Connect with us

Actueel

Populaire zangeres (63) overleden bij zwaar ongeval 😞

Avatar foto

Published

on

De muziekwereld is in diepe rouw na het onverwachte overlijden van de geliefde soulzangeres Angie Stone. De Amerikaanse zangeres, bekend om haar unieke stemgeluid en invloedrijke carrière in de R&B- en soulmuziek, is op 63-jarige leeftijd om het leven gekomen bij een ernstig auto-ongeluk.

 

Stone, die drie keer werd genomineerd voor een Grammy, was nog volop actief in de muziekwereld. Haar plotselinge overlijden laat een grote leegte achter bij haar fans, collega-artiesten en dierbaren.


Dodelijk ongeval na optreden

Het fatale ongeluk vond plaats in Montgomery, Alabama, waar Stone en haar bandleden net een optreden hadden gegeven. Volgens lokale media zat de zangeres met negen andere personen in een busje dat betrokken raakte bij een ernstig verkeersongeval.

Op beelden van het incident zijn de wrakstukken van het busje en duidelijke slipsporen op de weg te zien. Hoewel meerdere inzittenden gewond raakten, was Angie Stone de enige die het ongeluk niet overleefde.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar konden niet voorkomen dat Stone ter plekke aan haar verwondingen bezweek. De exacte oorzaak van het ongeval wordt momenteel onderzocht, maar autoriteiten sluiten niet uit dat slechte weersomstandigheden een rol hebben gespeeld.

 


Muziekwereld in rouw

Over de hele wereld wordt met verslagenheid gereageerd op het overlijden van Angie Stone. Artiesten, fans en muziekliefhebbers delen massaal hun verdriet en herinneringen aan de legendarische zangeres.

Een woordvoerster van Stone gaf een korte verklaring aan het Amerikaanse magazine TMZ:

“Haar stem en spirit zullen voor altijd voortleven in de harten van degenen die ze heeft geraakt. Angie was een icoon, een inspiratie en een geweldige vrouw. Haar nalatenschap zal nooit verdwijnen.”

Ook prominente artiesten uit de soul- en R&B-wereld, waaronder Erykah Badu, Jill Scott en Alicia Keys, hebben op sociale media hun medeleven betuigd.

“Ik kan het niet geloven. Angie heeft een onuitwisbare stempel gedrukt op onze muziek en cultuur,” schreef Erykah Badu op Instagram.

Jill Scott voegde toe: “Een enorme inspiratiebron is van ons heengegaan. Rust zacht, koningin.”

 


Een carrière vol hoogtepunten

Angie Stone begon haar carrière in de jaren ’70 als lid van de vrouwelijke rapgroep The Sequence. De groep werd bekend met de hit ‘Funk You Up’, een nummer dat later door het tijdschrift Rolling Stone werd bestempeld als het eerste rapnummer dat door vrouwen werd gemaakt.

Haar succes binnen de muziekindustrie nam alleen maar toe. Na haar tijd bij The Sequence werkte Stone samen met grootheden als D’Angelo, Prince en Lenny Kravitz.

Als solo-artiest brak ze definitief door in de late jaren ’90. Haar debuutalbum Black Diamond (1999) werd een groot succes en leverde haar meerdere award-nominaties op.

Maar het was haar album Mahogany Soul (2001) dat haar definitieve status als R&B-icoon bevestigde. Op dit album stond onder andere haar grootste hit:

🎵 ‘Wish I Didn’t Miss You’

Dit nummer werd een wereldwijde klassieker en blijft een van de meest geliefde R&B-nummers aller tijden.

Ook in de daaropvolgende jaren bleef Stone succesvolle albums uitbrengen, waaronder Stone Love (2004) en Love Language (2023), haar meest recente werk.


Niet alleen zangeres, maar ook actrice

Naast haar indrukwekkende zangcarrière was Angie Stone ook actief als actrice. Ze speelde onder andere in de films The Hot Chick en The Fighting Temptations, waarin ze naast Beyoncé te zien was.

Daarnaast verscheen ze regelmatig in televisieprogramma’s en realityshows, waar ze haar authentieke en warme persoonlijkheid liet zien.

Stone stond bekend als een vrouw met een grote passie voor muziek en kunst, maar ook als iemand die haar ervaringen en levenslessen graag deelde met haar fans.


Een onvergetelijke nalatenschap

Met haar unieke stemgeluid, tijdloze muziek en impact op de R&B-wereld laat Angie Stone een indrukwekkend erfgoed achter. Ze was een pionier in de muziek, een inspiratiebron voor vele generaties en een vrouw die altijd trouw bleef aan zichzelf.

Fans over de hele wereld nemen afscheid van een icoon die muziek met zoveel gevoel en ziel bracht.

Rust zacht, Angie. Jouw muziek leeft voort.

🎶 ❤️

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading