Actueel
Meilandjes: zwemmen in rijkdom, terwijl Nadège vernederd wordt met slechts 100 euro wel héél karig!
Nadège Coffinet, de huishoudster uit het eerste seizoen van Chateau Meiland, heeft onthuld hoeveel zij betaald kreeg voor haar optredens in het programma. Haar verhaal doet opnieuw stof opwaaien over de manier waarop de Meilandjes met haar zijn omgegaan. Hoewel de familie inmiddels miljonair is geworden dankzij het programma, kreeg Nadège zelf slechts een schamele vergoeding. “Voor miljonairs is dit wel heel karig,” aldus Nadège.
Een rol voor de amusementsfactor
In 2019 maakten de Meilandjes Nadège onderdeel van hun show. Ze werd gepresenteerd als een integraal lid van het gezin, wat voor haar een enorme steun was in haar eenzame leven. Nadège genoot van haar werk en van het gevoel ergens bij te horen. Maar wat ze niet wist, was dat dit alles vooral bedoeld was voor de amusementswaarde van de serie.
Toen de familie besloot terug te keren naar Nederland, stuurden ze Nadège naar huis. Ze kreeg doorbetaald, maar dat had niets met financiële overwegingen te maken. Volgens Nadège wilden de Meilandjes simpelweg van haar af. “Ze hadden geen zin meer in me,” vertelt ze in Shownieuws. Dit kwam hard aan. “Ik dacht dat ik onderdeel was van een gezin, maar uiteindelijk was ik gewoon een pion in hun tv-show.”
Minimale vergoedingen
Nadège werd sinds haar ontslag nog twee keer gevraagd voor opnames in het programma. Maar de vergoedingen hiervoor waren allesbehalve royaal. “Toen ze me in Frankrijk bezochten voor tien minuten opnames, kreeg ik slechts 100 euro,” vertelt Nadège. “Ik voelde me echt in de zeik genomen.”
Een andere keer reisde Nadège naar Nederland om deel te nemen aan een opname. Daarvoor kreeg ze iets meer dan duizend euro. Hoewel dit bedrag iets hoger was, blijft het in schril contrast staan met het enorme succes van de Meilandjes. “Ze hebben miljoenen verdiend met het programma, maar voor mij voelde het alsof ik nauwelijks iets waard was,” zegt ze.
Daarnaast benadrukt Nadège dat haar contact met de familie volledig is verdwenen. “Ik heb Erica een bericht gestuurd toen ik hoorde dat ze gezondheidsproblemen had, maar ik kreeg geen antwoord. Het lijkt alsof ze niets meer met mij te maken willen hebben.”
Evert Santegoeds: “Een pijnlijk verhaal”
Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds sprak bij Shownieuws over de situatie van Nadège. Hij noemt haar verhaal “niet zo leuk” en benadrukt hoe belangrijk ze was voor de Meilandjes tijdens de beginjaren van hun programma. “Nadège was de lieve schat uit Frankrijk die hen door allerlei chaotische situaties hielp. Ze voelde zich echt opgenomen in de familie,” zegt Evert.
“Maar toen de familie besloot het kasteel te verkopen en terug te keren naar Nederland, werd Nadège keihard aan de kant gezet. Ze kwam letterlijk tussen wal en schip terecht.”
Evert wijst erop dat Nadège niet de enige huishoudster is die slecht behandeld lijkt te zijn. Ook hun eerdere huishoudster, een vriendin van de familie, vertrok met stille trom. “Het is een patroon bij de Meilandjes: medewerkers worden ingezet zolang ze nuttig zijn voor het programma, maar zodra ze niet meer nodig zijn, worden ze zonder pardon aan de kant geschoven,” aldus Evert.
“Karig voor miljonairs”
De beperkte vergoedingen die Nadège heeft ontvangen, staan haaks op het succes van de Meilandjes. Chateau Meiland was jarenlang een kijkcijferhit en bracht de familie miljoenen op. Volgens Evert is het begrijpelijk dat Nadège zich genept voelt. “Ze heeft 100 euro gekregen voor een opname in Frankrijk en iets meer dan 1000 euro om naar Nederland te komen. Dat is voor een familie die inmiddels miljonair is wel héél karig.”
Bovendien raakt het niet alleen haar portemonnee, maar ook haar emotionele welzijn. Nadège dacht dat ze echt een band had opgebouwd met de familie, maar dat bleek slechts schijn. “Ze voelt zich gebruikt voor de show, en ik denk dat veel kijkers haar gevoel wel begrijpen,” besluit Evert.
Nadège’s kant van het verhaal
Voor Nadège blijft het een pijnlijk hoofdstuk. Waar ze ooit dacht een nieuwe familie gevonden te hebben, bleef ze uiteindelijk met lege handen achter. Haar verhaal roept vragen op over de ethiek van reality-tv en hoe deelnemers of medewerkers worden behandeld. Nadège benadrukt dat ze geen contact meer heeft met de Meilandjes, ondanks haar pogingen om op een vriendelijke manier contact te zoeken.
Het contrast tussen haar ervaringen en het luxeleven van de Meilandjes is schrijnend. Terwijl de familie profiteerde van het enorme succes van het programma, bleef Nadège achter met minimale vergoedingen en een gevoel van afwijzing.
Kritiek op de Meilandjes
De kritiek op de Meilandjes blijft groeien. Het verhaal van Nadège werpt een schaduw over hun imago als warme, gastvrije familie. Hoewel ze zichzelf presenteren als sympathiek en open, toont dit verhaal een andere kant. Het roept vragen op over hoe zij omgaan met de mensen die ooit dicht bij hen stonden.
Voor veel kijkers blijft de vraag onbeantwoord: hadden de Meilandjes meer kunnen doen om Nadège fatsoenlijk te behandelen? Of is dit simpelweg de harde realiteit van een succesvolle tv-show waarin persoonlijke relaties op de tweede plaats komen?
Eén ding is zeker: Nadège zal altijd herinnerd worden als een
belangrijk onderdeel van het begin van het Chateau
Meiland-succes. Maar voor haar persoonlijk blijft het een
bitter verhaal, waarin een gevoel van familie uiteindelijk niets
meer bleek dan een televisie-illusie.
Actueel
Red Sebastian boos dat België toch naar Songfestival gaat: ‘Niet aan politiek doen’

