Connect with us

Actueel

Heftig nieuws over Miljoenenjacht-finalist Vincent

Avatar foto

Published

on

De uitzending van Miljoenenjacht gisteravond had alles in zich om een feestelijke aflevering te worden. Een spannende finale, een gigantisch geldbedrag en zoals altijd een uitzinnige winnaar. Toch is de nasleep van de aflevering volledig overschaduwd door een flinke controverse.

Niet de show zelf, maar de manier waarop zender SBS6 en het bijbehorende Shownieuws hebben gereageerd op de studiofinalist Vincent, roept woede en verontwaardiging op. Volgens critici heeft Talpa, het moederbedrijf van zowel Miljoenenjacht als Shownieuws, bewust ingespeeld op de kritiek die Vincent op social media kreeg, om de kijkcijfers en het online bereik te verhogen.

Social media ontploft na uitzending Miljoenenjacht

Wie gisteravond rond 20.30 uur op X (voorheen Twitter) keek, kon er niet omheen: finalist Vincent kreeg het zwaar te verduren. Kijkers noemden hem arrogant, berekenend en zelfs ‘onuitstaanbaar’.

In veel gevallen zijn dit soort reacties onschuldig en niet meer dan een uiting van persoonlijke meningen. Maar wat deze situatie bijzonder maakt, is dat SBS6 zelf actief meedeed aan het bespotten van een eigen kandidaat.

Talpa, de producent van Miljoenenjacht én eigenaar van Shownieuws, had er volgens mediaplatform Mediacourant bewust voor gekozen om Vincent niet te beschermen, maar juist het vuur aan te wakkeren.

‘Talpa gooit eigen kandidaat voor de bus’

In plaats van neutraal verslag te doen van de uitzending, besloot Shownieuws volop in te spelen op de online kritiek.

Met schreeuwerige koppen als ‘Miljoenenjacht-kijkers storen zich MASSAAL aan Vincent: ‘Arrogant kereltje’ werd de negatieve beeldvorming rondom Vincent alleen maar versterkt. Bovendien werd het bericht bewust gepromoot op Facebook, waar het nóg meer reacties uitlokte.

Volgens critici is dit een bewuste strategie van Talpa om extra clicks en engagement te genereren. Door in te spelen op de emoties van kijkers en hen uit te nodigen om hun ongezouten mening te geven, blijven berichten langer circuleren en krijgen ze meer aandacht.

Mediacourant was keihard in haar oordeel:

“SBS6 en Shownieuws doen er gewoon nog een schepje bovenop. In plaats van Vincent in bescherming te nemen, spelen ze in op de haatreacties en zetten ze hem nog verder te kijk. Dat is gewoon onfatsoenlijk.”

De kritiek komt erop neer dat Talpa bewust kandidaten als ‘vlees voor de leeuwen’ gooit, puur voor de aandacht.

Vergelijkbare kritiek op Mr. Frank Visser Doet Uitspraak

De aanpak van SBS6 is niet nieuw. Ook andere programma’s van de zender worden ervan beschuldigd sensationele koppen en controversiële uitspraken te gebruiken om kijkers te trekken.

Afgelopen week was er al ophef over het programma Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Bekende tv-persoonlijkheden zoals Angela de Jong, Beau van Erven Dorens en Hélène Hendriks uitten stevige kritiek op de manier waarop SBS6 omgaat met deelnemers aan het programma.

De rechtszaakachtige setting waarin burenruzies worden beslecht, leent zich goed voor sappige en schokkende headlines. Maar volgens critici gaat SBS6 hierin veel te ver.

Voorbeelden van koppen die onlangs bij het programma verschenen, waren onder meer:

  • ‘KRENG STEELT ERFENIS van HATENDE zussen’
  • ‘Buren verwoesten ELKAARS LEVEN in bloederige strijd’

Volgens het Algemeen Dagblad zorgt deze aanpak voor serieuze consequenties voor de mensen die in deze programma’s verschijnen. Ze worden na de uitzending vaak online bespot, lastiggevallen en soms zelfs bedreigd.

Hoe ver mag televisie gaan?

De kritiek op Talpa en SBS6 past in een bredere discussie over hoe ver televisieprogramma’s mogen gaan om kijkcijfers te trekken.

Moet een zender verantwoordelijkheid nemen voor hoe kandidaten worden behandeld, ook na de uitzending?

In het geval van Vincent uit Miljoenenjacht zou je verwachten dat SBS6 hem zou beschermen tegen de online haat. In plaats daarvan lijkt de zender het juist bewust te hebben uitvergroot, om er zelf nog extra aandacht uit te halen.

Dit werpt de vraag op: waar ligt de grens?

  • Moeten tv-kandidaten erop voorbereid zijn dat ze na hun deelname publiekelijk worden afgemaakt?
  • Is het ethisch verantwoord dat een zender hier zelf actief aan meewerkt?
  • Heeft een producent als Talpa een zorgplicht naar zijn deelnemers?

