Connect with us

Actueel

Meilandjes: zwemmen in rijkdom, terwijl Nadège vernederd wordt met slechts 100 euro wel héél karig!

Avatar foto

Published

on

Nadège Coffinet, de huishoudster uit het eerste seizoen van Chateau Meiland, heeft onthuld hoeveel zij betaald kreeg voor haar optredens in het programma. Haar verhaal doet opnieuw stof opwaaien over de manier waarop de Meilandjes met haar zijn omgegaan. Hoewel de familie inmiddels miljonair is geworden dankzij het programma, kreeg Nadège zelf slechts een schamele vergoeding. “Voor miljonairs is dit wel heel karig,” aldus Nadège.

Een rol voor de amusementsfactor

In 2019 maakten de Meilandjes Nadège onderdeel van hun show. Ze werd gepresenteerd als een integraal lid van het gezin, wat voor haar een enorme steun was in haar eenzame leven. Nadège genoot van haar werk en van het gevoel ergens bij te horen. Maar wat ze niet wist, was dat dit alles vooral bedoeld was voor de amusementswaarde van de serie.

Toen de familie besloot terug te keren naar Nederland, stuurden ze Nadège naar huis. Ze kreeg doorbetaald, maar dat had niets met financiële overwegingen te maken. Volgens Nadège wilden de Meilandjes simpelweg van haar af. “Ze hadden geen zin meer in me,” vertelt ze in Shownieuws. Dit kwam hard aan. “Ik dacht dat ik onderdeel was van een gezin, maar uiteindelijk was ik gewoon een pion in hun tv-show.”

Minimale vergoedingen

Nadège werd sinds haar ontslag nog twee keer gevraagd voor opnames in het programma. Maar de vergoedingen hiervoor waren allesbehalve royaal. “Toen ze me in Frankrijk bezochten voor tien minuten opnames, kreeg ik slechts 100 euro,” vertelt Nadège. “Ik voelde me echt in de zeik genomen.”

Een andere keer reisde Nadège naar Nederland om deel te nemen aan een opname. Daarvoor kreeg ze iets meer dan duizend euro. Hoewel dit bedrag iets hoger was, blijft het in schril contrast staan met het enorme succes van de Meilandjes. “Ze hebben miljoenen verdiend met het programma, maar voor mij voelde het alsof ik nauwelijks iets waard was,” zegt ze.

Daarnaast benadrukt Nadège dat haar contact met de familie volledig is verdwenen. “Ik heb Erica een bericht gestuurd toen ik hoorde dat ze gezondheidsproblemen had, maar ik kreeg geen antwoord. Het lijkt alsof ze niets meer met mij te maken willen hebben.”

Evert Santegoeds: “Een pijnlijk verhaal”

Privé-hoofdredacteur Evert Santegoeds sprak bij Shownieuws over de situatie van Nadège. Hij noemt haar verhaal “niet zo leuk” en benadrukt hoe belangrijk ze was voor de Meilandjes tijdens de beginjaren van hun programma. “Nadège was de lieve schat uit Frankrijk die hen door allerlei chaotische situaties hielp. Ze voelde zich echt opgenomen in de familie,” zegt Evert.

“Maar toen de familie besloot het kasteel te verkopen en terug te keren naar Nederland, werd Nadège keihard aan de kant gezet. Ze kwam letterlijk tussen wal en schip terecht.”

Evert wijst erop dat Nadège niet de enige huishoudster is die slecht behandeld lijkt te zijn. Ook hun eerdere huishoudster, een vriendin van de familie, vertrok met stille trom. “Het is een patroon bij de Meilandjes: medewerkers worden ingezet zolang ze nuttig zijn voor het programma, maar zodra ze niet meer nodig zijn, worden ze zonder pardon aan de kant geschoven,” aldus Evert.

