams hoopt men snel meer duidelijkheid te krijgen over het aantal slachtoffers en de oorzaak van de explosie. Tot die tijd blijft de situatie zorgwekkend, en bewoners in de omgeving worden gevraagd waakzaam te blijven.


Blijf op de hoogte

Voor de laatste updates over de situatie aan de Tarwekamp in Den Haag, wordt geadviseerd om het liveblog van lokale media en de updates van de hulpdiensten te volgen. Het incident benadrukt het belang van snelle en doeltreffende hulpverlening in noodsituaties zoals deze.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading