Connect with us

Actueel

Monique en Mike Hansler compleet gesloopt na eerste aflevering van De Hanslers!

Avatar foto

Published

on

De Hanslers openen met een klap: première veroorzaakt stortvloed aan kritiek, frustratie en fascinatie

Maandagavond was het zover: de eerste aflevering van De Hanslers: van de Piste naar de Playa ging in première, met moeder Monique Hansler als absolute spil van het programma. De verwachtingen waren hoog, de ophef vooraf enorm, en de reacties na afloop allesbehalve mild. Het publiek had zich al flink opgewarmd nadat de afgelopen weken meerdere fragmenten uitlekten en Denise — de ex-vriendin van Mike — publiekelijk haar verhaal deed over de relatiebreuk en de spanningen met Monique. De serie begon dus niet met een schone lei, maar met een reeds rokend vuurtje waarop de eerste aflevering alleen maar meer olie gooide.

Het werd een televisieavond waar menig kijker nog lang niet over uitgepraat raakt. Niet alleen kijkers, maar ook televisiemakers, columnisten en mediawatchers hebben hun oordeel klaar. En dat oordeel is onverbiddelijk: De Hanslers is een programma dat je óf mateloos intrigeert, óf diep irriteert — maar vrijwel niemand laat het onberoerd.


Kritiek vanaf minuut één: Monique bepaalt de sfeer, en dat valt verkeerd

De toon werd direct gezet door Mo zelf, die in de eerste aflevering scherp, direct en zeer aanwezig is. Haar persoonlijkheid domineerde de aflevering volledig. Voor sommige kijkers is die uitgesproken houding vermakelijk — maar de meerderheid lijkt zich vooral enorm te ergeren.

De Telegraaf vatte het sentiment hard samen:

“Vier verhuiswagens nog niet genoeg voor het ego van schoonloeder Monique. Het programma heeft een hoog irritainment-gehalte.”

Volgens de krant lijkt Monique’s gedrag zó uitgesproken dat je bijna hoopt dat het gespeeld is. Maar, zoals De Telegraaf opmerkt: “Iets doet vermoeden dat dat niet het geval is.”

En precies daar schuilt de kracht én de valkuil van het programma. De Hanslers zet een familie neer zoals ze is — inclusief fricties, directheid en botsende karakters. Voor realitytelevisie kan dat heerlijk rauw zijn, maar het kan ook de grens van ongemak overschrijden voor de kijker.


Victor Vlam: “Extreem eentonig door één dominant karakter”

Mediakenner Victor Vlam sluit zich bij de kritiek aan. Volgens hem is het centrale probleem van De Hanslers dat Monique zó dominant is dat alle andere persoonlijkheden in het niets verdwijnen.

“Het probleem met De Hanslers is dat Monique irritant dominant is en er geen andere uitgesproken karakters tegenover staan. Het is daarom extreem eentonig.”

Volgens Vlam lijkt het format te hangen op de frictie, maar omdat die frictie voortdurend uit dezelfde hoek komt, mist het programma balans. Je ziet één spanningslijn, maar geen tegenkleur — iets wat reality-tv vaak juist sterk maakt.

Ook hij merkt op dat het programma voor hem aanvoelde alsof er behoorlijke regiehanden in zaten:

“Een verhuiswagen die te klein is, een aanbetaling die zogenaamd niet is voldaan… dat zijn klassieke trucs waarmee realityseries kunstmatig spanning proberen te creëren.”

Of het daadwerkelijk zo ontworpen is of dat de gebeurtenissen simpelweg toevallig dramatisch uitpakken, blijft onduidelijk. Maar voor veel kijkers voelt de chaos te toevallig.


Johan Derksen: kritisch, maar tóch verslaafd

Tijdens de uitzending van Vandaag Inside kwam Johan Derksen met forse woorden, maar tegelijkertijd met een opvallende bekentenis: juist omdat het programma hem zo frustreert, blijft hij kijken.

Volgens hem is Monique het prototype van “de lastigste schoonmoeder die je je kunt voorstellen”, wat door veel kijkers herkend wordt. Hij noemt Mike “een weinig daadkrachtige zoon” en ziet dat vader Peter nauwelijks aanwezig is in de dynamiek. Over Denise — die inmiddels de ex van Mike is — zegt hij dat zij in een kwetsbare positie zat, maar door Monique weinig ruimte kreeg.