“Karig voor miljonairs”

De beperkte vergoedingen die Nadège heeft ontvangen, staan haaks op het succes van de Meilandjes. Chateau Meiland was jarenlang een kijkcijferhit en bracht de familie miljoenen op. Volgens Evert is het begrijpelijk dat Nadège zich genept voelt. “Ze heeft 100 euro gekregen voor een opname in Frankrijk en iets meer dan 1000 euro om naar Nederland te komen. Dat is voor een familie die inmiddels miljonair is wel héél karig.”

Bovendien raakt het niet alleen haar portemonnee, maar ook haar emotionele welzijn. Nadège dacht dat ze echt een band had opgebouwd met de familie, maar dat bleek slechts schijn. “Ze voelt zich gebruikt voor de show, en ik denk dat veel kijkers haar gevoel wel begrijpen,” besluit Evert.

Nadège’s kant van het verhaal

Voor Nadège blijft het een pijnlijk hoofdstuk. Waar ze ooit dacht een nieuwe familie gevonden te hebben, bleef ze uiteindelijk met lege handen achter. Haar verhaal roept vragen op over de ethiek van reality-tv en hoe deelnemers of medewerkers worden behandeld. Nadège benadrukt dat ze geen contact meer heeft met de Meilandjes, ondanks haar pogingen om op een vriendelijke manier contact te zoeken.

Het contrast tussen haar ervaringen en het luxeleven van de Meilandjes is schrijnend. Terwijl de familie profiteerde van het enorme succes van het programma, bleef Nadège achter met minimale vergoedingen en een gevoel van afwijzing.

Kritiek op de Meilandjes

De kritiek op de Meilandjes blijft groeien. Het verhaal van Nadège werpt een schaduw over hun imago als warme, gastvrije familie. Hoewel ze zichzelf presenteren als sympathiek en open, toont dit verhaal een andere kant. Het roept vragen op over hoe zij omgaan met de mensen die ooit dicht bij hen stonden.

Voor veel kijkers blijft de vraag onbeantwoord: hadden de Meilandjes meer kunnen doen om Nadège fatsoenlijk te behandelen? Of is dit simpelweg de harde realiteit van een succesvolle tv-show waarin persoonlijke relaties op de tweede plaats komen?

Eén ding is zeker: Nadège zal altijd herinnerd worden als een belangrijk onderdeel van het begin van het Chateau Meiland-succes. Maar voor haar persoonlijk blijft het een bitter verhaal, waarin een gevoel van familie uiteindelijk niets meer bleek dan een televisie-illusie.

Actueel

Enorm veel kritiek op Karl Vannieuwkerke na deze actie!

Avatar foto

Published

on

Karl Vannieuwkerke onder vuur na omstreden gast in Vive le Vélo

Het populaire wielerprogramma Vive le Vélo, dat traditioneel tijdens de Tour de France wordt uitgezonden op de Vlaamse televisie, zorgt dit seizoen opnieuw voor beroering. Presentator Karl Vannieuwkerke, die al jarenlang het gezicht is van het programma, ziet de publieke opinie zich tegen hem keren na het uitnodigen van een bijzonder controversiële gast: Johan Bruyneel.

Hoewel Vive le Vélo doorgaans bekendstaat om zijn gezellige sfeer, warme gesprekken en liefde voor de koers, is de sfeer dit keer anders. Op sociale media laten kijkers in groten getale hun ongenoegen blijken. De aanleiding: de tafelgast van dienst, Johan Bruyneel, voormalig ploegleider van US Postal en jarenlang de rechterhand van Lance Armstrong.

Terug naar het verleden

Voor wie de geschiedenis niet kent: Johan Bruyneel was jarenlang een sleutelfiguur in het Amerikaanse wielerteam US Postal, waar hij nauw samenwerkte met Lance Armstrong. Het duo boekte samen indrukwekkende successen, met zeven opeenvolgende Tourzeges voor Armstrong. Maar de glorie bleek later besmeurd: Armstrong werd in 2012 door de internationale wielerunie uit de uitslagen geschrapt wegens grootschalig dopinggebruik. Ook Bruyneel werd levenslang geschorst na een diepgaand onderzoek door het Amerikaanse anti-dopingagentschap (USADA). De feiten uit dat dossier zijn voor velen nog steeds moeilijk te verteren.

