Actueel
Peter Gillis in grote problemen: ´Adverteerders trekken handen massaal van hem af´
Het lijkt erop dat Peter Gillis, ondanks de grote kans op een gevangenisstraf, gewoon met zijn realityserie Massa is Kassa op televisie blijft. Talpa heeft besloten om het veertiende seizoen uit te zenden, maar volgens media-expert Tina Nijkamp zou dit weleens het laatste seizoen kunnen zijn. De reden? Een gebrek aan adverteerders die nog met het programma geassocieerd willen worden.

Controversiële terugkeer
Dat Peter Gillis in ernstige juridische problemen zit, is al langer bekend. De realityster is verwikkeld in een rechtszaak waarin hij verdacht wordt van mishandeling. Dit zou normaal gesproken een reden kunnen zijn voor een tv-zender om afstand te nemen, maar SBS6 kiest er toch voor om het nieuwe seizoen van Massa is Kassa uit te zenden.

Volgens reclamevakblad Adformatie heeft Talpa hiermee een groot risico genomen. Niet alleen vanwege de reputatieschade, maar vooral omdat veel bedrijven niet meer geassocieerd willen worden met Peter Gillis. Dit betekent dat het voor SBS6 een grote uitdaging wordt om de reclameblokken rond het programma gevuld te krijgen.

Adverteerders stappen op
Veel bedrijven houden tegenwoordig rekening met hoe hun merk overkomt bij het publiek. Waar vroeger alleen financiële cijfers telden, wordt nu ook gekeken naar de reputatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Een controversiële tv-persoonlijkheid als Peter Gillis past daar niet in, en dat merken de reclamemakers.

Volgens Adformatie hebben veel grote adverteerders al aangegeven dat zij niet willen dat hun merk te zien is in de reclameblokken rondom Massa is Kassa. De Bond van Adverteerders heeft zelfs een officieel advies uitgebracht waarin bedrijven worden afgeraden om te adverteren in de buurt van programma’s die niet stroken met hun merkwaarden.

Financiële gevolgen voor Talpa
Tina Nijkamp, oud-zenderbaas van SBS6, denkt dat deze situatie het einde van Massa is Kassa kan betekenen. “Zonder adverteerders is een tv-programma nauwelijks rendabel”, schrijft ze op Instagram. “In plaats van dat het programma geld oplevert, zal het nu waarschijnlijk geld kosten.”

SBS6 en Talpa Network lijken zich weinig aan te trekken van de negatieve publiciteit rondom Peter Gillis, maar Nijkamp voorspelt dat de gevolgen groter zijn dan ze nu inschatten. “Als je geen advertenties verkoopt, verdien je niets. En als je geen inkomsten hebt, is een programma niet meer houdbaar.”

Laatste seizoen?
Het lijkt er sterk op dat SBS6 nog een laatste poging doet om Massa is Kassa te laten slagen, maar zonder inkomsten uit advertenties zal het moeilijk worden om het programma in de toekomst te blijven uitzenden. Volgens Nijkamp is de kans groot dat dit veertiende seizoen ook meteen het laatste is.

Met een afbrokkelende reputatie, juridische problemen en een dalend aantal adverteerders is de toekomst van Massa is Kassa onzeker. De komende maanden zullen uitwijzen of het programma nog levensvatbaar is, of dat het definitief van de buis verdwijnt.
Actueel
Ward Lemmelijn in shock door vrouwelijke fans: ‘Plots trok ze haar blouse omhoog’

Roeier Ward Lemmelijn (28), bekend van Dancing with the Stars en The Masked Singer, heeft op Radio 2 openhartig gesproken over de vreemde en soms ongemakkelijke avances die hij ontvangt van vrouwelijke fans sinds zijn bekendheid. De sporter is steeds vaker te zien op televisie en is volgens Goeiemorgen Morgen-presentator Peter Van de Veire uitgegroeid tot een ware vrouwenmagneet. Dit brengt helaas ook de nodige merkwaardige verzoeken met zich mee.

Van mama’s tot ChatGPT-gedichtjes
Ward benadrukt echter dat hij niet ingaat op deze privéberichten. “Maar ik antwoord niet op die DM’s,” zegt hij zelfverzekerd. De verzoeken die hij ontvangt variëren van mama’s die eerst zichzelf aanprijzen, maar later beseffen dat ze misschien te oud zijn en dan hun dochter naar voren schuiven, tot prachtige gedichtjes die volgens Ward duidelijk met ChatGPT zijn gemaakt. “Die waren niet eens zat hé!” voegt hij daar met een glimlach aan toe.

Bizarre ervaring op straat
De meest bizarre ervaring die Ward heeft meegemaakt, gebeurde op straat. “Ik wandelde gewoon op straat toen een groep vrouwen vroeg om een foto. Ik was vriendelijk, nam de foto en wenste hen nog een fijne dag.” Maar net toen hij wilde doorlopen, draaide één van de vrouwen zich om en trok plots haar blouse omhoog. “En die waren niet eens zat, hè. Dat was gewoon midden in de stad,” vertelt hij met een verbaasde blik. “En ik dacht alleen maar: wow… wat zeg je dan?”

Het omgekeerde #MeToo?
Peter Van de Veire reageerde met een grap: “Dit is het omgekeerde van #MeToo.” Het was een merkwaardige situatie voor Ward, die zich zichtbaar ongemakkelijk voelde bij de ongewenste benadering. “Nu weet je hoe het voelt om Ruben Van Gucht te zijn!” voegde Van de Veire er lachend aan toe, verwijzend naar de vele aandacht die vrouwelijke tv-persoonlijkheden vaak krijgen.

Reacties en ongemakkelijke situaties
Ward is duidelijk niet op zoek naar deze soort aandacht en laat weten dat hij dit soort avances het liefst negeert. Hoewel hij een vriendelijke en toegankelijke uitstraling heeft, toont hij zich bewust van de ongemakkelijke kanten van beroemd zijn. In de toekomst zal hij dus waarschijnlijk meer leren omgaan met zulke ongewenste situaties, waarbij hij in ieder geval benadrukt dat hij zijn privéleven graag privé houdt.

Een vrouwenmagneet met grenzen
Ward Lemmelijn blijft dus vriendelijk en beleefd, maar laat duidelijk weten dat er grenzen zijn. Fans kunnen hem best een foto vragen, maar dat betekent niet dat hij openstaat voor fysiek ongemakkelijke of intieme verzoeken. Hij blijft een charmeur, maar zoals iedere persoon met een publieke rol, heeft ook hij recht op respect en privacy.