Derksen vatte het spottend samen:

“Het is allemaal zó irritant dat je automatisch blijft kijken. Je kunt je er zó aan ergeren dat je elke week inschakelt.”

Dat paradoxale effect is bekend in televisieland: irritatie is soms net zo’n sterke kijkmotivatie als sympathie.


Tv-columnist Alex Mazereeuw: ‘Het voelt moreel ongemakkelijk’

Ook tv-recensent Alex Mazereeuw van De Volkskrant was niet mild. Hij ziet in de timing en opzet van de serie iets dat schuurt. Vooral de manier waarop de relatiebreuk tussen Mike en Denise plotseling naar voren kwam vlak voor de première, stoort hem enorm.

“Ik krijg er een vies gevoel bij, omdat die relatiebreuk nu als een soort pr-middel wordt ingezet. Moeten we daar nu lekker mee vermaakt worden?”

Volgens hem voelt het alsof een persoonlijk drama commercieel wordt benut. Dat roept bij kijkers én critici morele vragen op. Toch ziet ook Mazereeuw de aantrekkingskracht van het format, hoe moe hij er zelf ook van wordt:

“Ik word al moe van het programma voor het begonnen is.”


Publieksreacties: frustratie, verbazing en toch… veel kijkers

Online werd de première het gesprek van de avond. De hashtag #DeHanslers explodeerde op X met duizenden berichten die varieerden van humoristisch en cynisch tot uitgesproken kritisch.

Veel kijkers reageerden verbaasd over hoe direct de sfeer in het gezin is. De spanning tussen Monique en Denise was zichtbaar. De soms harde opmerkingen van Monique werden breed gedeeld en besproken.

Hoewel sommige reacties te ver gingen — iets waar programmamakers zich zorgen om maken — was de algemene tendens dat het publiek zich vooral niet kon voorstellen hoe intens de dynamiek in het gezin was.

De kijker zat er klaar voor, mét popcorn, maar voelde tegelijkertijd ongemak.


Waarom De Hanslers ondanks alles een televisiehit kan worden

De reeks bevat precies de ingrediënten die een realityserie nodig heeft om in het geheugen te blijven hangen:

  • sterke karakters

  • onderlinge frictie

  • herkenbare emoties

  • een vleug exotische setting (de beachclub in Spanje)

  • en net genoeg chaos om te blijven kijken

Vergelijkbare series zoals De Meilandjes en Chateau Bijstand bewezen al dat Nederland dol is op uitgesproken families die hun leven zonder filter delen. De Hanslers doen hetzelfde, maar op een rauwere, directere manier.

Dat kan zorgen voor langdurige kijkcijfers — of juist voor een snelle afhakerij, als de irritatie de overhand neemt.


Wat gaan de kijkcijfers doen?

Vandaag worden de definitieve cijfers van de première verwacht. De verwachting onder mediakenners is dat de eerste aflevering dankzij alle ophef en nieuwsgierigheid “redelijk tot goed” zal hebben gescoord.

Maar de cruciale vraag blijft: blijft het publiek terugkomen?

Zowel Nijkamp als Derksen denkt dat de reacties, hoe kritisch ook, juist zorgen voor een hoger kijkpercentage in de tweede aflevering. Wie zich ergert, kijkt immers opnieuw mee — dat is de paradox van reality-tv.


Conclusie: De Hanslers heeft de aandacht, maar betaalt een prijs

De eerste aflevering heeft precies gedaan wat een realityserie wil: mensen laten praten. De kritiek is stevig, de meningen zijn scherp, maar het programma is allesbehalve saai.

Monique is een centrale figuur die polariseert — maar in televisieland is dat vaak precies wat werkt.

Nu is het aan SBS6 om te zorgen dat dit geen kortstondige hype wordt, maar een blijvend kijkcijferkanon. Eén ding is zeker: De Hanslers is niet onopgemerkt begonnen — en Nederland kijkt massaal mee, of het nu met plezier of ergernis is.

