Connect with us

Actueel

Intens verdriet: Ron Brandsteder (74) overleden – Nederland neemt afscheid van een tv-legende!

Avatar foto

Published

on

Nederland heeft afscheid moeten nemen van een van haar bekendste televisiepersoonlijkheden. Ron Brandsteder, bekend van programma’s als Ron’s HoneymoonquizLaat ze maar lachen en Wie ben ik?, is op maandagochtend overleden op 74-jarige leeftijd. Zijn overlijden is bevestigd door Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, de laatste werkgever van de presentator.

Brandsteder was jarenlang een vaste waarde op de Nederlandse televisie en radio. Hij wist generaties kijkers en luisteraars te boeien met zijn charme, humor en herkenbare stemgeluid. Zijn overlijden betekent het einde van een tijdperk in de Nederlandse entertainmentindustrie.

Een plots afscheid van de media

In eind 2023 trok Ron Brandsteder zich plotseling terug uit de mediawereld. Hij was toen nog actief op de radio bij NPO Radio 5, maar besloot per direct te stoppen. Waarom hij zich terugtrok, hield hij destijds voor zichzelf. Wel gaf hij aan dat hij altijd met veel plezier aan zijn programma’s had gewerkt. “Ik heb er al die jaren met heel veel plezier aan gewerkt, doe zelf de samenstelling en geniet van de reacties van luisteraars,” vertelde Brandsteder eerder over zijn radioprogramma.

Voor veel fans kwam zijn abrupte vertrek als een verrassing, maar insiders vermoedden al langer dat zijn gezondheid een rol speelde in deze beslissing. Nu blijkt dat zijn gezondheid hem uiteindelijk fataal is geworden.

Een icoon van de Nederlandse televisie

Ron Brandsteder begon zijn carrière in de jaren 70 en 80 en groeide al snel uit tot een van de meest geliefde presentatoren van Nederland. Hij presenteerde verschillende populaire shows die jarenlang enorme kijkcijfers trokken. Zijn kenmerkende stem, humor en ontspannen stijl maakten hem geliefd bij jong en oud.

Met programma’s als Ron’s Honeymoonquiz wist hij hele gezinnen aan de buis gekluisterd te houden. De quiz, waarin pasgetrouwde stellen hun kennis over elkaar testten, werd een enorme hit. Zijn show Laat ze maar lachen, een spelprogramma met humoristische opdrachten, werd eveneens goed bekeken. In de jaren 90 maakte Brandsteder deel uit van het succesvolle panelprogramma Wie ben ik?, samen met onder anderen André van Duin en Caroline Tensen.

Niet alleen op televisie was hij een bekende naam, maar ook op de radio. De laatste jaren was hij te horen op NPO Radio 5, waar hij met zijn herkenbare stem en persoonlijke stijl nog altijd een trouwe schare luisteraars had.

Reacties uit de mediawereld

Jan Slagter, directeur van Omroep MAX, reageerde als een van de eersten op het nieuws. “Het is heel verdrietig voor Yvonne, zijn vrouw, en zijn twee kinderen,” vertelde hij. “Voor mij was hij een van de grootsten op de Nederlandse televisie. Er keken miljoenen mensen naar hem.”

Collega’s en fans laten massaal hun medeleven blijken op sociale media. Velen roemen Brandsteder om zijn onvergetelijke televisieoptredens en zijn vriendelijke, warme persoonlijkheid. “Een icoon is heengegaan,” schreef een fan op Twitter. Een andere gebruiker reageerde met: “Ron Brandsteder was een van de laatste echte tv-presentatoren van zijn generatie. Wat een verlies.”

Einde van een tijdperk

Ron Brandsteder laat een onuitwisbare indruk achter in de Nederlandse entertainmentwereld. Zijn shows en radio-optredens zullen nog lang herinnerd worden door de vele kijkers en luisteraars die van zijn programma’s genoten. Hij was een presentator van de oude stempel, iemand die televisie wist te maken met humor, charme en een vleugje elegantie.

Voor veel Nederlanders blijft hij vooral de lachende en goedgemutste quizmaster die met zijn unieke stijl televisie en radio kleur gaf. Zijn overlijden is een groot verlies, niet alleen voor zijn familie en vrienden, maar ook voor de vele fans die met hem zijn opgegroeid.

Met zijn dood verliest Nederland een van de laatste grootheden van de klassieke televisieperiode. Ron Brandsteder zal worden herinnerd als een icoon, een entertainer en een man met een ongeëvenaarde stem. Rust zacht, Ron.

 

Actueel

Margriet Hermans moet mensen teleurstellen: “Geen zin meer in”

Avatar foto

Published

on

Margriet Hermans is voor veel Vlamingen nog altijd een vertrouwd gezicht. Ze werd bekend als zangeres, televisiepersoonlijkheid en kleurrijke mediaverschijning, maar haar loopbaan kent ook een hoofdstuk dat bij het grote publiek soms wat naar de achtergrond verdwijnt: haar jaren in de politiek. Toch speelde die periode een belangrijke rol in haar leven en vormde ze haar blik op maatschappij, cultuur en engagement.

Van podium naar parlement

In de jaren negentig maakte Margriet Hermans een opmerkelijke overstap. Waar ze tot dan toe vooral bekend was van het podium en de televisie, besloot ze haar maatschappelijke betrokkenheid een andere vorm te geven. Ze ging de politiek in en werd verkozen tot senator. Voor Hermans was die stap geen bevlieging, maar een bewuste keuze. Ze voelde al langer de drang om thema’s die haar na aan het hart lagen niet alleen te bezingen of te benoemen in interviews, maar ook concreet te verdedigen binnen de politieke structuren.