Red Sebastian, de artiestennaam van Seppe Herreman (26), is niet blij met de beslissing van België om deel te nemen aan het Eurovisiesongfestival volgend jaar. De zanger, die vorig jaar zelf ons land vertegenwoordigde op het festival, uit zijn ongenoegen in een interview met VTM NIEUWS. “Ik vind dat er nood is aan een signaal dat het niet zo verder kan,” vertelt hij.

Een festival dat over muziek moet gaan
Sebastian is al sinds zijn jeugd een grote fan van het Songfestival. “Het was altijd een grote eer voor mij om ons land te vertegenwoordigen,” vertelt hij.

Voor hem stond het festival altijd in het teken van het samenbrengen van mensen door middel van muziek. Echter, hij merkte al snel dat politieke discussies vaak de bovenhand begonnen te krijgen in de interviews.

“Toen ik in Bazel was, werd ik er heel erg mee geconfronteerd dat het niet meer enkel om muziek draait,” zegt Red Sebastian. “Dit gaf me wel de nodige frustratie, omdat het festival voor mij altijd juist een plek was waar politiek geen rol zou moeten spelen.”

Teleurstelling over RTBF’s beslissing
De zanger is dan ook teleurgesteld dat de Franstalige omroep RTBF besloten heeft om België toch af te vaardigen voor het Songfestival in Wenen, ondanks de deelname van Israël. Dit maakt de beslissing nog problematischer voor Red Sebastian. “Ik was echt teleurgesteld toen ik hoorde dat RTBF besloten had om deel te nemen. Ik denk dat het belangrijk is om nu een signaal af te geven dat het festival niet als politiek podium mag worden gebruikt.”

Solidariteit van andere landen
Red Sebastian uit ook zijn respect voor de landen die besloten hebben zich niet aan te melden voor het festival zolang de politieke situatie niet verandert. “Ik vind het heel moedig van landen zoals Nederland, Spanje, Ierland en Slovenië die aangeven niet mee te doen totdat er iets verandert,” zegt hij. Hij pleit ervoor dat het Eurovisiesongfestival weer terugkeert naar zijn oorspronkelijke doel: muziek en culturele uitwisseling.

Muziek boven politiek
Volgens de zanger zou het festival zich strikt moeten richten op muziek en niet op politieke kwesties. “Politiek heeft geen plaats binnen dit festival,” benadrukt hij. Zijn oproep voor verandering komt voort uit de wens om het Eurovisiesongfestival weer te laten draaien om wat het oorspronkelijk was bedoeld: een evenement dat muziek viert en mensen over grenzen heen samenbrengt.

Wie België zal vertegenwoordigen op het Songfestival in Wenen, is op dit moment nog niet bekend. Red Sebastian heeft echter duidelijk gemaakt dat de focus weer volledig op muziek zou moeten liggen. De zanger hoopt dan ook dat andere landen het voorbeeld van Nederland, Spanje, Ierland en Slovenië zullen volgen en de politiek buiten het festival zullen houden.