Actueel

Zoon Bridget Maasland: Ik schaam me voor mijn moeder

Avatar foto

Published

on

Mees zet zijn moeder Bridget Maasland heerlijk voor het blok – en haar reactie zegt alles

Het leven van een bekende Nederlander gaat zelden ongemerkt voorbij, maar achter de schermen blijft het vaak verrassend alledaags. Dat bewijst Bridget Maasland opnieuw in een luchtig én herkenbaar moment met haar zoon Mees. Tijdens een gezamenlijke sportsessie legde Mees zijn moeder vast op een wel heel oncharmant moment — en dat leverde niet alleen veel gelach op, maar ook een typisch moeder-en-zoon-situatie waar half Nederland zich moeiteloos in herkent.

Want hoe glamoureus Bridget ook overkomt op televisie en social media, haar puberzoon ziet natuurlijk vooral zijn moeder. En precies dát maakt dit verhaal zo leuk, menselijk en herkenbaar. Want uiteindelijk zijn zelfs de meest gelikte BN’ers thuis gewoon iemand met een joggingbroek aan, zonder make-up, buiten adem op de fitnessvloer.

‘Mam, leuke still gemaakt!’ – en daar ga je dan

Bridget deelt het moment zelf met veel humor op Instagram. Ze plaatst een screenshot van het videootje dat Mees tijdens het sporten maakte. Daarop is ze te zien in een pose die elke ouder herkent: nét even ongemakkelijk, nét even bezweet, nét even niet Instagram-waardig.

Met een knipoog schrijft ze erbij:

“’Mam, leuke still gemaakt!’”

De zin draagt de typische toon van een tienerzoon die precies weet hoe hij zijn moeder kan plagen, zonder een grens over te gaan. Bridget lijkt het heerlijk te vinden. Het is dat kleine duwtje onderling, dat plagerige, dat je alleen hebt met iemand die je door en door kent — en waarmee je een band hebt die tegen een stootje kan.

Mees heeft z’n moeder eerder ook al op speelse manier voor de gek gehouden, maar deze keer was het raak omdat het screenshot wel héél onvoordelig was. Geen glamfilter, geen studiolicht, geen make-up. Gewoon Bridget als mens: sportend, puffend en totaal niet bezig met een camera. Precies dát maakt het moment geliefd bij haar volgers.

Tussen humor en schaamte — puberlogica in z’n puurste vorm

Iedere ouder die een tiener in huis heeft, weet hoe dit werkt. Puberjaren komen standaard met een scheut ongemak richting ouders: je moeder is al snel “gek”, “druk”, “te enthousiast” of “te zichtbaar”. Zeker als ze ook nog eens op tv komt.

Voor Mees is het extra uitdagend: zijn moeder is een van de meest herkenbare gezichten van RTL Boulevard, met duizenden ogen op haar gericht. Dan is het des te verleidelijk om haar juist thuis even terug te brengen tot… simpelweg ‘mam’. En blijkbaar doet hij dat met veel plezier.

Dat Mees dat deel graag laat zien — vooral het niet-glamoureuze deel — maakt hem juist enorm geliefd bij het publiek. Het is aandoenlijk, herkenbaar en bovendien heel menselijk. En de manier waarop Bridget ermee omgaat, maakt alles nóg sympathieker.

Bridget kan erom lachen — gelukkig maar

Het mooiste aan dit alles is dat Bridget het niet probeert te verbloemen. In plaats van boos te worden of de foto te verbannen naar de digitale prullenbak, deelt ze het vrolijk met de wereld. Het laat zien dat ze zichzelf niet te serieus neemt — iets wat in de entertainmentwereld zeldzamer is dan je denkt.

De screenshot straalt pure eerlijkheid uit. Geen airbrushing, geen perfect gestylede look. En dat versterkt precies waar Bridget de laatste tijd steeds vaker de nadruk op legt: jezelf accepteren, ook wanneer je even niét perfect bent.

Bridget straalt na metamorfose — maar blijft zichzelf

Dat is best bijzonder, want nog maar kort geleden onderging Bridget een flinke metamorfose. Op Instagram liet ze zien hoe ze zich had klaargestoomd voor een reeks uitzendingen van RTL Boulevard. Een ware onderhoudsbeurt, grapte ze zelf:

“Zo, ik ben helemaal klaar voor de komende drie weken RTL Boulevard.”