Haar achtergrond in cultuur en media bleek daarbij een grote troef. In de Senaat hield ze zich vooral bezig met dossiers rond cultuurbeleid, mediavrijheid, gelijke kansen en maatschappelijke zichtbaarheid. Thema’s die perfect aansloten bij haar persoonlijke ervaringen en haar loopbaan buiten de politiek. Ze wist hoe het voelde om beoordeeld te worden op uiterlijk, reputatie of imago, en wilde net daarom mee nadenken over een eerlijker en inclusiever beleid.

Een intense maar leerrijke periode

De politieke jaren waren voor Margriet Hermans intens. De combinatie van publieke bekendheid en parlementair werk bleek niet altijd eenvoudig. Als bekende Vlaming lag ze vaker onder een vergrootglas dan veel van haar collega’s. Elk woord, elke uitspraak en zelfs haar verschijning werden breed uitgemeten. Toch liet ze zich daar niet door ontmoedigen. Integendeel, ze gebruikte haar zichtbaarheid om aandacht te vragen voor onderwerpen die anders misschien minder snel de voorpagina’s zouden halen.

Zelf blikt ze vandaag terug op die periode als bijzonder leerrijk. Ze kreeg een unieke inkijk in hoe beleid tot stand komt, hoe compromissen worden gesloten en hoe traag verandering soms kan gaan. Tegelijk ervoer ze ook hoe belangrijk volgehouden engagement is. Politiek, zo ontdekte ze, draait zelden om snelle successen, maar eerder om lange adem en vasthoudendheid.

Het einde van een politieke loopbaan

In 2009 kwam er een einde aan haar actieve politieke carrière. Na meerdere jaren in de Senaat besloot Margriet Hermans de politiek achter zich te laten. Die keuze kwam niet uit teleurstelling voort, maar uit een gevoel dat het tijd was voor een nieuw hoofdstuk. Ze wilde opnieuw meer ruimte maken voor creativiteit, muziek en persoonlijke projecten.

Sindsdien richt ze zich opnieuw op haar artistieke werk, haar aanwezigheid in de media en op vrijwilligerswerk. Ondanks het feit dat ze inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, zit stilzitten duidelijk niet in haar aard. Haar dagen zijn gevuld met uiteenlopende bezigheden en projecten die haar energie geven.

Nog altijd aanspreekpunt

Opvallend is dat Margriet Hermans, ook jaren na haar vertrek uit de politiek, nog steeds wordt aangesproken door mensen met politieke of maatschappelijke vragen. In de podcast Als de muren konden praten vertelt ze daar openhartig over. “Ik krijg nog elke dag vragen van mensen die met een probleem zitten dat politiek opgelost kan worden,” zegt ze.

Die aandacht ervaart ze soms met gemengde gevoelens. Enerzijds voelt het als een erkenning van haar inzet en betrokkenheid van vroeger. Anderzijds moet ze mensen teleurstellen. Ze is immers al lang niet meer actief in de politiek en kan geen dossiers meer beïnvloeden of oplossingen afdwingen. “In de tijd toen ik verkozen was, kwamen ze niet,” merkt ze op. “Maar nu ik niet meer verkozen ben, komen ze wel.”

Daar trekt ze inmiddels duidelijke grenzen. Ze geeft aan dat ze geen tijd en ook geen behoefte meer heeft om zich opnieuw in politieke kwesties te verdiepen. Voor haar is dat hoofdstuk afgerond.

Afstand van de huidige politiek

Die afstand geldt niet alleen praktisch, maar ook inhoudelijk. Margriet Hermans voelt weinig affiniteit met de huidige generatie politici. In interviews en gesprekken laat ze weten dat ze zich niet langer verbonden voelt met het hedendaagse politieke klimaat. De thema’s, de toon en de manier van werken verschillen sterk van de periode waarin zij actief was.

Ze heeft zich dan ook grotendeels teruggetrokken uit de politieke wereld. Oude contacten zijn verwaterd en ze volgt het dagelijkse politieke spel vooral als toeschouwer, niet meer als deelnemer. Die afstand ervaart ze niet als verlies, maar eerder als een bevrijding. Ze hoeft zich niet meer te verhouden tot partijpolitiek, agenda’s of strategische afwegingen.

Trots zonder spijt

Toch kijkt Margriet Hermans met trots terug op haar politieke jaren. Ze beschouwt haar tijd in de Senaat als een prestatie waar ze achter blijft staan. Vanuit haar eigen achtergrond en persoonlijkheid gaf ze een stem aan onderwerpen die haar nauw aan het hart lagen. Ze probeerde bruggen te slaan tussen cultuur en beleid, tussen media en maatschappij.

De combinatie van bekendheid en politiek bracht uitdagingen met zich mee, maar zorgde er ook voor dat ze een breder publiek kon bereiken. Voor haar was dat een manier om verantwoordelijkheid te nemen: niet alleen profiteren van publieke aandacht, maar die ook inzetten voor het algemeen belang.

Vrijheid in het nu

Vandaag geniet Margriet Hermans vooral van de vrijheid die haar huidige leven haar biedt. Ze kiest zelf haar projecten, bepaalt haar tempo en hoeft geen rekening meer te houden met politieke verplichtingen. Muziek, media-optredens en vrijwilligerswerk vormen nu de kern van haar bezigheden.

Ze is nog steeds uitgesproken, betrokken en maatschappelijk geïnteresseerd, maar zonder de druk van een mandaat. Dat maakt haar stem misschien minder officieel, maar niet minder oprecht. Voor Margriet Hermans is het duidelijk: haar politieke carrière ligt achter haar, maar de lessen en ervaringen uit die periode blijven een waardevol deel van wie ze is geworden.

Continue Reading