Vooral dat laatste punt wordt door critici benadrukt. Talpa heeft Miljoenenjacht geproduceerd en verantwoordelijk voor de kandidaten die meedoen. Nu lijkt het bedrijf kandidaten simpelweg als ‘content’ te zien en hen net zo makkelijk af te vallen als het kijkcijfers oplevert.

Reacties uit de mediawereld

Binnen de mediawereld zijn de meningen verdeeld. Sommige critici vinden dat SBS6 veel te ver gaat en roepen op tot meer bescherming van kandidaten. Anderen wijzen erop dat televisie al decennia lang draait om sensatie en dat kijkers nu eenmaal verwachten dat er over deelnemers wordt gesproken.

Angela de Jong“Het probleem is dat SBS6 het niet meer ziet als journalistiek, maar puur als clickbait. Mensen worden niet geïnformeerd, maar bewust opgestookt.”

Hélène Hendriks“Dit past in een patroon bij Talpa. Sensatie gaat boven alles, ook boven fatsoen.”

Toch zijn er ook mensen die vinden dat deelnemers zelf weten waar ze aan beginnen.

Albert Verlinde“Als je meedoet aan een spelshow, weet je dat mensen iets van je gaan vinden. Dat is nu eenmaal hoe televisie werkt.”

Talpa past koppen aan na kritiek

De kritiek heeft er in elk geval toe geleid dat Talpa snel enkele koppen op de Shownieuws-website heeft aangepast of verwijderd. Maar de reputatieschade is al aangericht.

Voor Vincent, de deelnemer die het middelpunt van de storm werd, is het de vraag of hij hier iets tegen kan doen. Of hij juridische stappen overweegt, is niet bekend.

Conclusie: een grens bereikt?

De situatie rondom Vincent en de bredere kritiek op SBS6 en Talpa roepen vragen op over hoe televisie tegenwoordig met kandidaten omgaat.

  • De kritiek op Vincent werd niet alleen door kijkers, maar ook door SBS6 zelf uitvergroot.
  • Dit past in een patroon waarbij de zender deelnemers bewust als sensatie-items gebruikt.
  • Ook bij programma’s als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gebeurt dit regelmatig.
  • Grote namen uit de mediawereld, zoals Angela de Jong en Hélène Hendriks, vinden dat SBS6 de grens heeft overschreden.
  • Talpa heeft enkele koppen aangepast, maar blijft grotendeels stil over de kwestie.

Of dit debat ervoor zorgt dat SBS6 haar werkwijze aanpast, valt nog te bezien. Eén ding is zeker: de manier waarop televisiekandidaten worden behandeld, zal voorlopig een heet hangijzer blijven.

Actueel

Olcay Gulsen en Victor Vlam in vurige tv-ruzie: ‘Jij bent een vieze narcist!’

Avatar foto

Published

on

Felle woordenwisseling tussen Olcay Gulsen en Victor Vlam bij De Oranjezomer: “Greta Thunberg is géén narcist”

De talkshow De Oranjezomer stond maandagavond bol van de emoties toen een discussie over activisme escaleerde in een verhitte woordenwisseling tussen Olcay Gulsen en Victor Vlam. Wat begon als een reflectie op een tv-interview, mondde uit in een fel debat over wereldproblematiek, empathie en de rol van publieke figuren in de maatschappij.

Een duidelijk voorbeeld van hoe televisie soms meer raakt dan enkel de oppervlakte – met maatschappelijke thema’s die zelfs de tafelgasten even uit balans brengen.


Botsende karakters aan tafel

Olcay Gulsen en Victor Vlam zijn allebei uitgesproken persoonlijkheden met een scherpe mening. De een heeft een achtergrond in de modewereld en televisie, de ander is een politiek commentator en mediakenner. Wat hen bindt: ze nemen geen blad voor de mond. Dat bleek ook deze aflevering, waar het gesprek onverwachts een heel andere wending kreeg dan gepland.

Tijdens het bespreken van uitspraken van acteur Victor Reinier over zijn vertrek bij Flikken Maastricht, brak Olcay plotseling in met een onderwerp dat haar zichtbaar hoog zat: de behandeling van klimaatactiviste Greta Thunberg in de media.


Emotioneel statement van Olcay

Olcay greep haar kans om aandacht te vragen voor iets dat volgens haar onderbelicht blijft: de situatie in Gaza. Ze refereerde aan een groep activisten, waaronder Greta Thunberg, die onlangs per boot richting Gaza reisden om aandacht te vragen voor de humanitaire situatie daar. De reis werd vroegtijdig gestopt door Israëlische autoriteiten.