Ze somde een hele lijst aan beautybehandelingen op:

  • nieuw gekleurde en geknipte haren

  • manicure

  • pedicure

  • een stevige Thaise massage

  • een ontspannende laatste avond vrij

Ze straalde op de foto’s, fris, verzorgd en helemaal klaar voor tv. Maar juist daarom is de plagerige foto van Mees zo verfrissend: het laat de kant zien die we níét in de studio zien. De kant van iemand die net zo hard zweet als ieder ander tijdens een sportsessie.

Het contrast tussen glamour en echtheid lijkt precies de balans te zijn die Bridget de laatste tijd omarmt. En dat is ook waarom haar volgers zo vaak positief reageren: ze blijft mooi, maar ze blijft vooral mens.

Een moeder-zoonband waar veel mensen jaloers op zijn

De band tussen Bridget en Mees is door de jaren heen vaker onderwerp van bewondering geweest. Ze zijn close, eerlijk, direct en hebben een dynamiek waarin humor een belangrijke rol speelt. Dat zie je terug in:

  • gezamenlijke uitstapjes

  • grapjes op social media

  • de openheid waarmee Bridget over hem praat

  • en momenten zoals deze sportieve plagerij

Veel volgers reageren vaak dat ze het fijn vinden hoe “normaal” de twee met elkaar omgaan. Geen afstand, geen aparte BN’er-bubbel, maar gewoon een moeder die haar zoon in de maling ziet nemen — en daar compleet om kan lachen.

De kracht van het delen van oncharmante momenten

Dat Bridget het screenshot zelf deelt, is misschien wel het mooiste aspect van dit verhaal. In een tijd waarin influencers hun foto’s tot op het pixelniveau perfectioneren, kiest Bridget voor echtheid. En die strategie werkt verrassend goed:

  • het voelt authentiek

  • het zorgt voor veel herkenbaarheid

  • mensen reageren sneller op echte emoties dan op perfecte beelden

  • en het toont dat celebrity-zijn ook een kluchtige, alledaagse kant heeft

Veel van haar volgers lieten in de reacties weten dat ze het heerlijk vinden om “de echte Bridget” te zien. Niet als presentatrice, maar als moeder, sportmaatje en mens.

Van schaamte naar trots

Of Mees zich echt schaamt voor zijn moeder, valt natuurlijk te betwijfelen. De meesten vinden het vooral een lief puber-achtig plaagmoment. In werkelijkheid laat het juist zien hoe comfortabel hun band is. Want een kind dat geen goede relatie heeft met zijn moeder, plaagt haar niet op zo’n grappige manier — laat staan dat hij haar filmt tijdens het sporten en dan met haar meegeniet van de lol.

En zo ontstaat er een mooi geheel:
een moment van zelfspot, liefde, humor én herkenbaarheid.

Bridget blijft nuchter — ook in een wereld vol glitter

Het incident past in het bredere beeld dat mensen van Bridget hebben: iemand met een vlotte babbel, een scherp gevoel voor timing en genoeg zelfvertrouwen om niet in paniek te raken van een minder charmante foto.

Ze weet hoe de media werkt. Ze weet hoe social media werkt. En ze weet dat juist deze kleine, menselijke momenten blijven hangen bij het publiek.

Het is precies de reden waarom ze al jaren zo’n vertrouwd gezicht is op televisie: ze blijft zichzelf.

Tot slot

Wat begon als een plagerijtje van een puberzoon, veranderde in een moment dat heel Nederland even liet glimlachen. Een ongefilterde foto, een moeder met humor, een zoon die zijn moeder eventjes “in de zeik neemt”, en een publiek dat geniet van de echtheid.

Het laat zien dat achter de schermen van glitter en glamour gewoon een gezin leeft dat dezelfde dingen meemaakt als ieder ander. En dat is misschien wel de reden dat Bridget al zo lang geliefd is: ze weet dat het leven niet altijd perfect hoeft te zijn om mooi te zijn.

Continue Reading