Connect with us

Actueel

Jeroen van der Boom afgebrand na steunen van Rachel Hazes: ‘Trieste man’

Avatar foto

Published

on

Jeroen van der Boom onder vuur na steun aan Rachel Hazes

De recente familieperikelen binnen de Hazes-familie hebben niet alleen de betrokkenen zelf, maar ook hun naaste omgeving in het middelpunt van de belangstelling geplaatst. Een opvallende rol is hierbij weggelegd voor zanger en presentator Jeroen van der Boom, die openlijk zijn steun heeft uitgesproken voor Rachel Hazes. Deze keuze heeft geleid tot een storm van kritiek vanuit zowel het publiek als collega’s uit de entertainmentindustrie.

De aanleiding: een familieconflict escaleert

Op kerstavond 2024 besloot Rachel Hazes haar zoon, André Hazes jr., te dagvaarden. Deze juridische stap, genomen op een avond die traditioneel in het teken staat van familie en saamhorigheid, schokte velen. De actie werd door het grote publiek als ongepast en gevoelloos ervaren, en leidde tot een golf van verontwaardiging. In deze turbulente context koos Jeroen van der Boom ervoor om zich publiekelijk achter Rachel te scharen.

Jeroen’s positie: loyaliteit of eigenbelang?

Jeroen van der Boom heeft zich in meerdere interviews uitgesproken over zijn steun aan Rachel Hazes. Hij benadrukt dat zijn focus ligt op de muzikale nalatenschap van André Hazes senior en dat hij zich niet wil mengen in familieconflicten. In een gesprek met Shownieuws verklaarde hij: “Ik bemoei me met het leukste deel van André Hazes en dat is de muziek.”

Critici betwijfelen echter de oprechtheid van Jeroens loyaliteit. Velen suggereren dat zijn steun aan Rachel voornamelijk is ingegeven door zakelijke motieven, met name zijn betrokkenheid bij het jaarlijkse evenement ‘Holland Zingt Hazes’. Dit muziekspektakel, georganiseerd door Rachel Hazes, is een belangrijk platform voor artiesten die het repertoire van André Hazes vertolken. Het publiek vermoedt dat Jeroen zijn positie binnen dit evenement wil veiligstellen door Rachel te blijven steunen.

Publieke verontwaardiging: sociale media ontploft

De keuze van Jeroen om Rachel te steunen heeft geleid tot een stortvloed aan negatieve reacties op sociale media. Op platforms zoals Facebook en Twitter uiten mensen hun ongenoegen en beschuldigen hem van opportunisme en gebrek aan integriteit. Een greep uit de reacties:

  • “Een gluiperd van het zuiverste water, het is alleen de poen waar hij aan denkt.”

  • “Vriendje van Kroket, durft niet voor de waarheid uit te komen… Kwal!”

  • “Eng mannetje die denkt zelf dat die heel wat is. Maar denkt alleen aan zijn zakken te vullen.”

Deze reacties illustreren een breed gedragen sentiment van teleurstelling en wantrouwen jegens Jeroen’s motieven.

Collega’s spreken zich uit: verdeeldheid in de showbizz

Niet alleen het publiek, maar ook collega’s uit de entertainmentindustrie hebben gereageerd op de situatie. Dries Roelvink, een bekende Nederlandse zanger, uitte openlijk zijn kritiek op Rachel’s beslissing om haar zoon op kerstavond te dagvaarden. In een interview met weekblad Weekend stelde hij: “Ik vind het een heel slecht en verkeerd moment om je kind te dagvaarden op kerstavond, de avond van de liefde.”

Deze kritische houding heeft echter consequenties voor Roelvink. Hij vermoedt dat zijn uitspraken hebben geleid tot een breuk met Rachel Hazes en dat hij niet langer welkom is bij ‘Holland Zingt Hazes’. “Ik denk dat ik met mijn opmerking de deur wel heb dichtgegooid voor Holland Zingt Hazes,” aldus Roelvink.

Deze situatie toont de complexe dynamiek binnen de Nederlandse showbizz aan, waar persoonlijke relaties en professionele belangen vaak nauw verweven zijn.

Jeroen’s verdediging: afspraken en professionaliteit

In reactie op de kritiek heeft Jeroen van der Boom aangegeven dat zijn betrokkenheid bij ‘Holland Zingt Hazes’ voortkomt uit professionele verplichtingen. In een interview met Shownieuws legde hij uit: “Ik heb natuurlijk een afspraak met MediaLane en ik ben als muzikant en als artiest daarbij betrokken.”

Hij benadrukt dat het nakomen van afspraken en professionaliteit voor hem voorop staan. “Ik vind dat je in dit vak afspraken na moet komen,” aldus Jeroen.

Desondanks blijft de vraag of zijn loyaliteit aan Rachel Hazes oprecht is, of dat zakelijke belangen de overhand hebben.

Conclusie: een reputatie onder druk

De keuze van Jeroen van der Boom om zich publiekelijk achter Rachel Hazes te scharen in het conflict met haar zoon heeft geleid tot een storm van kritiek. Zowel het publiek als collega’s uit de entertainmentindustrie uiten twijfels over zijn motieven en integriteit. De situatie illustreert de delicate balans tussen persoonlijke loyaliteit en professionele verplichtingen binnen de showbizz. Het is nu aan Jeroen om te bepalen hoe hij zijn reputatie kan herstellen en het vertrouwen van zowel het publiek als zijn collega’s kan terugwinnen.

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading