Connect with us

Actueel

Hans (71) stort ruim 30.000 euro naar zijn Aziatische internetliefje en wordt geblokkeerd

Avatar foto

Published

on

Het lijkt erop dat sommige mensen nooit leren. Ondanks de talloze waarschuwingen om nooit geld te sturen naar buitenlandse ‘internetliefdes’, zijn er nog steeds ouderen die denken dat jonge schoonheden staan te popelen om een relatie met hen aan te gaan. Zo ook de 71-jarige Hans, die besloot zich aan te melden op een Aziatische datingsite.

Hans raakte al snel tot over zijn oren verliefd
Hans dacht de loterij te hebben gewonnen toen bleek dat een prachtige jonge Aziatische vrouw interesse in hem toonde. Na zijn registratie op de website kreeg hij al snel een berichtje van een dame. Volgens Hans was het een welbespraakte en klassieke Japanse dame.

Na slechts enkele dagen contact was Hans al smoorverliefd. “Ik val snel, dat is gewoon wie ik ben,” zegt hij. Zelfs nu begrijpt hij nog steeds niet hoe dom hij is geweest. Hij heeft haar nooit ontmoet, maar staat nog steeds achter zijn keuze: “Mijn liefde was oprecht.

Ze was welbespraakt en prachtig.” “Na een paar dagen stuurde ze me een berichtje: ‘Geniet van je tijd met je vrienden, vergeet niet dat je me mist’.” Met trots vertelt hij hoe mooi deze zin was geformuleerd.

Geldzaken
Hoewel Hans dacht dat hij de liefde had gevonden, bleek het tegenovergestelde waar te zijn. Hans viel namelijk ten prooi aan een doortrapte oplichtingstruc. Het gesprek ging al snel over beleggen in aandelen, waarna Hans besloot om 27.000 euro te investeren.

Je ziet het waarschijnlijk al aankomen, maar direct na de betaling werd Hans geblokkeerd door zijn geliefde. De ‘klassieke, prachtige Japanse dame’ had na de betaling geen enkele interesse meer in Hans.

Het bleek een kostbare les voor de 71-jarige Hans te zijn. Het kostte hem maar liefst 27.000 euro om te beseffen dat jonge dames (vrijwel) nooit geïnteresseerd zijn in een oude man. Meestal hebben ze pas interesse als er veel geld in het spel is.

Laten we hopen dat sommige mannen eindelijk inzien dat ze geen onweerstaanbare hartenbrekers zijn, vooral niet als ze bijna met een rollator lopen. Tenzij ze natuurlijk aanzienlijke bedragen op hun bankrekening hebben staan 😉

Het verhaal van Hans dient als een belangrijke herinnering aan de gevaren van online oplichting en het blindelings vertrouwen op vreemden, vooral als er financiële zaken in het spel zijn. Het is triest om te zien dat mensen zoals Hans slacht0ffer worden van dergelijke oplichtingspraktijken, maar het benadrukt de noodzaak van bewustwording en voorzichtigheid bij online interacties.

Na deze pijnlijke ervaring beseft Hans waarschijnlijk dat hij inderdaad een dure les heeft geleerd. Het is van cruciaal belang dat anderen leren van zijn fouten en beseffen dat online relaties, vooral die waarin financiële transacties worden besproken, altijd met de nodige scepsis benaderd moeten worden. Vertrouwen moet verdiend worden, en het is belangrijk om altijd waakzaam te blijven en oplichtingspogingen te herkennen.

Het verlies van 27.000 euro is voor Hans ongetwijfeld een financiële tegenvaller, maar hopelijk heeft hij ook geleerd dat echte liefde en vertrouwen niet te koop zijn. Het delen van zijn verhaal kan anderen helpen om valkuilen te vermijden en bewuster om te gaan met online interacties.

Het is een herinnering dat online dating en romantiek, hoe opwindend en veelbelovend ze ook kunnen lijken, altijd met de nodige voorzichtigheid moeten worden benaderd om teleurstellingen en financiële verliezen te voorkomen.

 

Actueel

Fatbike-verbod komt eraan: eerste stad maakt de gevaarlijke fietsen illegaal

Avatar foto

Published

on

Enschede verbiedt als eerste Nederlandse stad fatbikes in de binnenstad: “Onveilig, gevaarlijk en vaak opgevoerd”

Waar de landelijke politiek nog twijfelt over regelgeving rond fatbikes, neemt de gemeente Enschede het voortouw. De stad voert per 1 januari 2026 een verbod in op het gebruik van fatbikes in de binnenstad. De beslissing is het gevolg van toenemende zorgen over verkeersveiligheid, overlast en het gedrag van veelal jonge bestuurders.


Fatbike-overlast: van hip naar hinderlijk

Fatbikes zijn in korte tijd enorm populair geworden onder jongeren. De stoere e-bikes met brede banden en krachtige motoren zijn niet alleen opvallend, maar ook vaak opgevoerd. Waar ze oorspronkelijk bedoeld zijn voor off-road gebruik in bijvoorbeeld zand of sneeuw, rijden ze tegenwoordig massaal op stoepen, fietspaden en winkelstraten – met snelheden die kunnen oplopen tot boven de 40 kilometer per uur.

In Enschede leidde dit tot een groeiend aantal klachten van burgers en ondernemers. Bewoners voelen zich niet langer veilig in het centrum, en winkeliers spreken van “asociaal gedrag en gevaarlijke verkeerssituaties”. De gemeenteraad vond het genoeg geweest en nam een historisch besluit: een verbod op fatbikes in het hart van de stad.


Waarom Enschede ingrijpt

De motie voor het verbod kwam van Rachel Denneboom, fractievoorzitter van de VVD in Enschede. Zij kreeg bijval van partijen als Volt, CDA en Burgerbelangen Enschede. “Fatbikes zien eruit als fietsen, maar gedragen zich als scooters,” aldus Denneboom. “De snelheid is vaak te hoog, de controle ontbreekt en de bestuurders zijn vaak erg jong.”

Het voorstel werd met een meerderheid aangenomen. Het verbod zal worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), waarin nu al staat dat scooters verboden zijn in het centrum. Volgens Denneboom is het een logische volgende stap om ook fatbikes onder die categorie te scharen.


Een scooter vermomd als fiets

“Wat je ziet, is dat deze fatbikes zich net als scooters gedragen: ze racen door voetgangerszones, veroorzaken gevaarlijke situaties en negeren verkeersregels,” licht Denneboom toe. “Alleen hebben ze het uiterlijk van een fiets, waardoor ze lastig te handhaven zijn met de huidige regels.”

Ze vervolgt: “Als het verbod er eenmaal is, kunnen handhavers effectiever optreden. We hebben dat eerder gezien bij het scooterverbod: in het begin was er veel discussie, maar uiteindelijk heeft het geleid tot een rustiger en veiliger stadscentrum.”


Wanneer gaat het fatbikeverbod in?

Het geplande verbod gaat op 1 januari 2026 in. Tot die tijd wordt gewerkt aan de juridische onderbouwing en de aanpassing van de APV. Ook zal de gemeente inzetten op voorlichting en communicatie richting inwoners, scholen en ouders.

De handhaving zal vergelijkbaar zijn met eerdere maatregelen tegen scooters: waarschuwingen in het begin, gevolgd door boetes en mogelijk inbeslagname van voertuigen bij herhaaldelijke overtreding. Er wordt verwacht dat het straatbeeld in de binnenstad van Enschede hierdoor drastisch zal veranderen.


Wethouder: “Geen makkelijke opgave”

Hoewel het voorstel brede steun kreeg, zijn er ook kritische geluiden. Wethouder Marc Teutelink steunde het initiatief, maar benadrukte de complexiteit: “Een juridisch waterdicht verbod op fatbikes is niet eenvoudig. Dit plan is vooral een aanzet tot verdere analyse van de verkeersveiligheid.”

Hij wees erop dat landelijke regelgeving wenselijk is, maar zolang die uitblijft, wil Enschede lokaal verantwoordelijkheid nemen. “We kunnen niet blijven wachten. De veiligheid van onze inwoners staat voorop.”


Politieke verdeeldheid: niet iedereen is overtuigd

Niet alle raadsleden zijn enthousiast over het verbod. Robin Wessels van GroenLinks noemde het plan “laakbaar” en vergeleek het met “stukken rood vlees voor de bühne in de arena”. Hij betwijfelt of een lokaal verbod juridisch standhoudt en vraagt zich af of er niet effectievere manieren zijn om de overlast aan te pakken.

“Wij willen ook iets doen aan de onveiligheid,” zei Wessels. “Maar dit is niet de manier. Je moet niet alleen verbieden, maar ook investeren in gedragscorrectie, toezicht en technische aanpassingen van voertuigen.”


Enschede als voorbeeld voor andere steden?

Met deze maatregel is Enschede de eerste stad in Nederland die daadwerkelijk een stap verder gaat dan alleen handhaving en voorlichting. De kans is groot dat andere gemeenten het voorbeeld zullen volgen, zeker als blijkt dat het verbod daadwerkelijk effect heeft op verkeersveiligheid en overlast.

Steeds meer steden worstelen namelijk met hetzelfde probleem: jongeren die met hoge snelheid op fatbikes door drukke straten scheuren, zonder verlichting of helm, en vaak op voertuigen die niet meer als reguliere fietsen gezien kunnen worden.


Wat betekent dit voor fatbikegebruikers?

Voor fatbikebezitters die regelmatig in het centrum van Enschede komen, betekent dit verbod dat zij hun vervoermiddel daar straks niet meer mogen gebruiken. Alternatieven zijn fietsenstallingen aan de rand van het centrum, of gebruik van reguliere fietsen die wel aan de regels voldoen.

Het verbod geldt in eerste instantie alleen voor het afgebakende stadscentrum. Of het later wordt uitgebreid naar andere delen van de stad, hangt af van het succes van de maatregel en het aantal overtredingen.


Wat zegt de landelijke politiek?

Op landelijk niveau is er nog altijd veel discussie over de status van fatbikes. Moeten ze worden geclassificeerd als bromfietsen? Moet er een helmplicht komen? Of volstaat betere handhaving?

Ministeries buigen zich momenteel over deze vragen, en er wordt gewerkt aan een aanpassing van de verkeerswetgeving die voertuigen zoals fatbikes beter moet reguleren. Tot die tijd nemen steeds meer gemeenten het heft in eigen handen.

Bekijk de video hieronder:


Conclusie: een duidelijke koerswijziging

Met het verbod op fatbikes in de binnenstad laat Enschede zien dat het veiligheid en leefbaarheid boven gemak en populariteit stelt. Hoewel de maatregel tot discussie leidt, is de boodschap helder: de stad kiest voor een veilig centrum, waarin voetgangers, fietsers en ondernemers zich prettig voelen.

Of dit initiatief navolging krijgt in andere steden, zal de komende jaren blijken. Maar duidelijk is dat de maat vol is: fatbikes zijn welkom, maar alleen als ze verantwoord worden gebruikt.

Continue Reading