Wat haar vooral dwarszat, was een artikel in De Telegraaf, waarin de activisten zouden zijn weggezet als ‘aandachtszoekers’. “Dat mensen die zich inzetten voor anderen, worden neergezet als sensatiezoekers… Ik vind dat intens verdrietig,” zei ze. “We hebben het hier over miljoenen mensen die in onmenselijke omstandigheden leven.”


“Wij moeten ons schamen”

Volgens Olcay zouden we ons als samenleving moeten schamen voor de manier waarop betrokkenheid soms belachelijk wordt gemaakt. “In plaats van weg te kijken, kiezen sommige mensen ervoor om íets te doen. Dat zouden we moeten waarderen,” stelde ze fel. “In plaats daarvan gaan we ze veroordelen en uitlachen. Dat is onterecht.”

Greta Thunberg is volgens Olcay allesbehalve een narcist. “Ze is dapper. Ze strijdt al haar hele jonge leven lang voor een betere wereld. Of je het met haar eens bent of niet, haar bedoelingen zijn oprecht.”


Victor Vlam: “Ze zoekt zelf het podium”

Victor Vlam liet zich niet onbetuigd en gaf aan dat hij de acties van Thunberg vooral ziet als zelfverheerlijking. “Ze zet zichzelf telkens in het middelpunt van de belangstelling. Dat is geen toeval, dat is een bewuste strategie,” zei hij. “Ze is een beroepsactivist en weet dondersgoed hoe ze de aandacht naar zich toe moet trekken.”

Zijn opmerking dat Thunberg ‘een narcist’ zou zijn, viel bij Olcay en ook bij andere tafelgasten totaal verkeerd.


“Nee Victor, jíj bent de narcist”

Olcay was zichtbaar geraakt door de kwalificatie en beet fel van zich af. “Nee, jíj bent een narcist,” riep ze, terwijl ze Victor fel aankeek. “Jij roept maar wat vanaf de zijlijn. Greta doet tenminste íets. Zij gebruikt haar invloed en volgers om mensen wakker te schudden.”

Ook Sinan Can, documentairemaker en tafelgast, sloot zich aan bij Olcay. “Je kunt niet zomaar iemand die zich inzet voor vrede en rechtvaardigheid wegzetten als een narcist,” stelde hij. “Dat doet afbreuk aan waar ze voor staat.”


Kritiek en nuance

Politiek journalist Thomas van Groningen probeerde wat nuance aan te brengen en vroeg zich hardop af wat de actie van Thunberg precies had opgeleverd voor de mensen in Gaza. Olcay reageerde geëmotioneerd maar helder: “Het gaat niet om directe hulpgoederen. Het gaat om zichtbaarheid. Om ervoor zorgen dat deze situatie niet wordt vergeten. En dat kan wél verschil maken.”

Victor hield voet bij stuk: “Ze doet het ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Er zijn andere manieren om impact te maken, zonder de spotlight steeds op jezelf te richten.”


Een lastig gesprek, een gedeelde intentie

Toen de spanningen aan tafel opliepen, probeerde presentator Johnny de Mol het gesprek in goede banen te leiden. “Mensen, kunnen we hier misschien toch de vredespijp roken?” vroeg hij met een glimlach.

Victor en Olcay leken het ondanks hun felle meningsverschillen nog altijd goed met elkaar te kunnen vinden. “We mogen elkaar gewoon graag,” zei Olcay uiteindelijk met een knipoog, al voegde ze er plagend aan toe: “Maar jij blijft een narcist.” Waarop Sinan lachend toevoegde: “Een grote! Geen kleintje.”


Het belang van het debat

Wat deze aflevering van De Oranjezomer zo bijzonder maakte, was dat het een gesprek liet ontsporen op een manier die tegelijk pijnlijk én waardevol was. In een tijd waarin activisme, media en publieke opinie steeds vaker botsen, is het niet vreemd dat zulke discussies op scherp staan.

De kernvraag die bleef hangen: Hoe ver mag en moet je gaan om aandacht te vragen voor onrecht? En hoe beoordelen we mensen die hun stem gebruiken voor een groter doel?

Wat je ook van Greta Thunberg of de acties van andere activisten vindt, de uitzending maakte één ding duidelijk: betrokkenheid roept emotie op, en dat is precies waarom het onderwerp aandacht verdient.


Reflectie na de uitzending

Na afloop van de uitzending stroomden de reacties op sociale media binnen. Sommigen steunden Victor in zijn sceptische kijk op publieke activisten, terwijl anderen zich juist volledig achter Olcay schaarden en haar pleidooi voor compassie en bewustwording prezen.

Het debat mag dan pittig zijn geweest, het raakte een snaar. En dat is uiteindelijk wat goede televisie doet: aanzetten tot nadenken, en soms ook tot voelen.


Wil je zelf reageren of je mening delen? De discussie is in volle gang op X, Instagram en diverse talkradio-programma’s. Maar één ding is zeker: dit gesprek is voorlopig nog niet voorbij.

Continue Reading