Discussie over zijn aanwezigheid

De uitnodiging van Bruyneel aan de tafel van Vive le Vélo roept daarom veel vragen op. Op X (voorheen Twitter) stroomden de reacties binnen na de uitzending. Veel kijkers vinden het onbegrijpelijk dat Bruyneel, ondanks zijn verleden, een podium krijgt in een programma dat de sport viert.

Een greep uit de reacties:

“Een man die mede verantwoordelijk is voor een van de grootste dopingschandalen in de wielergeschiedenis? Onbegrijpelijk dat hij hier mag zitten.”
“Waarom zou je iemand uitnodigen die zó de geloofwaardigheid van het wielrennen heeft geschaad?”
“Iedere wielerfan verdient beter dan deze verheerlijking van iemand met zo’n verleden.”

Sommige reacties gingen zelfs nog een stap verder en riepen op tot een boycot van het programma.

Vannieuwkerke verdedigt keuze (vooralsnog) niet

Tot nu toe heeft Karl Vannieuwkerke zelf niet publiek gereageerd op de ophef. Dat is opvallend, want de presentator staat doorgaans bekend om zijn transparante en toegankelijke houding richting kijkers. Vooralsnog laat hij de kritiek over zich heen komen, wat de spanningen online nog lijkt te vergroten.

Het is overigens niet voor het eerst dat Vive le Vélo onder vuur ligt. Eerder dit seizoen kwam al naar buiten dat de kijkcijfers van het programma beduidend lager liggen dan in eerdere jaren. Sommigen wijten dat aan het veranderde televisiegedrag in Vlaanderen, anderen stellen dat het programma te veel op routine draait en te weinig verrast.

Een moeilijke balans tussen sportverleden en televisie

De discussie rondom Johan Bruyneel raakt aan een breder debat: moeten mensen met een omstreden verleden uitgesloten worden van publieke programma’s? Of mag er ruimte zijn voor reflectie, duiding en zelfs herstel? Sommige kijkers pleiten juist voor die laatste optie.

“Als we willen begrijpen hoe het zo ver is kunnen komen in de wielersport, moeten we ook durven luisteren naar mensen die er middenin zaten,” schrijft een gebruiker op sociale media.

Maar dat standpunt lijkt op dit moment nog in de minderheid. Voor velen is de pijn van het dopingverleden in de wielersport nog te groot.

Geen verheerlijking, maar uitleg?

Volgens bronnen rond de redactie van Vive le Vélo was het niet de bedoeling om Johan Bruyneel als held neer te zetten, maar juist om hem kritisch aan de tand te voelen. Het gesprek zou bedoeld zijn als reflectie op het verleden, met ruimte voor nuance en verantwoordelijkheid. Toch lijkt die nuance bij een deel van de kijkers niet te zijn overgekomen.

Het blijft koffiedik kijken of de programmamakers nog zullen reageren of hun aanpak zullen aanpassen in de resterende afleveringen van dit Tour-seizoen.

Tot slot: koersliefde blijft

Ondanks de kritiek blijft Vive le Vélo voor veel kijkers een vaste waarde tijdens de zomermaanden. Het programma biedt een mix van sport, cultuur en gesprekken die verder gaan dan de koers. Maar de aflevering met Bruyneel laat zien dat televisie ook kan schuren – en dat keuzes rondom gasten niet vrijblijvend zijn, zeker niet in een sport met zo’n beladen verleden.

Of Karl Vannieuwkerke met deze keuze een grens heeft overschreden of juist het debat heeft willen openen, is aan de kijker om te beoordelen.

Continue Reading